1. Liss
Det var næsten som en skattejagt at finde ned til lokalet, hvor Flux og Other Life holdt deres off-Spot-arrangement lørdag aften. Men efter guidende billeder på Facebook og pile på husvægge var der heldigvis guld for enden af regnbuen. For de fire drenge i Liss leverede en stram, velspillet opvisning i funky soul komplet med slap-bas, kælent keyboard og en vokal, der både kunne danse kinddans med instrumenteringen og rive det hele lidt i stykker med et vræng i de højere tonelag. »Charles & Eddie på Mayhem«, beskrev en ven det jokende efter koncerten.
Bandets eneste tilgængelige nummer, ‘Try’, sluttede den korte koncert med stil, for der er ganske enkelt tale om et hit, som burde kunne få alle sommerkåde mennesker på dansegulvet. Det virkede i lagerbygningen i Aarhus, fordi Liss var imponerende sammenspillede og fik alle detaljerne med som for eksempel et næsten math-rocket guitarriff. KK
Læs om flere af vores bedste Spot-oplevelser på de følgende sider.
Foto: Wangels Instagram
2. Wangel
Allerede kort inde i første nummer skrottede Peter Wangel det stående stativ og knugede i stedet mikrofonen hårdt mellem sine hænder.
Der var følelser på spil, og sammen med producer Kasper Ejlerskov og en medbragt trommeslager (der var seriøst glad for at hamre løs på to bækkener), gjorde Wangel fin figur med sin bredtfavnende vokal, der specielt i de højere tonelejer skælvede intenst som en geledessert, der netop er blevet sat på bordet.
Koncerten i Filuren kom rundt om den nyligt udgivne debut-ep ’Eternal History’, hvor vi for eksempel fik det uptempo, men bedrøvede titelnummer, det drilske synthtema i ’Alive’, den James Blake-lænende ’Sun’ og en rørende afslutning med ’Seoul’.
Wangels stemme i det soulede popunivers har indtil videre været den soleklare ledestjerne, men live fik vokalen kamp til stregen af de storladent ensomme produktioner, der kom endnu mere til live. CW
Foto: Mads Dalum Poulsen
3. The Entrepreneurs
Det kan efterhånden virke letkøbt at lave et garagerockband med blot trommer og guitar og så træde speederen i bund. Men tilbring 20 minutter i The Entrepreneurs hvirvelvind, så blæser de tanker bort. Ikke kun fordi bandet er indbegrebet af festivalrock, der kan rive selv de mest tømmermandsramte publikummer rundt og op i gear, men især fordi at sangeren og guitaristen Mathias Bertelsen bidrager med det nødvendige ekstra krydderi. Mens den stramme rytmesektion kværner derudaf, trækker hans lyse vokal ordene ud i sit eget tempo og giver udtrykket et psykedelisk pust.
Koncerten ved Thy Music Collective Day Party var bandets fjerde og sidste koncert på Spot, og mange var mødt op i eftermiddagssolen på udendørsscenen. Flere var måske ligesom mig gået forgæves til bandets tætpakkede nattekoncert fredag på Radar, og andre havde måske bare hørt om et af årets festivals stærkeste nye live-navne. KK
Foto: Rasmus Vester
4. AV AV AV
Som tre musketerer stod de bøjet over hver deres elektronik, og specielt DJ Er Du Dum Eller Hvad levede sig gevaldigt ind i sagerne over de 45 minutter i Rytmisk Sal. Og med god grund, for AV AV AV’s vidtfavnende electro gik sejrsgang ud fra det signifikante faktum, at trioen lægger et overmelodiøst skær ned over hvilken som helst genre, de opererer i.
Det gjorde sig både gældende til den Moderat-tunge ’Manhunt Space’, der med næsehårsbrummende bas og intensiverende percussion blev større og større, mens den fænomenale ’All Good’-single tog kegler med håndklap, det der lille, gennemgående vokalsample og de majestætiske horn, der kommer på lige inden beatet dropper.
Hver for sig er de ikke nye, men Eloq, Unkwon og DJ Er Du Dum Eller Hvad virker med AV AV AV til at have fundet en formel, der er større end projektets enkeltdele. CW
Læs også: Spot Festival: De fem bedste nye bands vi så fredag