Fænomenet Bad Bunny er meget mere end bare latin trap
Puertoricanske Bad Bunny er blevet manden, man går til efter en latin-banger. Den første del af hans karriere har været båret af dem: ‘Chambea’, Cardi B’s ‘I Like It’ og senest ‘MIA’ med Drake. Derfor er det overraskende, at de stille og underspillede numre får så meget plads på debutalbummet ‘X 100pre’, der udkom juleaften efter et år med en række populære singler og feature-optrædener. Overraskende er det også, at Bad Bunny gør sig mindst lige så godt her. Han trives både i de hårde trap-beats og i de bløde ballader.
Eksempler på balladeaspektet finder man på ‘Solo de Mi’, hvor Bad Bunny crooner ømt over klaver og et subtilt dembow-beat, inden nummeret skifter til et hiphopbeat (der er flere ’beat switches’, og ‘Astroworld’ har åbenlyst også hittet i Latinamerika). ’Caro’ bliver brudt op af et balladeagtigt c-stykke (med Ricky Martin!), og her synger Bad Bunny melankolsk »solamente soy feliz« («jeg er kun glad«), inden han knækker op i sin auto-tunede falset, der også brillerer på ‘Si Estuviésemos Juntos’ (‘Hvis vi var sammen’).
Han er selvfølgelig stadig leveringsdygtig i bangers: ’200 MPH’ med Diplo er flabet og overskudsagtig, ‘La Romana’ med El Alfa er et trap-beat båret af guitar (eller et latinamerikansk strengeinstrument?), inden anden halvdel skifter til et dystert og hurtigt dembow-beat, der går lige ind på de tropiske natklubber.
Det hele er båret af det ukuelige og legesyge flow og den karakteristiske vokal. Alting tilpasser sig Bad Bunny. Det er, som med tidens hiphop, ikke et spørgsmål om rap/sang, men mere om melodi, fornemmelse og følelse – og det har han. Selv om jeg var habil i gymnasiespansk, er det ikke meget tekst, jeg får med, men man behøver ikke forstå ordene for at blive grebet (og der er ikke mange klik til engelske oversættelser uanset). Selv den lidt underlige guitarballade ‘Tenemos Que Hablar’ formår han at gøre sin egen. Andre kunne have lavet det bedre, men ingen kan lave det som Bad Bunny.
‘X 100pre’ er et spændende album, netop fordi Bad Bunny faktisk bryder med latin trappen, forlanger at eksistere på sine egne præmisser og gør, hvad han vil. Han er Bad Bunny: Intet mere, intet mindre – en popstjerne, der sagtens kan måle sig med en Drake eller Travis Scott.
I 2018 fik latin, og i det hele taget global popmusik, en del (berettiget) opmærksomhed. Måske bliver 2019 året, hvor vi ikke længere snakker om det som noget ’andet’, men som vores allesammens popmusik. Imens verden er i opbrud, er Bad Bunny er i fuld gang med at nedbryde alle grænser.
Kort sagt:
Bad Bunny har med ‘X 100pre’ bevist, at han kan være meget mere end bare latin trap, og han er lige så stærk i de stille numre som i de bangers, vi allerede kender ham for.
Læs også: Fem tendenser, der dominerede popåret 2018 – fra det globale takeover til SoMe-hits