Det er efterhånden otte år siden, ASAP Rocky eksploderede ind på hiphopscenen med sit debutmixtape ‘Live. Love. ASAP’. Dengang var han tidens mest omtalte navn, fordi han var en af de første rappere, der både var ekstremt modebevist og samtidig formåede at inkorporere de forskelligste hiphopindflydelser til en ny lyd, der hurtigt blev døbt ‘cloud rap’.
I 2011 var der altså ingen andre rappere, der strøede om sig med designer-namedrops, samtidig med at de lånte musikalske elementer fra Bone Thugs-N-Harmony-flows, Houstons chopped-n-screwed-teknik og Three 6 Mafia-æstetik – tilsat hjemstavnen Harlems flamboyante attitude.
Kombinationen gjorde ASAP Rocky til en verdensstjerne. Men det allermest imponerende er måske, at han bliver ved med at lyde lige så frisk og skarp som dengang i 2011 – uanset om han dyrker hippie-vibes på ‘At.Long.Last.ASAP’ eller eksperimenterer med Frank Ocean, FKA Twigs og co. på ‘Testing’. Det er ikke alt, der har været fuldstændig genialt. Men det har i hvert fald aldrig været kedeligt. Senest har han endda forsøgt sig med Tame Impala-agtige vibes på ‘Sundress’.
Det er altså en evigt ung og kunstnerisk frygtløs rapper, der kommer til Tinderbox i weekenden. Vi har gennemgået hele diskografien og udpeget de 10 bedste ASAP Rocky-sange hidtil i karrieren.
10. ‘Fuckin’ Problems’ (2012)
Sagt med et glimt i øjet kunne man godt kalde det her for ASAP Rockys version af en DJ Khaled-sang. Men rapperen har gennem hele sin karriere vist, at han har upåklagelig smag i samarbejdspartnere, så ‘Fuckin’ Problems’ er – ikke overraskende – meget bedre end stort set alle DJ Khaled-sange, der eksisterer.
Harlem-rapperen deler spotlyset med Kendrick, Drake og en 2 Chainz i topform på omkvædet, og med så meget starpower kunne det knap gå galt. Resultatet var et hit, der cementerede, at Rocky tit også bare helt enkelt vidste, hvad der virkede, og hvem, der ville lyde godt på et track sammen (også selv om det stadig er ekstremt akavet, når Kendrick Lamar rapper om sex).
9. ‘Brand New Guy’ (2011)
Nogenlunde samtidig med, at Rockys ASAP-crew slog igennem, dukkede der et par lignende crews op på vestkysten, der også gav en fuck for hiphoppens gamle regler. Der var selvfølgelig Odd Future omkring Tyler, the Creator (som Rocky har lavet en række stærke sange med), men der var også TDE-crewet omkring Kendrick Lamar og Schoolboy Q.
Sidstnævnte har en fantastisk kemi med ASAP Rocky, og de har måske aldrig lydt bedre end på ‘Brand New Guy’. Sangen er typisk tidlig ASAP: Houston-inspirerede chopped-n-screwed-vokaler på omkvædet, et tungt og sløvt beat, der opvejes af hurtige, ekstremt skarpt leverede rim fra de unge rappere. Den her sang føltes som fejringen af en ny, ung hiphopgeneration, der var på nippet til at overtage det hele: The Brand New Guys, som de kaldte sig.
8. ‘Lord Pretty Flacko Jodye 2 (LPFJ2)’ (2015)
Samme sekund beatet starter, ved man, at det her bliver en særdeles magtfuld sang. Sirener går løs, de tungeste 808-trommer begynder at marchere, og så går ASAP Rocky ind.
Det er faktisk ikke så ofte igen, Harlem-rapperen laver sådan nogle sange. Han har tit for travlt med at lyde nonchalant eller henkastet til bare at lave rendyrkede bangers. Men ‘LPFJ2’ viser, at han er absurd god til at lave såkaldte turn up-tracks, når han har lyst.
Det her er uden tvivl Rockys tungeste sang, og måske også den, der mest rendyrket går ind i sydstatsrappens crunk-stil. Det er samtidig også et af de numre, der lyder allerbedst live. Bare forstil dig sangens første fem sekunder blæse ud af et par gigantiske højtalere, så ved du hvorfor.
7. ‘Fashion Killa’ (2013)
Selvfølgelig har ASAP Rocky lavet en kærlighedssang, der samtidig er en hyldest til en masse modehuse og brands. Og selvfølgelig har han fået fucking Rihanna til at spille sin love interest i musikvideoen.
Alt ved ‘Fashion Killa’ er så stilet og overlegent. Men det er samtidig også bare en unik og virkelig gennemført sang. Produktionen lyder nærmest som start 00’ernes electro – faktisk er der noget helt throwback-agtigt over hele måden, den er bygget op på. Det her er en hypebeast-kærlighedssang til evigheden.
6. ‘Potato Salad’ (2018)
ASAP Rocky laver tit konceptalbum, og hans visuelle og lydmæssige fremtoning er oftest ekstremt gennemført. Alle detaljer er gennemarbejdede. Så det er lidt paradoksalt, at en af hans bedste sange er opstået ved, at han tydeligvis bare har haft det sjovt med vennen Tyler, the Creator.
‘Potato Salad’ genfinder den der bramfri, sorgløse energi, som begge rappere havde i begyndelsen af deres karriere. Det er bare to venner, der rapper over et gammelt (Kanye-produceret) Monica-beat og har skudt en video til det foran Eiffeltårnet i Paris. Rocky har ikke lydt så frisk og ubekymret siden 2011. Og så viser han også bare, hvor vanvittig god en teknisk rapper, han er, med linjer som denne: »I’m like Shabazz Palace’s last acid hit, elaborate / rap lab’s labyrinth, word to Kodak Black’s Lazarus«.
5. ‘Wassup’ (2011)
Det her er ASAP Rockys store cloud rap-klassiker. Genren blev opfundet til at beskrive en bølge artister, der dyrkede druggy, døsig hiphop. De fleste af dem er glemt nu, men Rockys sange fra den periode er stadig noget helt unikt. Clams Casinos karakteristiske, atmosfæriske lyd gør, at hele sangen svæver i den syvende hostesaftshimmel, mens ASAP Rockys linjer er en slags programerklæring: »I be that pretty motherfucker / Harlem what we reppin«.
Videoen er samtidig én stor reklame for ASAP-crewets visuelle stil: En masse sortklædte fashion-drenge med guldtænder omringet af lilla skyer og New York-backdrops (og nå ja, der er også kokain-pentagrammer, kamphunde, et badekarfyldt med penge, stearinlys og nøgne kvinder). Det her var øjeblikket, hvor hele verden opdagede, at et nyt crew var ankommet på scenen.
4. ‘Praise the Lord (Da Shine)’ (2018)
Der har været noget befriende ved at se ASAP Rocky de seneste par år. Han jagter ikke hits længere og virker ægte som om, han laver musik på sine egne præmisser – og sammen med de artister, han har lyst til. Om det så er Tyler, the Creator på den mixtape-agtige ‘Potato Salad’, Playboi Carti på mumble-klassikeren ‘New Choppa’ – eller grime-ikonet Skepta på blandt andet hittet ‘Praise the Lord (Da Shine)’.
Dén sang er ret speciel, fordi den netop ikke jagter trends, men bare lader to ekstremt stilsikre og flowmæssigt overlegne rappere angribe et legesygt fløjte-beat. Her er ingen anstrengte koncepter eller overambitiøse ideer. Ligesom på ‘Potato Salad’ (eller tidlige sange som ‘Brand New Guy’) får ‘Praise the Lord (Da Shine)’ sin energi af, at ASAP Rocky og Skepta virker som om, de bare har det sjovt. Det er nærmest bare et tilfælde, at de samtidig skabte en af sidste års bedste sange.
3. ‘Pretty Flacko’ (2012)
Der er nærmest noget Soundcloudrap-agtigt over den her mørke, lidt mareridtsagtige banger. Og det er nok næppe tilfældigt: Den er produceret af Florida-artisten Spaceghostpurrp, der lagde fundamentet for det miljø, der senere skabte stjerner som XXXTentacion og Lil Pump.
Men det er de færreste af de nye rappere, der kunne skabe noget så unikt som det her. Beatet sampler blandt andet lyden af en snigskytte, der zoomer i spillet ‘Counte-Strike’, og ASAP Rocky spytter Houston-slang med et knivskarpt flow, der kun kunne komme fra New York.
ASAP Rocky bruger stadig ‘Pretty Flacko’ som sit alias, og det her er en af hans signatursange. Og man forstår godt hvorfor: Rapperens tidlige sange med Spaceghostpurrp havde en eksperimenterende, voldsom energi, der nærmest lyder mere aktuel nu end dengang.
2. ‘Goldie’ (2012)
På en måde er det her ASAP Rockys mest New York-agtige sang. Der er noget 80’er-rap agtigt ved den måde, samplet gynger på beatet, og hele ideen om at gøre den her sang til en stor single virker så old school. Her er ingen features eller popindrømmelser, bare ASAP Rocky midt i produktionen. Sammen med sit hold selvfølgelig: »It’s just me, myself and I and motherfuckers that I came with«, som han rapper.
Samtidig er det her momentet, hvor den tidlige Houston-inspirerede cloud rap bliver til noget større. Det her er ASAP Rocky i HD: Her er intet svævende eller støjet, alt er poleret for at slå så hårdt som muligt. Det var imponerende, for det var ikke en selvfølge, at Harlem-rapperen kunne overleve cloud rappens døsige storhedstid.
Da den tidlige samarbejdspartner Spaceghostpurrp eksempelvis skulle forlade sin lo-fi-tilgang på albummet ‘The Black God’ afslørede det, at der ikke var så meget karisma bag støjen. Hos ASAP Rocky er det modsatte tilfældet: Når alle effekterne er barberet væk, er han stadig en stjerne.
1. ‘Peso’ (2011)
ASAP Rocky er bedst, når han ikke prøver alt for hårdt. Sorry, men det er sandt: Hør bare hvor henkastet og ubesværet ‘Peso’ lyder. Og hvor overlegent smooth videoen er lavet. Det her var sangen, der for alvor introducerede os for Harlem-rapperen, der kaldte sig selv »pretty motherfucker«, rockede designere ingen andre rappere kendte og fik Harlem til at ligne hiphopverdenens midtpunkt for første gang, siden Diplomats regerede i start-00’erne.
ASAP Ty Beats boblende beat og Rockys ukonventionelle flows skabte med ét en ny lyd. Det var nærmest første gang, man så en østkyst-rapper inkorporere sydstatslyde på en måde, hvor det hele stadig var umiskendeligt New York.
Rockys første gennembrud, ‘Purple Swag’, hittede, fordi det virkede som en slags sjov konceptsang, der blandede Houston-rap med Lil B-slang (»swag!«). Men det var på ‘Peso’, at New York-rapperen samlede indflydelserne til noget større end de enkeltstående dele. Ja, han lånte flows og lyde, men det var kun delelementer af den geniale, stilede og exceptionelt Harlem-funderede kunstner ASAP Rocky.
Læs også: The Weeknds 15 bedste sange – rangeret