1. Eve Owen ‘She Says’
Eve Owen er nok stadig bedst kendt for at give backingvokaler til The Nationals forfriskende seneste albumudspil, ‘I Am Easy to Find’ – et album, der blandt andet imponerede på sine mere nøgne momenter. Den samme sårbarhed bringer Eve Owen med sig på sin første solosingle, en klaverballade ved navn ‘She Says’, der da også er produceret af netop The Nationals Aaron Dessner. 20-årige Owen skrev sangen som 14-årig, og videoen er filmet med en iPhone – og den understøtter smukt den på en gang storladne og tilbageholdende melankoli.
2. Soccer Mommy feat. Mary Lattimore ‘Yellow is the Color of Her Eyes’
På sit nyeste nummer får lo-fi-darlingen Soccer Mommy besøg af harpenisten Mary Lattimore, der blandt andet kunne opleves på Badesøen Festival i sommers. Den syv minutter lange sang skildrer en særligt turbulent tid i Soccer Mommys liv, hvor hun konstant var på turné og følte, at tiden gik for stærkt til, at hun kunne følge med.
3. Nelson Can ‘Madness’
Det første minut af ‘Madness’ lyder som Nelson Can, som man kender dem – omend måske i et lidt mere underspillet hjørne end vanligt. Derefter kommer dog en vild vokaleffekt, der fuldkommen transformerer deres lyd. Derfra bliver nummeret elektronisk, psykedelisk og manisk i en grad, der kanaliserer Fever Ray og Zaar – men dog stadig med et fundament omkring den bas/trommer-sammensætning, der har defineret bandet siden begyndelsen.
4. Moses Sumney ‘Virile’
Moses Sumney har annonceret efterfølgeren til sin skelsættende debut, ‘Aromanticism’ fra 2017. Albummet er blevet betitlet ‘Græ’, og i stil med kunstnere som The Minds of 99 og Foals vil det blive udgivet i to dele i starten 2020, fuldendt 15. maj. Singleforløberen ‘Virile’ er et storladent, hæsblæsende artpoptrack, og billedsiden er lige så svimlende – videoen udgør desuden Sumneys debut som instruktør.
5. Shooter Gang ‘Sinaloa stil’
Den hårdtslående trio Shooter Gang er en del af den renæssance, der foregår på Aarhus’ hiphopscene for tiden. ‘Sinaloa stil’ er en heftig banger, hvor gruppens tre rappere hver især bidrager med et unikt flow, der dog passer fornemt til nummerets grovkornede lyd. Torsdag havde nummeret eksklusiv premiere i Soundvenues hiphop-podcast Standard, men nu er det altså tilgængeligt på alskens streamingtjenester.
6. Lord Siva & Vera feat. Noah Carter ‘Kisses in the Wind’
Man kan fornemme nogle paralleller til den mere melodiske side af eksempelvis Lil Peep på dette emotionelle udspil fra Lord Siva og Vera, der får gæstevokal fra Noah Carter. Vera er i sit mere underspillede hjørne i løbet af størstedelen af dette track, indtil vi får en dejligt støjende, næsten shoegazet feedbacksolo mod slutningen. Lord Siva og Noah Carter skaber samtidig god kontrast med deres vidt forskellige tilgange til r’n’b-vokal – men begge indkapsler smukt den vemodighed, sangen sigter efter.
7. James BKS feat. Q-Tip, Idris Elba & Little Simz ‘New Breed’
Dette lineup havde man næppe forestillet sig i sine vildeste dage, men det fungerer virkelig godt. Både Q-Tip og Little Simz’ skæve flows fungerer fremragende over James BKS’ ejendommelige beat, og Idris Elba danner flot bro mellem de forskellige stykker på dette overraskende posse cut. James BKS er stadig et relativt ubeskrevet blad, men på tværs af hans hidtidige output går han efter at blande afrikanske genrer som makossa og mande med nyere retninger i hiphop og r’n’b – noget han gør eminent med den guitarbaserede, let trappede instrumentation til ‘New Breed’.
8. Dirt Bike ‘Blond Dyed Mohawks’
Gustav Berntsens anden single under navnet Dirt Bike indeholder den saxofon, som jo også er fast inventar i hans band Pardans. Den bliver dog brugt til et meget andet formål, end den jazzede postpunk, Berntsen nok stadig er bedst kendt for. Den bliver i stedet brugt som fyldig kontrast til en følsom folkguitar, mens hovedpersonen får vokalbidrag fra både First Hate-sanger Anton Falck og Shultz & Forever-ophavsmand Jonathan Shultz, der er med til at skabe en skøn drømmestemning.
9. Betty Bass ‘Sideways’
Sidste måned kunne man opleve den danske soulsanger Betty Bass agere support for Jamila Woods til en Soundvenue Session på Hotel Cecil. Nu har hun udgivet sin anden single, ‘Sideways’, der handler om at indlede et forhold, og den indsats, det kræver. Det er en smuk, reflekteret sang, hvor Betty Bass’ vokal er rig på nuancer, men alligevel altid har en dejligt afslappende, luftig lyd.
10. Bette ‘Mærker’
Betty Bass er dog ingenlunde den eneste danske sanger, der har et stærkt souludspil denne uge. ‘Mærker’ handler om at gå alt for langt med et forhold, man inderst inde kan se er usundt. Der er nogle smukke nervøse trækninger i Bettes stemme, der sjældent har lydt så sårbar før. Nummeret er produceret af Bette i samarbejde med Emil Kruse, og lyden på nummeret indkapsler flot den interne konflikt, der står centralt i teksten.