Anderson .Paak indtog Pumpehuset med sveddryppende funk og trussetyvsglimt i øjet
Det går rigtig hurtigt for Anderson .Paak. For et halvt års tid siden var der ikke mange danskere, der havde hørt om ham – i aftes spillede han for en udsolgt sal i Pumpehuset. Timingen kunne heller ikke være bedre. Hans andet album ’Malibu’ har fået lov at ilte i en måneds tid og stinker langt væk af langtidsholdbarhed og gennembrudsalbum.
Stort gennembrud eller ej, så havde .Paak allerede urimelige mængder starpower med til de indviede, der havde trodset søndagssofaen. Han startede showet med bastung boom bap-hiphop – blandt andet på ’The Waters’ og ’Make It Work’ – men leveret i punkkluns med sensuelt vuggende hofter og trussetyvsglimt i øjet. Så var der sat streg under udstrålingen.
Det forsatte efter bandet The Free Nationals kom på scenen. Hovedpersonen smed trøjen og sugede publikums ubestridt begejstrede opmærksomhed til sig, mens han rappede, sang, dansede og spillede trommer – det meste af det på én gang. Hiphoppen blev afløst af overraskende rockede versioner af ’The Season/Carry Me’ og Curtis Mayfields ’The Makings of You’, og et kort øjeblik var man lidt i tvivl om retningen, inden bandet heldigvis lagde sig fast på en væsentligt mere groovy lyd på ’Put Me Thru’ og ’Am I Wrong’.
The Free Nationals var et noget anonymt bekendtskab, men .Paak havde besluttet sig for fest og holdt uden problemer koncerten kørende. Funken kulminerede i sveddryppende r’n’b på ’Silicon Valley’ og ’Might Be’, inden han sluttede settet af med at springe ned blandt publikum og lade sine moves få frit løb ned gennem salen.
.Paak kom selvfølgelig på scenen igen efter et fortjent bifald og kastede sig uden videre ud i en runde trap fra sine tidligere udgivelser. Basarmen røg op, og publikum gik amok, uden at nogen lod til at bekymre sig over det temmelig abrupte genreskift. De havde alt for travlt med at se et enestående talent folde sig ud.
Læs også: Tv-debut: Fantastiske Anderson .Paak leverer sydende soul-medley hos Colbert