KOMMENTAR. Blueface er den mest hypede unge rapper på internettet lige nu. Hans nyeste video, ’Bleed It’, er filmet af toneangivende Cole Bennett og udgivet på dennes Youtube-kanal Lyrical Lemonade, der er den mest eftertragtede placering for nye rappere. Videoen har ramt 20 millioner views på under en måned. Derudover har selveste Drake efterspurgt et samarbejde.
Mere hype kan man næsten ikke få. Der er bare ét problem. Mange mener nemlig, at Blueface faktisk slet ikke kan finde ud af at rappe.
Den 21-årige artist, der egentlig hedder Jonathan Porter, er nemlig først lige begyndt at lave musik. Hans første sang, ‘Dead Locs’, udkom i januar 2018, og det er tydeligt, at den unge kunstner ikke ligefrem har sat sig ind i hiphoppens dybeste lyriske mysterier. Det lyder mere som om, han er snublet ind i studiet og bare leverer sine rim, lige som de falder ham ind.
Det her umiddelbare forhold til musik har resulteret i nogle sange, som både er blevet ekstremt udskældte og ekstremt populære. En af de mange jokes på internettet går på, at Bluefaces flow er »tre dage forud for beatet«, og den beskrivelse rammer hans stil meget godt: Vestkystrapperen leverer sine rim, som om han prøver at sige dobbelt så meget, som der egentlig er plads til. Han snubler og sejler henover beatet, men på én eller anden måde lander han altid det rigtige sted.
Blueface er selv bevidst om kritikken, men virker pænt ligeglad: »I can sit here and talk off beat / my shit still slap like a pimp on his worst day«, praler han på ‘Deadlocs’. Og på ‘DM’ rapper han om, at han slet ikke behøver at finde på gode tekster, for musikken er jo bare en hobby: »I can say the same thing and make it sound different / you been rapping, I just do this for the weekend«.
Og den her henkastede stil har tydeligvis ramt en nerve. For mens traditionalister kalder Blueface for en katastrofal rapper (eller benægter at han overhovedet kan rappe), har han opnået lokalstjernestatus med hits som ovennævnte ‘Deadlocs’, den flabede ‘Thotiana’ og ‘Respect My Cryppin’, der fik en viral video sidste efterår.
På de her sange lyder rapperens stemme stedvis så skinger, at den på en måde lyder falsk – selv om han ikke engang synger. Som om selve hans stemme, og måden han bruger den på, spiller efter nogle helt andre regler, end vi er vant til.
En stor del af succesen skyldes nok også, at Bluefaces lyd ikke er kommet helt ud af de blå. For selv om hans off beat-flow er pænt unikt, er der en tradition for lignende, skæve flows på vestkysten. E-40 har længe været en slags scene-godfather med en boblende og meget ukonventionelt stemmeføring, der nok har været en af inspirationerne her – og den ældre rapper er da også allerede dukket op på Bluefaces Instagram.
Man kan også høre noget af Chief Keefs flow-eksperimenter, der også blev kaldt off-beat i 2013. Keef bor jo også på vestkysten nu og har desuden hængt ud med Blueface. Så der er et miljø for den her eksperimenternede, ukonventionelle hiphopstil. Dén rapper, som Blueface nok er mest inspireret af, er dog Suga Free – endnu en klassisk vestkystrapper med en stemme ulig noget andet lige nu.
Produktionerne er også stærkt funderede i de seneste års vestkyst-lyd. Det er minimalt og meget bastungt: Man kan høre, at DJ Mustards såkaldte ratchet music-stil stadig fylder meget her. Andre unge crews som SOB X RBE og Shoreline Mafia har forfinet den intense lyd, men hos Blueface får musikken en god portion legesyge via vokalen.
Netop blandingen af hård vestkyst-virkelighed og legesyge er kernen i Bluefaces stil og sandsynligvis grunden til, at det lige er ham, der nu slår igennem globalt. Han blander nemlig gangstarappens meget reelle ghetto-forbindelse med en form for high school-agtig, goofy humor, der passer perfekt til memes. Som når han rapper barnlige linjer om, at han har to pikke, eller starter sine musikvideoer med humoristiske skits.
Men blandingen af bandeassociation og internethumor kan vise sig at blive en farlig cocktail, for en del rappere har jo allerede haft problemer, når gadens virkelighed og sociale mediers trolling-kultur tørner sammen.
Tænk bare på 6ix9ine, hvis kometkarriere fik en brat (foreløbig) slutning sidste år, da han blev anholdt for en række forbrydelser efter at have pralet om diverse kriminelle handlinger på sociale medier.
Trolling, memes og voldelig virkelighed er tørnet sammen lidt for tit på det seneste. Og Blueface rammer midt ned i dén tidsånd: Han er typen, der bliver anholdt for at skyde efter overfaldsmænd den ene uge, og prøver så at score moren til 6ix9ines barn på Instagram Live den næste. Begge dele er virkelig sket i løbet af de seneste måneder.
Blueface inkarnerer dermed tidsånden på godt og ondt. Han er goofy, grineren, og nogle mener, hans anti-flow er genialt. Men han er også en 21-årig dreng, der troller folk på Instagram, mens han stadig har tydelige bandeforbindelser.
Den blanding gør Blueface til en rapper, man enten hader eller elsker. Han er klassicisternes mareridt og internetscenens favorit. Så hvor du står i forhold til ham er nok afhængig af, hvor du stod i de seneste mange års kontroverser i hiphoppen, hvor de gængse konventioner gang på gang er blevet udfordret.
Synes du, hiphoppen døde i 2006, som Nas’ albumtitel forklarede? Eller var du en af dem, der synes Soulja Boy ødelagde hiphoppen tilbage i 2008, som Ice-T mente? Hader du auto-tune, som Jay-Z, der lavede ’D.O.A. (Death of Autotune)’ i 2009? Var din holdning, at Chief Keef var det værste i 2012, ligesom Lil B var det værste før da?
Så vil du nok ikke ligefrem blive forelsket i Blueface. Men hvis du havde optur over Soulja Boys melodisk-naive ringetone-rap, hvis du ser autotune som en mulighed og ikke som degeneration, og hvis du synes, Chief Keef er en af de seneste års mest stilskabende rappere, så er chancerne gode for, at du også kan se det spændende i Blueface. Selv om han altså er tre dage forud for beatet.
Læs også: 10 unge rappere, du skal holde skarpt øje med i 2019