KOMMENTAR. I efteråret 2013 skete der noget skelsættende i Møs karriere. Hun udgav singlen ’XXX 88’, men ud over hendes faste producer Ronni Vindahl var singlen lavet sammen med Diplo. En amerikansk producer, som allerede dengang havde et bugnende cv og surfede højt på succesen med Major Lazer.
Det var en stor ting for unge Karen Marie Ørsted.
»Major Lazer er en af de kunstnere, som har påvirket mig mest, og jeg har tidligere sagt, at mit drømmesamarbejde ville være med Diplo«, sagde hun dengang.
Samarbejdet fungerede som åbningen af en dør, de færreste danske popartister får lov til at træde igennem. På den anden side venter samarbejder med stjerner som Justin Bieber, Iggy Azalea og Major Lazer og hook-ups med højt profilerede sangskrivere som Bloodpop og Ryan Tedder – hvis altså man har talentet. Og det havde Mø.
Men Diplo-samarbejdet har også kastet en skygge over Mø, selv om han ikke direkte står krediteret vanvittigt mange steder i hendes diskografi. En skygge, som Mø nu virker til at bryde ud af med den nye og seks numre lange ep ’When I Was Young’, som til alles overraskelse udkom torsdag aften.
’Lean On’-effekten
I marts 2015 kom kulminationen på Møs venskab med Diplo. En lille sang ved navn ’Lean On’, der har rundet helt vanvittige to milliarder afspilninger på Youtube og for alvor gav navnet Mø (eller ’Muh’) international genklang. Selv om det selvfølgelig oftest var i selskab med de mere kendte ansigter, der også pryder nummeret. I kølvandet fulgte også en ekstremt omfattende turnévirksomhed, som sendte Mø verden rundt på klodens største festivalscener for sammen med Major Lazer at synge det ene hit – for det ville publikum have. Her smeltede deres verdener endnu mere sammen.
Diplo producerede lidt senere ’Kamikaze’, Møs første single siden debutalbummet ’No Mythologies to Follow’, og det virkede som om, at den danske kunstner nu ville planlægge sin karriere efter en popformel, der smagte lidt af EDM, lidt af noget fra fjerne lande.
Siden blev det til tunge samarbejder med blandt andet Justin Bieber-produceren Bloodpop på ’Drum’ og hitsangskriveren Ryan Tedder (som også er frontmand i OneRepublic) på ’Nights With You’.
Mø var kommet ind i det fine popselskab, men mistede måske også lidt af sig selv på en række singler, som mere udstrålede hitlister end den fyrige personlighed, vi var blevet vant til.
Det bliver der lavet om på med ’When I Was Young’, som ganske overraskende er lavet sammen med et hold af hovedsageligt danske producere i form af Fridolin Nordsø (sangskriver og medlem af The William Blakes), Vasco og Vera (producer for bl.a. Liss og Soleima og på det seneste også soloartist).
Ude godt, men hjemme bedst
Tiden har vist, at Mø kan vælge og vrage mellem sine samarbejdspartnere, men med det her danske hold er hun kommet tilbage til noget mere unikt.
Hun prøver nye stilarter af – fra den ulmende ballade ’Roots’ og musical-feel på titelnummeret til den bløde blæser-vibe på ’Turn My Heart to Stone’ og den twangede noir-pop på lukkeren ’Run Away’, hvor hun for alvor laver ridser i vokallakken. De helt tunge EDM-drops udebliver, og her er ingen mellemøstligt klingende percussion – altså, ingen Diplo-skygge.
Det hele føles på en måde mere roligt, mere i zen. Som om Mø har fundet en balance sammen med sine danske producervenner. Og selv om målet naturligvis er streams i hobetal, virker ’When I Was Young’ ikke som en udgivelse, der er dømt til at afføde de helt store hits.
Det er selvfølgelig (på sin vis) en negativ ting, men på den anden side udstråler sangene en helhed. Godt nok en musikalsk fragmenteret helhed, men en vision om at rykke sig et nyt sted hen.
»De her år har været en læringsproces omkring hvad der er vigtigt, og det er hvad denne ep reflekterer over«, udtaler Mø i en ny pressemeddelelse, og selv om citatet sikkert også læner sig op ad nogle livserfaringer, kan der også kobles tråde til musikken og holdet bag.
Mø har bevidst taget et skridt tilbage fra det galopperende popcirkus med træfsikre hitproducere og i processen fundet hen til noget af det, der gjorde hende så interessant til at starte med. Det med at afsøge grænser for, hvad popmusikken kan og skal. Samtidig med, at det hele stadig lyder som Mø.
Det er ikke sikkert, at det har været meningen, men ’When I Was Young’ er et stort og sikkert skridt ud af den skygge, som Diplos indflydelse på godt og ondt har kastet over Mø siden ’XXX 88’.
Et nyt ståsted og en ny begyndelse. Mø 3.0.
Læs også: Her er otte helt nye album, du skal høre i dag – bl.a. Mø, The Minds of 99 og Marvelous Mosell