Kwabs’ debutalbum er poppet og pumpende r’n’b med masser af sjæl
Hvilken musikalsk sti skal man vælge, når man som sanger er udrustet med en så udtryksfuld og voluminøs vokal, at den snildt kan blive en sovepude? Britisk-ghanesiske Kwabs har brugt de sidste par år på at udforske forskellige udtryk – fra den dunkle, elektronisk funderede r’n’b på Sohn-samarbejderne ’Last Stand’ og ’Wrong or Right’ til den powerpoppede single ’Walk’. På sit debutalbum har han med nogen inkonsistens valgt sidstnævnte sti.
Albummet åbner særdeles stærkt med titelnummeret, ’Fight For Love’ og den førnævnte ’Walk’, som alle tre excellerer i mødet mellem de medrivende omkvæd, de spændstige produktioner og Kwabs’ monstrøse vokal, hvis rallende dybder og indtrængende fraseringer giver den gennemarbejdede lyd masser af sjæl.
Sange som disse er effektive og flot eksekveret, men det er alligevel på albummets to Sohn-produktioner, at Kwabs fremstår mest interessant. De omklamrende synthvægge og smældende beats på ’Look Over Your Shoulder’ understøtter Kwabs’ bitre sangforedrag perfekt, og sammen med ’Wrong or Right’ lukker den strømme af dragende mørkt vand ind i hans pumpende r’n’b-svedhytte.
Selv om den ligefremme r’n’b-pop tiltusker sig mest terræn, er der flere diskrete stilmæssige udsving undervejs på albummet. ’Make You Mine’ klinger af opstemt 90’er-nostalgi med dansefordrende synths og gospelkor, imens ’Perfect Ruin’ er en minimalistisk, men formfuldendt ballade med en melankolsk klavermelodi og et mørkt beat diskret pulserende under Kwabs’ muskuløse vokaludladninger, der i kombination med de sårbare tekster går lige i hjertet. På ’Cheating on Me’ begår Kwabs sig derimod i et mere konventionelt balladeterræn, hvor udtrykket bliver en tand for følende, og det gospelstorladne omkvæd pumper unødig patos i hans univers.
Kwabs forløser en betragtelig bid af sit potentiale på ’Love + War’, hvor de stilmæssige udsving stadig fremstår småcharmerende, men fremover må han gerne dykke endnu dybere ned i den mørke musikalske åre, han har fundet sammen med Sohn.
Kort sagt:
Kwabs dyrker på sit debutalbum en poppet og pumpende r’n’b-lyd, der tilføres masser af sjæl af hans muskuløse og følsomme vokal. De dystre Sohn-producerede øjeblikke på albummet er dog mest interessante, og de stilmæssige udsving vidner om en kunstner, som endnu ikke helt har fundet sit ståsted.
Læs anmeldelse: Kwabs på Roskilde Festival