Tingene går usædvanlig hurtigt på hiphopscenen for tiden. Nye subgenrer som mumble-rap, Soundcloud-rap og emo-rap når nærmest ikke at blive navngivet, før de allerede er forældede. Unge stjerner dukker op lynhurtigt, mens gamle navne må kæmpe for ikke at blive irrelevante for den næste generation.
Det er en fascinerende tid. Men det er også en tid, hvor den nye musik gør sig fri fra de gamle traditioner. Rappere orienterer sig ikke længere mod de gamle klassikere fra 90’erne eller 00’erne, og de prøver ikke at please ældre generationers idé om, hvad hiphop skal være. Men hvis det ikke er Jay-Z, 2Pac eller Biggie, der er forbillederne, hvem er så de nye helte for millennial-rapperne?
Det har vi spurgt den unge danske rapper K-phax om. Han er aktuel med debut-ep’en ‘Thunderstrm’, og hans musik gennemsyres af mange af de strøminger, der løber gennem hiphoppen lige nu.
Her er 10 sange, der ifølge K-phax er nye hiphopklassikere. De har alle én ting til fælles: »Da de her sange kom ud, stoppede hele rapverdenen og kiggede på dem«.
1. Chief Keef feat. Lil Reese ‘Don’t Like’ (2012)
»Chief Keef er ligesom faderen til hele det, der er blevet kaldt mumble-rap og Soundcloud-rap. Hele den vibe, hvis man kan sige det sådan. I 2012 og 2013 var der ikke nogen andre, der kunne det, Chief Keef kunne. Det kulminerede i hittet ‘Don’t Like’. Det vilde er, at dengang har han været måske 16 år. Han er faktisk yngre end Lil Uzi Vert. Han er stadig ung. Man skulle tro, at han nu var 32 eller 37 eller sådan noget«.
2. iLoveMakonnen ‘Tuesday’ (2014)
»iLoveMakonnen er så weird. Han har en underlig vokalpræsentation, og det lykkedes ham stadig at få et gigantisk hit. Nu tjener han royalties på det der EDM-remix, der er kommet. Jeg var faktisk sur, fordi jeg forudså, at white girls ville begynde at sige ‘kan vi ikke spille ‘Tuesday’ og så sætte remixet på, og det var præcis det, der skete«.
3. Fetty Wap ‘679’ (2014)
»Efter Fetty Wap skulle alt være melodisk. Der havde været en periode i hiphop, hvor der var meget Chief Keef-musik med guns og sådan noget. Nogle gange lidt autotune. Men efter Fetty Wap begyndte alle at synge. De kaldte sig rappere, men de sang. Der kom også Post Malone efterfølgende. Og nu også Juice WRLD. Men vi kan ikke sige, at det hele skyldes Fetty Wap. Vi er også nødt til at gå helt tilbage til Speaker Knockerz. Det var ham, der startede det hele. Men Fetty Wap gjorde det populært«.
4. Travis Scott ‘Antidote’ (2015)
»Jeg var stor Travis Scott-fan og lyttede til hans musik, men da ‘Antidote’ kom, sagde alle: Hvad sker der for, at han ripper Swae Lee off? Der var en hel beef omkring det. Men så blev sangen et hit, og så blev alle dem, der før havde hatet, pludselig Travis-fans. ‘Antidote’ havde sådan et impact, at det gjorde wavy trap til en ting. Hele det der med en masse reverb og alt muligt shit. Uden Travis ville halvdelen af sangene på ‘Culture II‘ ikke eksistere. Intet ondt om Migos. De laver god musik. Men det kommer fra Travis Scott«.
5. Young Thug ‘Stunna’ (2015)
»Young Thug var aldrig den der artist, der slog igennem og blev nummer et. Men jeg synes stadig, at han har haft stor indflydelse. Young Thug hjalp blandt andet Lil Uzi Vert, som han havde med på ‘Big Racks’ fra ‘Slime Season 2’. Han er også bare en kreativ force, der satte spørgsmålstegn ved gender norms. Det synes jeg også er vigtigt. Han fik taget billede i kjole og kaldte sine venner for boo og alt det der. Men Thug kan ikke udvandes. Og for at blive en stor mainstreamstjerne er man nødt til at udvande sin stil, så alle forstår dig. Men Thugs æstetik er bare noget helt andet. Mainstreamen kan ikke forstå ham«.
6. XXXTentacion ‘Im Sippin Tea In Yo Hood’ (2016)
»XXXTentacion var ikke den første til at lave screamo-rap. Men han gjorde det på en måde, hvor det var tilgængeligt. Det lød ikke underligt, når han gjorde det. Det lød bare rigtigt. Der var måske Suicide Boys først, men X var den første, der viste mainstreamen, at man også kunne det her. ‘Im Sippin Tea In Yo Hood’ er en af de der sange… den tager mig tilbage til da mig og min søster, DJ Sunday School, sad i min fars bil. Jeg havde lige fået kørekort, og mens vi var i bilen, skruede vi bare op for sangen og turnede the fuck up. Det var en two man-moshpit«.
7. Lil Peep feat. Yung Bruh (aka Lil Tracy) ‘White Tee’ (2016)
»Hvis ikke det var for Lil Peep og den her sang, ville ingen af de kunstnere, der nu bliver kaldt emo-rap, lave deprimerende musik«.
8. Migos ‘Bad & Boujee’ (2016)
»Den er bare iskold. Man føler sig sej, når man hører den. Og så har den det der Uzi-vers, hvor han bare siger ‘yeah, yeah, yeah, yeah’. Det er en kulmination af alle de ting, der skete lige der. Det er også midt i Metro Boomins peak. Migos giver det hele et nyt twist«.
9. Post Malone ‘Congratulations’ (2016)
»Jeg har altid set noget stort i Post Malone. Siden han kom ud med ‘White Iverson’. 80 procent af hans fans har sikkert ikke hørt mixtapet ‘August 26th’, men det er det mest undervurderede mixtape. Det var virkelig godt og gjorde mig til stor Post Malone-fan. Så jeg ville altid bare se ham vinde. Det er det, der er sket, tror jeg: Han har en core-fanbase, der vil gøre alt for, at han når det næste niveau. Og så kan normale hvide mennesker også relatere til ham. Det, der gør hans lyd speciel, er hans melodier og det der ‘uhhh’ – det der vibrato-shit, han gør med sin stemme«.
10. Lil Uzi Vert ‘XO Tour Llif3’ (2017)
»Han havde lige været på turné i Danmark, da han postede den her på Soundcloud. Jeg hørte det samme morgen og løb ind på min søsters værelse og sagde, at det her er det næste store hit. Jeg har hørt den så mange gange siden, og jeg bliver bare aldrig træt af den. Jeg er virkelig glad for, at sangen tog ham til det niveau, han fortjener at være på. Den har en god blanding af energi og melodier. Og så switcher han hele tiden sit flow op. Den har også bare et killer hook. Det er en klassiker«.
Læs også: Hvordan Soundcloud-rappen brændte ud kun et år efter gennembruddet
Lyt til podcast: K-phax slagter sine internet-haters og rapper live i Standard – Soundvenues hiphop-podcast