Hvis du kan huske sidst, Aarhus var Danmarks dominerende hiphopby, så er det fordi, du er gammel. Sorry, ved godt det er hårdt, men det er sandheden.
Vi skal nemlig helt tilbage til 00’erne (kan du huske dem, gamle?) og de gyldne (eller knap så gyldne) dage, hvor L.O.C. var dansk hiphops konge og alle gik og sagde hans »8210!«-catchphrase.
I min folkeskoleklasse (ja, jeg er gammel) var der mange, der troede, det var et shout out til Nokia 8210, hvilket på en måde havde givet mening. Det var en ret fed telefon dengang. Men i virkeligheden var det selvfølgelig en markering af et Aarhus-postnummer.
8210 er nemlig Aarhus Vest, og det, at hele Danmark gik og sagde det, var en stor sejr for L.O.C. og hans hjemby. Det var en markør for Aarhus’ dominans – ikke kun gennem den store Liam, men også via andre lokalstjerner som Marwan, Johnson og U$O.
Aarhus sad på det hele. Indtil de pludselig ikke gjorde det mere.
For i 2011 skiftede fokus til København. Ikke langsomt og glidende. Men med ét. Cheff Records bragede nemlig ind på scenen, og pludselig ville ingen få sin flaske på – de ville bare kysse med Kidd.
Derefter kom københavnerne (og dem fra hovedstadens forstæder) på række: Kesi, Gilli, Sivas, MellemFingaMuzik, Benny Jamz, Ukendt Kunstner, TopGunn og så videre. De introducerede ikke bare en ny magtbalance i dansk hiphop, men også en ny lyd: Stodderstilen fra 00’erne lød pludselig forfærdelig forældet. Og dermed var det slut for L.O.C.-generationens dominans.
Hvad havde Aarhus så tilbage? Aarhus havde Emil Stabil. Men det var så også det, mere eller mindre (sorry, hvis jeg glemmer nogle mindre navne, men vi snakker lige i store penselstrøg her).
Sådan har det været lige siden. Aarhus tilbragte 10’erne i en koma (minus altså lige Emil Stabil, der tilbragte 10’erne som dansk hiphops 2 Chainz). Men meget tyder på, at smilets og stodderrappens by ikke har tænkt sig at overlade 2020’erne til København også.
For det seneste års tid har byen produceret så mange talenter, at man nu godt kunne fristes til at sige, at Aarhus har flere spændende unge hiphopnavne end København. Ja, jeg sagde det: Flere end København!
Den jyske by oplever nemlig en sand opblomstring for tiden. Se bare på vores netop udkomne liste over de mest spændende nye hiphopnavne lige nu: Der er hyggeholdet fra Iswaal, de maskerede chokrappere fra Shooter Gang og drill-scenen omkring Ham Fra Syd.
Graver man endnu dybere, kan man finde folk som uptempo-sangeren Speedy (hør hans omkvæd på Marwan-tracket ’TG Bando’), den trappede trio NS Gang (hør ghettohymnen ’Best Life’) og gaderap-sangeren Lii Fuego.
Derudover er Iswaal-medlemmer som Xabski og Young Juu allerede ved at starte særdeles spændende solokarrierer: Deres ’Energi’ og ’Kender ham godt’ er perfekte eksempler på, hvad de kan. Nemlig skabe henholdsvis de mest wavy hviskeflows i landet og en form for bouncy, kæk version af trap.
Scenen er stadig meget ung og uudviklet, og der er meget langt op til Branco, Gilli, Kesi og de andre sjællændere. Der er samtidig også åbenlyse problemer i visse dele af miljøet: Drill-scenen omkring Ham Fra Syd dyrker et meget voldsomt tekstunivers, der måske er tættere på gadens virkelighed end man tror. Scenens anden stjerne, Shmur, blev således dræbt på gaden i Aarhus tidligere i år.
Alligevel føles det som en positiv udvikling, at byens musikscene er så aktiv. For det er især unge og uprøvede artister, der vinder frem. Byens hiphopmiljø har en form for mentor i Marwan, der har et åbent studie i midtbyen (som man kalder centrum i Aarhus), men ellers er der altså tale om helt unge aspirerende rappere, der har taget tingene i egne hænder for at skabe en musikkarriere.
Det er da i sig selv en opmuntrende historie. Og den bliver kun bedre af, at så mange af de her kunstnere har så meget talent, at man sagtens kan konkurrere (og måske endda overgå!) København, når det kommer til de mest spændende nye talenter lige nu.
Og hvem ved: Måske vil vi i løbet af 2020’erne igen begynde at skråle Aarhus-postnumre?