1. Kenton Slash Demon ‘Peace’
Den danske duo har netop sluppet deres nye single ‘Peace’, og det er med kollegaen og When Saints Go Machine-forsangeren Nikolaj Vonsilds vokalbidrag som ekstra krydderi. Singlen kalder gruppen selv for »klart den mest poppede ting«, de har lavet, men det gør den egentlig ikke mindre sofistikeret, eller lækker for den sags skyld.
Techno-rytmen er singlens bankende hjerte, der får autotunet stemme i Vonsilds futuristiske sang og suppleres af mørke, smukke klaverakkorder, som skaber noget dybde blandt den runde bas og de ulmende synths. Det er veldrejet og levende elektronisk musik, som ikke uden grund snart hvirvler op i de internationale musikvande, snarest som support for Flume på USA-tour.
2. Abra ‘Crybaby’
Den Atlanta-baserede sangerinde fangede vores opmærksomhed på dette års by:Larm Festival i Oslo med sin kraftfulde selvsikkerhed og store divastemme. Nu følger Abra op på sidste års debut ‘Rose’ med en ny ep, ‘Princess’, hvorfra singlen ‘Crybaby’ nu kan høres.
Der er ikke skruet ned for spændingen på de effektfulde 80’er-potmetre på denne nye single, der jager taktfast frem på et ufejlbarligt, hårdt beat omringet af kitschet keyboardbas, elektroniske samples og syngende vokal-dubs. Man fornemmer, at Abra rider sin egen susende kreativitet med en legefuld whatever-mine, og det skal hun egentlig bare fortsætte med.
3. The Lemon Twigs ‘As Long As We’re Together’
The Lemon Twigs er et rock’n’roll-band fra New York. Så nemt lader de sig beskrive – i hvert fald hvis det står til dem selv – og deres referencer findes da også umiskendeligt tilbage i de go’e gamle 60’ere og 70’ere, dengang Beatles og Stones rullede rocktoget henover hele kloden og satte dybe, dybe spor.
Ja, The Lemon Twigs er kviste på den store stamme, men det går såmænd ikke udover talentet, der stråler på singlen ‘As Long As We’re Together’, der er en underspillet, skramlet guitarballade, som forløses af et storladent patoskvæd med titlens romantiske mantra i fuldt flerstemmigt flor. De er nye på bandhimlen og udsender deres debutalbum senere på året, men man behøver være nogen stor astrolog for at spå duoen en lysende fremtid.
4. Jorja Smith ‘Where Did I Go?’
Selv om udgivelsesdagen ikke rammer helt inden for denne uge, er man er helt tæt på i denne (til gengæld helt) nye musikvideo fra den 18-årige engelske sangerinde. På ‘Where Did I Go?’ lukker hun op til et intimt rum, hvor elegante klaverakkorder akkompagnerer hendes smukke r’n’b-stemme på et triphop-vuggende beat.
På billedsiden stemmes der i med musikkens nærvær, når Smith spejler sig i kameralinsens øje og man er med på nærmest privat tæt hold. Musikvideoen er da også lavet af hende selv på en trappeopgang, mens hun var alene hjemme, men nu kan hele verden både se og høre med.
Hør flere Top Tracks på næste side.
5. Blondage ‘Lucky Black Skirt’
‘Lucky Black Skirt’ er blot den anden single under navnet Blondage, og den danske duo (tidligere Rangleklods) fastholder det pæne niveau fra debutsinglen ‘Dive’, der viste, hvor velpumpede popmuskler kan være, når de skal bruges til dans på klubben. Denne nyeste single er mere tilbagelænet end forløberen og har skiftet vokalham fra Pernille Smith-Sivertsen til Esben Andersen, der mønstrer en hedonistisk – formentlig genkendelig – fortælling om at gå i byen og danse natten lang. Og det kan man passende gøre til de plaskende toner af ‘Lucky Black Skirt’, der til trods for sit mere drevne tempo har et dansabelt schwung og så mange små gimmicks, sounds og breaks, så det efterhånden må være et vartegn for gruppens originale elektroniske kompositioner.
6. Clams Casino ‘All Nite’ (Feat. Vince Staples)
Det er med svirpende akkurathed, der smedes beats, når Clams Casino sidder bag knapperne og laver rytmiske tryllerier. Denne gang har produceren fået rapt besøg af Vince Staples, der som bekendt ikke er vant til at lægge fingrene imellem, hverken når han rapper, eller når han ikke gør. Singlen ‘All Nite’ er ikke de to herrers første bekendtskab, eftersom Casino producerede noget af Staples’ album ‘Summertime ’06’ fra sidste år. Om det er de velkendte arbejdsmetoder, der er skyld i dette vanvittigt hårde tracks vellykkethed, er ikke til at sige, men det sætter i hvert fald forventningerne til Staples’ visit på Roskilde Festival i år i vejret, for slet ikke at tale om Clams Casinos kommende stjernespækkede udgivelse ’32 Levels’, hvor han også har arbejdet sammen med blandt andre ASAP Rocky, Kelela, Future Islands og Alt-J.
7. Banks and Steelz ‘Giant’
Det slår måske en som et umage par i første omgang, men Interpol-forsangeren og Wu-Tang Clan-rapperen har allerede bevist på singlen ‘Love + War’, at deres lidt utraditionelle samarbejde er ganske frugtbart. På ‘Giant’, som er åbneren på det kommende album ‘Anything But Words’, er det som om hybriden mellem postpunk og rap er skåret ud i pap, og det simple heri gør det egentlig bare mere rockende. Altså på den rullende, fremdriftsagtige måde.
Beatet kunne i samme ånd ligeså godt høre til på et hiphop-album som på for eksempel Interpols legendariske ‘Turn On the Bright Lights’, men gnisterne springer for alvor i netop den her konstellation, hvor RZA’s aggressivt kontante flow sættes i bås med Paul Banks kølige og mørke stemme.
8. Felix Pallas ‘Curse’
Denne belgiske popgruppe har stadig til gode at udgive deres debut, men med denne single i bagagen er der ingen undskyldning for ikke at komme igang. ‘Curse’ er svøbt i poppens synthlagener og stablet på fyldige trommer, men den afgørende trumf for Felix Pallas ligger uden tvivl i forsangeren, som bare kaldes S, og hans glasklare, himmelflyvende vokal.
Med en falset uden skyggen af højdeskræk bygger sangen langsomt op med svøbende keys og producerede guitarklange mod et åbenbarende klimaks, som aldrig indfinder sig helt med mavepuster-effekt. Men mådehold er også en kvalitet, især hvis man er i gang med at skabe nysgerrighed omkring sit virke. Og det har den unge gruppe gjort med deres bare anden single ‘Curse’, som efterlader os sultne efter mere.
Følg Soundvenues Top Tracks-playliste via Apple Music HER og via Spotify HER.