Da jeg beder Erika de Casier om at indkapsle sin alternative identitet med tre ord, tøver hun ikke.
»Posh. Selvsikker. Og…« – her kommer der en kort tænkepause – »Hvad er et dansk ord for careless, der ikke lyder negativt? Hun hviler i sig selv«.
Den her sorgløse og selvsikre karakter har den danske musiker døbt Bianka, og alter egoet er hovedpersonen i de seneste musikvideoer, Erika de Casier har udgivet fra sit fantastiske nye album ’Sensational’.
Dermed skriver hun sig ind i en lang tradition. For det er jo et helt klassisk trick fra popstjerne-manualen at finde på et alter ego, der kan gøre ting, man ikke føler, man selv kan – om det så er at klæde sig anderledes, agere mere selvsikkert eller genopfinde sig selv kunstnerisk.
Sådan er det også i Erika de Casiers tilfælde. Hun bruger både Bianka til at udleve nogle ting, hun måske ikke helt tør selv – og så har alter egoet nogle helt anderledes karaktertræk end sangeren selv.
»Bianka er overhovedet ikke konfliktsky. Det er jeg«, forklarer de Casier, mens hun holder en gigantisk tekop, da jeg fanger hende over Zoom dagen før udgivelsen af ’Sensational’.
»Jeg føler også, at Bianka siger præcis, hvordan hun har det, og ikke lægger skjul på det. Samtidig er Bianka ikke så god til at være følsom og vise sårbarhed over for andre. Det tør jeg til gengæld godt. Så på den måde er det som om, vi hjælper hinanden«.
Den her kølige, overlegne attitude udstråler Bianka til fulde i videoerne til ’Drama’ og ’Polite’, hvor hun henholdsvis lounger elegant i silkelagener samt karbad og er på en date i fancy omgivelser iført aftenkjole. Man forstår godt, hvorfor de Casier bruger ordet posh om hende.
Der er et element af legesyge og rollespil over den her karakterskabelse, men samtidig er det svært ikke at spørge sig selv, hvorfor man egentlig har brug for et alter ego – og hvorfor så mange kunstnere har brugt grebet.
Derfor har jeg fået Erika de Casier til at forklare, hvordan (og hvorfor) hun skabte Bianka, samt bedt hende fortælle om, hvilke alternative personligheder og karakterer, hun selv har været inspireret af.
Bianka
»Det var egentlig lidt en fejl, at Bianka opstod. Jeg var ved at lave ’Drama’-videoen, og så ville jeg gerne prøve noget anderledes – det skulle være lidt housewife. Og jeg følte mig bare ikke så housewife-agtig«.
»Så købte jeg en paryk på nettet. Eller faktisk købte jeg fire forskellige. Men der var en af dem, hvor jeg følte: Det er bare mit alter ego, det her. Jeg blev til en anden. Det var en anden side af mig selv, der kom frem«.
»Jeg kunne meget bedre slappe af foran kameraet. Det var virkelig parykken, der gjorde det, hvis jeg skal være ærlig. Det hjælper bare at tage en paryk på«.
»Jeg føler, at Bianka kan tillade sig at tage noget andet tøj på, end jeg selv ville turde. Men det har jeg overført til mit rigtige liv«.
»Nu tør jeg godt gå i de der ting. Hun har afprøvet det, og nu ser jeg, at det ikke er så galt, og at jeg godt kan. Nogle gange kan man få nogle forestillinger om sig selv og sin identitet. Så kan det være befriende at give sig selv lov til at være en anden«.
Sasha Fierce (aka. Beyoncé)
»Jeg har tænkt på det med, at Sasha Fierce er et ego, Beyoncé tager på, når hun går på scenen. Og at det ikke behøver at være et kostume. Det kan være noget, du bare beslutter dig for«.
»Sasha Fierce har været noget, jeg har haft i baghovedet, fordi jeg har haft vildt meget sceneskræk. Jeg har prøvet alt muligt og også haft en halskæde, jeg tog på, hver gang jeg skulle spille. Så bildte jeg mig ind, at den havde en eller anden særlig kraft, der gjorde, at jeg overhovedet ikke ville blive nervøs. Og det virkede slet ikke«.
»Jeg ved ikke, om jeg kommer til at tage Bianka med ud at spille, eller tager parykken på. Det kunne være sjovt. Det er ikke sådan, at jeg ikke har lyst til at være mig selv. Men det er befriende og empowering, at man kan vælge at være en anden lige for en kort stund«.
Catherine Tramell (aka. Sharon Stone i ’Iskoldt begær’)
»De her stærke kvinder, som er lidt onde, synes jeg er inspirerende. Filmen er også creepy, og der er mange ting ved den, man kunne påpege, som er helt fucked op«.
»Men jeg kan lide det her med, at hun bruger sin seksualitet som noget magtfuldt. Hun skammer sig ikke over sit begær. Det synes jeg er fascinerende. Det hele er poleret og dystopisk og lidt mystisk«.
Bianca (aka. Mariah Carey)
»Jeg spurgte folk på Instagram, hvad mit alter ego skulle hedde, og så var der mega mange der skrev Bianca, fordi Mariah Carey havde et alter ego, der hed det. Det er ikke et rigtigt alter ego, men mere den onde i hendes musikvideoer. Det er hendes evil twin«.
»Jeg har også altid syntes, at Bianka har været et fint navn, fordi jeg havde en lille hamster, der hed Bianka. Det var en albinohamster. Sådan en rigtig ond én med røde øjne, der var helt hvid. De andre hamstere kan man røre ved, men det kunne du ikke med Bianka. Hun gad ikke. Så navnet talte bare til mig. Det hele gik op i en højere enhed«.