Seun Kuti & Egypt80 – trivialiteten truede
Lørdag på Vanguard lade Egypt80 lovende ud med et instrumentalnummer, som lod viben indfinde sig i sind og fødder hos publikum, hvoraf flere dansede rundt i bare tæer. Det var ikke kun publikum som fik rørt lemmerne.
Med fare for at lyde sexistisk var korpigernes numsevrik et ligeså selvfølgeligt element i koncerten som muskken. De konstant bevægelige polyrytmer indbød til kropslig udfoldelse, og sangerindernes moves fremstod meget mere ægte end det popkulturelle twerking-fænomen.
Numre som ‘V.I.P.’ og ‘Higher Consciousness’ var indtagende i deres hypnotiske monotoni, og her fik vi demonstreret, hvor dygtige musikere Egypt80 er. Særligt saxofonist Lekan Animashaun udviste autoritet og overblik, da han dirigerede medlemmerne i et instrumentalnummer i koncertens start.
Efter en halv time begyndte trivialiteten dog at indfinde sig, og særligt den maratonlange ‘Black Woman’ havde hverken Egypt80 eller Kuti tænkt sig at stoppe. Sangen groovede frem og tilbage og var et uendeligt afrobeat-loop, som efterlod en mæthedsfornemmelse og et ønske om enten forløsning eller videreudvikling frem for blot de samme blæsermelodier, percussion-takter og bas-mønstre.
Mod slutningen trådte Seun Kuti tilbage på scenen og gav plads til, at trompetisten kunne folde sig ud. Som for at signalere respekten for det hold, som stod bag hans far, Fela Kuti, der stod fadder til afrobeat-genren, og hvis død i 1997 gjorde dengang 14-årige Seun til orkesterleder af Egypt80.
En optræden med mindre fri leg havde gjort underværker, men omvendt: Folk hyggede sig i afrobeatens tegn.
Læs anmeldelse: The Roots lukkede Vanguard