Fribytterdrømme på Spot Festival – fra berusende momenter til blød landing
Der er efterhånden mange halv- og helskæve eksistenser, der i Spot Festivals hellige navn har betrådt de skrå brædder i Musikhusets Store Sal. Alligevel har der vist aldrig været ét helt som svendborgenserne i Fribytterdrømme, der har været i stand til at blæse folk bagover fra første strofe med deres psykedeliske tonserrock.
Efter en andægtig spoken word-intro af en umiskendelig Bai-D fra Suspekt over salens højttalere, kastede slænget sig resolut ud i en berusende fyrig levering af ‘Verden ender for dine fødder’, hvilket tvang et enigt publikum jublende op af de bløde sæder, og det vanvittige moment fortsatte kun med en lige så respektaftvingende servering af den heftigt basgroovende ’Himmellegemer’ fra gruppens første album.
Men så voldsomt et drive kan man ikke opretholde en hel koncert igennem, også selv om man kun har en sølle halv time at rutte med. Allerede med gruppens seneste single ‘Hallusignaler’, hvor den kimono-og-jeans-klædte frontmand Lau Ingemann i live-aftapningen fik selskab af Rasmus Yde fra Fugleflugten på gæstevokal, havde gemytterne derfor også dæmpet sig.
Selv om Fribytterdrømme forsøgte at ruske liv i Spot Festivals gæster igen med den technoide, four-to-the-floor-pumpende ‘Søg det højeste’, hvor tredjeguitaristen Alexander Mahaffy transformerede til en regulær tambourin-svingende og stordansende Bez-fra-Happy Mondays-abemands-karakter, svang det sig aldrig helt op på det ekstatiske niveau i starten af koncerten.
Mindre kan dog også gøre det, og koncerten rundedes af med en blød, men veldrejet landing – nemlig den dvaske ‘De elysianske mysterier’. Trods det gradvise tab af omdrejninger undervejs og en undertiden lidt for rumlende, halvmudret og overbasset lyd, cementerede Fribytterdrømme også, at de er mere end klar til at betvinge landets større festivalscener til sommer.
Læs anmeldelse: Spot Festival: Triumferende Saveus fik alle op på stikkerne – også sikkerhedsvagterne
Læs anmeldelse: Hong Kong leverede lækre, men usikre stileksperimenter på Spot Festival