På mange måder er det kun passende, at det er Sivas, der nu har lavet den første for alvor voksne danske gaderap-sang. Han er nemlig en slags mentor for hele den sprudlende scene, der har domineret dansk hiphop de seneste år.
For da Sivas efter flere år i undergrunden fik sit store gennembrud med ‘D.A.U.D.A.’ i 2013, lagde han fundamentet for dansk gaderap. Det var den første store danske hiphopsang, der inkorporerede autotune, Atlanta-beats og den gadeslang, der er blevet allestedsnærværende siden.
’D.A.U.D.A.’ ændrede det hele – for både Sivas og dansk hiphop. Når vejen til succes er væsentlig kortere for de unge rappere i dag, er det i høj grad takket være rapperen fra Københavns vestegn. Og det bliver da også anerkendt. For eksempel da Gilli vandt årets udgivelse til DMA 2017 og som det første sagde: »Hvor er Sivas henne? Sivas, kom her op nu! Vi trækker den lidt, indtil Sivas er her. Sivas er storebroren jo«.
Nu ser det ud til, at dansk gaderaps storebror har besluttet, at det er på tide at blive voksen og lade de yngre brødre om at rende rundt i gaden. Hans nye single, ’Sidste timer’, er nemlig Sivas’ første deciderede kærlighedssang, og samtidig det første nummer, hvor han for alvor forlader den tunge hiphop, han har været med til at præge herhjemme.
Jo jo, Sivas synger godt nok stadig gennem autotune, men lydsiden er en groovy, rendyrket popproduktion med et catchy stemmesample, klingende piano og sovset discobas. Sangen handler om en pige, der skal glemme sine veninder og tilbringe nattens sidste timer med rapperen. Videoen er meget poleret – inklusiv artistiske, ’Dogville’-agtige kulisser og en flot, gammel sportsvogn. Det hele er mere æstetisk, voksent og elegant.
Sivas har selvfølgelig flirtet med kunstnerisk ambitiøse videoer før, men her er han gået planken ud. Transformationen fra gaderapper til elegantier er fuldbyrdet.
I 2013 rappede han »sort hættetrøje / solbriller på mine øjne« på gennembrudssangen ’D.A.U.D.A.’. Nu lægger den tidligere gadedreng hættetrøje og solbriller fra sig og iklæder sig (bogstavelig talt) gentleman’ens jakkesæt.
På den måde vinker Sivas på ‘Sidste timer’ altså tilsyneladende farvel til den gamle gadedreng. Det er både et modigt træk og en udvikling, der markerer det første store stilskifte i 2018.
For den gaderap, Sivas var med til at etablere i Danmark, har aldrig været større end nu. Genren dominerer hitlisterne og streamer millioner. Det havde været nemt at blive i det velkendte. I stedet forsøger han sig nu med en af de ting, der er allersværest: At blive voksen som rapper uden at lyde gammel.
Det er et tegn på Sivas’ evner som både rapper, sanger og sangskriver, at det lykkes til fulde – ’Sidste timer’ er en stærk popsang, men den virker samtidig troværdig. Dansk hiphops storebror er nemlig en overbevisende elegantier. Rollen som sofistikeret forfører klæder ham. I virkeligheden virker den næsten mere naturlig end hættetrøje-rollen.
Stilskiftet markerer også første gang, at en dansk gaderapper fra den nuværende generation skal indfinde sig i en situation, hvor der er en overflod af yngre rappere, der vælter ind i den stil, man selv har skabt. Sivas’ reaktion er lige så overlegen, som den er nødvendig: Han har skabt en ny lyd, der passer til der, hvor han er lige nu.
De yngre kan boltre sig på gaden, mens Sivas kører væk i sportsvognen.
Læs også: Gilli og Kesis nye singler er en advarsel til konkurrenterne: B.O.C.-rapperne vil også dominere 2018