Vi kender rutinen. Kanye poster noget dumt på Twitter, og selvom han sletter det minuttet efter, så har nogen taget screenshots. De ryger så op på Twitter, Reddit og så videre, og få minutter senere kommer de første memes.
All griner. Alle vinder. Eller hvad?
Den seneste tid er der sket et par ting, der har gjort, at jeg lige tøver en tand, før jeg kaster mig ud i meme-maskineriet. Nemlig det faktum at Kanye West ser ud til at gennemgå et mentalt sammenbrud på en skala, der er svær at vurdere. Og så det, at Megan Thee Stallion (viser det sig nu) er blevet skudt i begge fødder.
Begge situationer har affødt talrige memes. Kanyes fordi hans tweets var så tøjlesløse, at man knap kunne tro sine øjne, og samtidig også virkelig sjove. Altså: Han kaldte sin svigermor for Kris Jong-Un.
Og så var der Megan Thee Stallion, der blev et meme, fordi meget absurd nok tyder på, at det var rapstjernen Tory Lanez, der skød hende (hvilket dog ikke er bevist eller bekræftet). Situationerne var simpelthen så groteske, at de mange memes nærmest lavede sig selv.
Men samtidig er det også kommet frem, hvor store menneskelige omkostninger, det har for de her mennesker, når deres livskriser bliver til vores kollektive humorreservoir, og traumatiske oplevelser bliver kommunikeret som billige grin.
Et menneske i krise
Det blev i første omgang tydeligt, da Kim Kardashian bad folk vise hensyn til Kanyes mentale helbred, efter dennes ustyrlige Twitter-storm, der blandt andet inkluderede anklager mod netop Kim Kardashian om utroskab samt fornærmelser af hendes mor, Kris Jenner.
Og det blev igen klart denne uge, hvor en tårevædet Megan Thee Stallion i en Instagram-video fortalte om det traumatiserende i at blive skudt, når man ikke har gjort noget galt – blot for derefter at blive til ugens joke på internettet.
De to episoder bør give os noget at tænke over. For de viser hvor hurtigt narrativet omkring en begivenhed kan fjerne sig fra de konkrete personer i midten af situationen og i stedet handle om en uendelig række af metalag bestående af memes på memes på memes.
Som i tilfældet Kanye, hvor vi gennem årtier er blevet vant til, at hans excentriske adfærd leverer indhold nok til flere vittigheder, end vi kan nå at fortælle.
Rapperen har jo leveret skæve indslag, siden dengang han sagde på landsdækkende amerikansk tv, at George Bush var ligeglad med sorte folk. Han har givet legendariske rants på gigantiske scener verden over og stormet scenen til flere prisceremonier. Det er nærmest hans kendetegn at sige noget skørt eller gøre noget uventet.
Men senest, siden han blev indlagt på et psykiatrisk hospital i 2016 og offentligt forarbejdede sin bipolære lidelse på albummet ’Ye’ fra 2018, burde vi, som hans publikum, måske have betragtet hans adfærd med en dosis medfølelse snarere end den sædvanlige sensationslyst.
Det er jeg også selv skyldig i: Da han meldte de noget ukonventionelle planer for sin præsidentvalgkampe ud i et Forbes-interview, der ifølge magasinet selv var »rablende«, skrev jeg også en artikel, der skildrede de mest utopiske udtalelser fra præsidentkandidaten West. Jeg kendte som sagt rutinen: Når Kanye åbner munden, sker der sjove ting.
Men jeg skulle nok allerede da have vidst, at noget ikke var helt som det plejede – og ikke helt som det skulle. For én ting er en excentriker, der står og holder brandtaler på scenen. En helt anden er en person med en sindslidelse, der glider ud på den forkerte bane.
Senest nu, efter Twitter-sammensmeltningen og Kim Kardashians udmelding om, at situationen bunder i psykisk lidelse, er det i hvert fald klart, at Kanye West ikke bare er meme-materiale. Han er et menneske i krise.
Når den værste oplevelse i dit liv bliver til et meme
Situationen omkring Megan Thee Stallion er både mindre og mere kompliceret. Mindre, fordi hun ikke har en historik med excentrisk adfærd. Men mere, fordi der er nogle dybereliggende samfundsmekanismer på spil, der gør, at det – på visse dele af internettet – åbenbart er okay at gøre det til én stor joke, når en mandlig rapper (angiveligt) skyder en kvindelig rapper.
»Jeg var nødt til at blive opereret, det var vildt uhyggeligt, og den værste oplevelse i mit liv. Det er ikke sjovt, og det er ikke noget at lave jokes om, eller at lave falske nyhedshistorier om«, siger Megan Thee Stallion blandt andet i sin reaktion til de mange rygter og memes, der har været omkring skyderiet, som fandt sted, mens rapperen var i en bil med Tory Lanez samt en veninde, der siden har bedyret, at hun ikke skød.
Megan The Stallion uddyber: »Jeg har aldrig set så mange voksne fucking mænd snakke om noget, de ikke har nogen fucking grund til at snakke om. Hvad hvis din fucking søster bliver skudt? Hvad hvis din fucking kæreste bliver skudt? Hvad hvis din fucking bedste ven bliver skudt? Ville du så også joke?«
De reaktioner kommer i forbindelse med en række memes, som Megan The Stallion tydeligvis ikke har undgået at blive konfronteret med. Magasinet The Fader rapporterer således, at kommentarer som »hvis du tror du er en hot girl hele sommeren, bliver du skudt« og »Tory Lanez har lagt stilen, vi skyder bitches denne sommer«, er blevet offentliggjort.
Det virker måske til en vis grad som uskyldige jokes. Men hvis hele narrativet omkring en skudepisode kommer til at handle om memes, og det faktum, at det var ’sjovt’, at Tory Lanez (angiveligt) skød en kvinde flere gange, så negligerer det jo en helt vildt alvorlig begivenhed.
Det har Megan Thee Stallion selv påpeget i et tweet, hvor hun beskriver hvordan sorte kvinder er »ubeskyttede« i samfundet – og at der er en skarp kontrast mellem de mange virtuelle memes og så hendes virkelige traumer.
Hvad kan vi så lære af de to episoder og reaktionerne på dem? Måske først og fremmest at lige tænke os om en ekstra gang. At stoppe op og trække vejret, før vi trækker på smilebåndet.
For selvfølgelig skal der stadig være plads til memes og jokes. Men måske bare ikke når det drejer sig om noget, der ligner et psykisk sammenbrud eller om en episode, hvor en kvinde er blevet skudt. For det kan være svært at få et alvorligt ord indført, når alle har travlt med at have grineflip.