TEMA – 10 år med ‘My Beautiful Dark Twisted Fantasy’: Den 22. november kan Kanye Wests magnum opus fejre 10-års jubilæum. Vi hylder det skelsættende mesterværk med en række artikler i løbet af ugen – følg løbende med HER.
Kanye West optræder ofte højt på lister over de bedste hiphopproducere nogensinde – og det er absolut med rette. Men det er knap så sjældent, han bliver hyldet for sine evner som lyriker.
Og mens det er forståeligt, er det også synd. For ja, han vil måske ofte hellere fortælle en onkeljoke, end han vil konstruere komplekse rimskemaer, og han er praktisk talt ude af stand til at italesætte et alvorligt samfundsproblem uden at få det hele til at handle om sig selv.
Men netop af den årsag er han en virkelig unik lyriker. Der er ikke mange, der som ham kan blande cornyness og inderlighed, uden at det falder til jorden (Drake har forsøgt, bevares).
Man er ikke i tvivl, når man ser en Kanye West-linje, og det er egentlig sandt uanset, om man snakker »The old Kanye« eller »The new Kanye« – eller sågar den endnu nyere Jesus-Kanye.
‘My Beautiful Dark Twisted Fantasy’ er ikke nødvendigvis Kanye Wests allerstørste lyriske stjernestund – det ville nok stadig være ‘Late Registration’. Men idet så store dele af albummet handler om Kanyes ego, er det uden tvivl det album med de mest Kanye-agtige tekster.
Vi har samlet de 10 mest Kanye-agtige lyriske momenter på albummet – og rangeret dem.
10. Fra ‘Gorgeous’:
»And these drugs, niggas can’t resist it / remind me when they tried to have Ali enlisted / if I ever wasn’t the greatest, nigga, I must have missed it«
Der er noget ganske stilfuldt over, hvordan Kanye på blot tre linjer går fra at kritisere rollen, narkotika spiller i sorte miljøer, til slutteligt at hylde sig selv. På papiret har de to ting intet at gøre med hinanden, men han får dem vævet ret flot sammen ved at referere til Muhammad Ali.
Ali forsøgte famøst at blive militærnægter, men det ville systemet ikke lade ham – og Kanye danner her paralleller til, at systemiske årsager fanger mange sorte liv præget af narkotika og fattigdom.
Og hvad er Ali dertil kendt for at sige? »I am the greatest. I said that even before I knew I was« – Kanye lader det naturligvis ikke gå til spilde, når han får en chance for at sige det samme om sig selv.
9. Fra ‘Hell of a Life’:
»Tell me what I gotta do to be that guy / said her price go down, she ever fuck a black guy / or do anal, or do a gangbang / it’s kinda crazy that’s all considered the same thing«
Her har vi det lidt omvendte af førnævnte ‘Gorgeous’-linje. Her starter Kanye med sig selv, og ikke mindst sit eget begær – men så zoomer han ud og vender nogle større systemiske problemer.
‘Hell of a Life’ handler om, at Kanye »just fell in love with a pornstar« – og her spørger han altså pornostjernen, hvad der skal til for, at han selv ender i kanen med hende. Nogle mener, at dette refererer til Kim Kardashian, som jo havde et viralt sextape dengang, men de øvrige linjer viser, at der nok er tale om en karakter, hvis primære beskæftigelse er porno.
Her udtaler pornostjernen over for Kanye, at hendes popularitet og løn ville falde, hvis hun lavede en video med en sort fyr, og at det samme sker med analsex og gangbangs. Med denne linje balancerer Kanye fornemt mellem sin liderlige og sin samfundskritiske side – to sider, der er meget fremtrædende på albummet.
8. Fra ‘Gorgeous’:
»I treat the cash the way the government treats AIDS / I won’t be satisfied ’til all my niggas get it, get it?«
Nogle har læst denne linje som en reference til konspirationsteorien om, at USA’s regering aktivt skabte AIDS for at ramme den sorte befolkning. Selv ser jeg den rettere som en kritik af, hvor lidt regeringen gjorde for at begrænse spredningen af AIDS blandt sorte – men så lige sat på spidsen.
Uanset hvad er det i hvert fald en pudsig parallel, at Kanye vil se sin økonomiske succes sprede sig til andre sorte med samme hastighed som AIDS gjorde i 80’erne – endnu et klasseeksempel på, at Kanye altid får systemiske problemer til at handle om sig selv. Tilsæt en god onkeljoke (»get it, get it?«), og linjen er absolut god til at indkapsle Kanye som lyriker.
7. Fra ‘Power’:
»Screams from the haters got a nice ring to it / I guess every superhero need his theme music«
Kanye er en polariserende skikkelse. Oven på de seneste ti års vanvid er det svært at kapere, at han allerede dengang havde en gigantisk hater-skare, for hans narcissisme dengang føles så minimal sammenlignet med hans bogstaveligt talt religiøse selvopfattelse i dag.
At adressere sine haters kan virkelig let ende med at lyde som om, man bare har ondt i røven; se blot Eminems ynkelige modsvar på et album som ‘Kamikaze’. Men at kalde deres skrig for sin superheltetemasang; det er en skarp løsning på problemet. Så står man stadig tilbage som den overlegne i situationen – og når Kanye rapper dette, lyder han netop overlegen.
6. Fra ‘Power’:
»Tell them Yeezy said they can kiss my whole ass / more specifically, they can kiss my asshole / I’m an asshole? You niggas got jokes«
Kanye har flere gange lavet ordspil over, at røvhul både kan betyde anus og skiderik – og denne linje rammer altså en del stærkere end den ret platte tilsvarende linje på ‘Father Stretch My Hands, Pt. 1’. Blandt andet fordi han her anerkender, at folk netop opfatter ham som en skiderik, hvilket han dykker mere ned i senere på albummet.
Men den er også så Kanye-agtig, fordi han laver den mest overlegne, selviscenesættende udgave af den simple vending »kys min røv«, man kan forestille sig.
5. Fra ‘Blame Game’:
»You know what, I got to thank Yeezy / and when I see that nigga, I’ma thank him / I’ma buy the album, I’ma download that motherfucker / I’ma shoot a bootlegger / that’s how good I feel about this nigga« (af Chris Rock)
‘Blame Game’ er en vred, bitter, men også melankolsk sang, hvor Kanye ikke bruger meget tid på at snakke om sig selv, men rettere sin ekskæreste – en fiktionaliseret udgave af Amber Rose. Jovist, der er en håndfuld selvforherligende ekskurser i Kanyes lyrik, men det mest Kanye-agtige øjeblik dukker først op, når sangen afsluttes med en Chris Rock-skit.
Her har Kanyes eks foretaget et lommekald, og Kanye hører således hendes samleje med Chris Rock-figuren. Det er i min ydmyge mening en tåkrummende plat og umorsom skit, der ikke rigtig tjener nogen anden funktion end at pleje Kanyes ego. Den gennemgående punchline er nemlig, at al ekskærestens seksuelle kunnen er Kanyes skyld.
Chris Rock-figuren er så imponeret over samlejet, at han siger ovenstående. Og at Kanye har fået Chris Rock til at sige det er godt nok noget af det mest Kanye-agtige, man kan tænke sig.
4. Fra ‘Runaway’:
»And I always find, yeah, I always find something wrong / you been puttin’ up with my shit just way too long«
Kanye er dybt bevidst om, at han er forhadt, men hvor hans svar på ‘Power’ er en udstrakt langefinger, er ‘Runaway’ en helt anden historie. Jovist, i sangens udtalte kontekst handler det om et romantisk forhold, der er gået i vasken, men sangen er afgjort også en allegori over hans forhold til offentligheden.
Og så sjovt, som det kan være at gøre grin med Kanyess gigantiske ego, så skal vi ikke glemme, at han bekæmper nogle alvorlige dæmoner. Og ingen linje illustrerer dette så smukt som de indledende gloser på ‘Runaway’.
De er måske ikke arketypisk Kanye-agtige i den forstand, at det er sådan noget, Kanye siger ofte – men de er fantastisk Kanye-agtige i den forstand, at han lynhurtigt får indkapslet, hvilken rolle han i høj grad spiller i populærkulturen.
3. Fra ‘Dark Fantasy’:
»The plan was to drink until the pain over / but what’s worse, the pain or the hangover?«
Kanye er ikke nødvendigvis ekspert i at håndtere sine egne problemer. Og det ved han. Her indrømmer han, at han egentlig blot planlægger at ignorere problemerne og opføre sig tankeløst, indtil de forsvinder – men han gør det velvidende, at han muligvis blot skaber endnu flere problemer på den måde.
Det er en effektiv metafor, og den indkapsler Kanyes daværende (og muligvis også nuværende) attitude perfekt, mens den også forholder sig kritisk til den. Og det er også en god linje at have i baghovedet, når man selv overvejer at drikke sine sorger væk.
2. Fra ‘Power’:
»I don’t need your pussy, bitch, I’m on my own dick«
I lang tid planlagde jeg at have denne linje på førstepladsen. Jeg fravalgte den, fordi det egentlig ikke er utænkeligt at høre sådan en linje fra Lil Wayne, DaBaby, 2 Chainz eller enhver anden praleglad rapper med en pik og hang til punchlines.
Men det er altså en linje, der har en anden vægt, når den kommer ud af Kanyes mund, end når den kommer ud af de andres. Hvis Lil Wayne sagde det, ville det være morsomt. Når Kanye siger det, er det selvindsigt af højeste kaliber. Også fordi ‘My Beautiful Dark Twisted Fantasy’ absolut ikke er fattig på liderlige øjeblikke – her går begær og ego i ét, når Kanye hyperbolsk erklærer, at han kun er liderlig for sig selv.
1. Fra ‘Gorgeous’
»But this is more than just my road to redemption / Malcolm West had the whole nation standing at attention«
Her er en linje, som kun Kanye kunne lave, og det er muligvis den mest Kanye-agtige linje i hele hans karriere. Det er hverken første eller sidste gang, han sammenligner sig selv med Malcolm X, men det er klart den mest provokerende.
Da han på ‘Good Morning’ rappede »I’m like the fly Malcolm X, buy any jeans necessary«, var det i nogles øjne et usmageligt ordspil, men tydeligvis også blot det; et ordspil (selv synes jeg, det er ret morsomt).
Da han på ‘Black Skinhead’ rappede »My by-any-means on«, erklærede han blot, at han havde en iver til at bekæmpe racisme, der mindede om den kampånd, Malcolm X stod for.
Men linjen på ‘Gorgeous’ kan kun forstås på én måde. Han siger, at dette er mere end blot hans egen personlige rejse, hvorefter han kalder sig selv Malcolm West. Kanye ser sig selv som vor tids Malcolm X. Og det er han helt afgjort den eneste, der gør. Forhåbentlig.