‘Sensational’: Ingen laver bedre r’n’b i Danmark lige nu end Erika de Casier
’Sensational’ føles som en samling både ekstremt klassiske og meget moderne scener fra kærlighedslivet, og måske er det derfor, at Erika de Casier har opfundet karakteren Bianka, der blandt andet optræder i musikvideoerne til singlerne ‘Drama’ og ‘Polite’.
Det er nemlig næsten som om, sangeren spiller en slags musikalsk ’The Sims’ med sit alter ego og lader hende opleve alle de ting, der – på godt og måske især på ondt – hører til romantiske relationer i 2021.
Her er både en sang om at sende beskeder, der ikke bliver besvaret (’Drama’), og et nummer som ‘Polite’, der handler om at være på en dårlig date med en ubehøvlet mand, der blandt andet ikke behandler en tjener ordentligt. Sangen ‘All You Talk About’ er ét stort suk over en persons kedelige materialisme.
Men der er også steder på ‘Sensational’, hvor det er albummets hovedperson selv, der laver det første move eller stedvis endda er decideret cheesy.
På ’Someone To Chill With’ synger de Casier for eksempel om ønsket om et uforpligtende forhold, og hun er heller ikke bange for at fyre en scorereplik af på ’Make My Day’: »When you fell from the sky, well, did it hurt / ’cause you’re an angel«.
Det føles som om, der et element af leg eller rollespil over alle de her mange tableauer. Som om de Casier har siddet i karantænen og fantaseret om, hvordan alle de her mere eller mindre arketypiske situationer kunne udspille sig.
Det er en fascinerende og flersidig forestilling af kærligheden, og den bliver sublimt iscenesat af en kølig vokal, der sjældent skifter toneleje fra en intim hvisken, men som alligevel fængsler gennem sin iskolde præcision og detaljerigdom.
Der er nik til tekster af kunstnere som 2Pac og Destiny’s Child, samtidig med at de Casier kan finde på at synge om alt fra sin skincare til sin cykelhjelm – som hun selvfølgelig stadig har på, selv når hun er i boss bitch-mode på ‘Busy’.
Måske er cykelhjelmen i øvrigt et nik til den danske sangers ‘Do My Thing’-video? Uanset hvad: de Casier har den slags overlegent henkastede levering, der kan gøre selv en cykelhjelm sej. Hvilket er rimelig godt gået.
Hun er til gengæld ikke en sanger, der lægger følelser i sin vokal. Måske skyldes det, at hun er inspireret af 00’ernes store r’n’b-navne, der mere udstrålede en slags overjordisk coolness end de klassiske popstjerners store sentimentalitet.
Nogle steder har hendes stemme et nærmest talende toneleje, som om hun siger sine linjer henover middagsbordet til en person, hun sidder overfor. Andre steder får man samme intime følelse, som hvis man lå på sine silkebløde lagener og sludrede med sin bedste ven/veninde i en gammeldags fastnettelefon.
I begge tilfælde spidser man ører for ikke at gå glip af et eneste hvisket ord.
Det intime, silkebløde og elegante er de Casiers kendetegn, men hvor debutalbummet ’Essentials’ stadig langt henne ad vejen replicerede 90’erne og 00’ernes r’n’b, foregår der en hel del mere på det her album både i forhold til sangskrivningen og selve musikken.
På ’Polite’ er der g-funk-lyde og en decideret rappassage, mens der andre steder er både trance-agtige synths og garage-trommespor. Især anden halvdel af albummet undgår at falde i søvn i sin egen vellyd ved at inkorporere uventede lyde.
Tag bare ’Busy’, der kombinerer de samme 90’er-synths, som DJ Mustard gav en mindre revival i midten af 10’erne, med en overlegen Erika de Casier, der forklarer, at hun ikke ved, hvornår hun kommer hjem – simpelthen fordi hun har uendeligt mange ting, hun hellere vil: »I got so many things on my to do-list«.
Eller den smukke afslutter ’Call Me Anytime’, der blander nostalgiske dance-lyde med sukkersød pop og vokalmanipulation på en måde, der minder lidt om den afdøde avantgarde-popproducer Sophie. Den sang lyder mere som noget, Charli XCX ville prøve på at lave, end som en 00’er-pastiche.
’Sensational’ lykkes med konstant at finde nye måder at iscenesætte noget så velkendt som dynamikkerne i forholdet til et andet menneske.
Både rent tekstmæssigt, hvor kærlighedens veje og vildveje skildres køligt og næsten uhyggeligt præcist, og musikalsk, hvor de Casier og hendes faste producer Natal Zaks udvider lydbilledet fra ’Essentials’ i mange retninger.
Det gør ‘Sensational’ til et mesterligt album. Ingen anden laver r’n’b på lige så højt niveau i Danmark. I virkeligheden kan jeg ikke komme i tanke om mange, der gør det internationalt.
Kort sagt:
Erika de Casier kortlægger en række scener fra datinglivet anno 2021 på et album af international kaliber, der udvider hendes 00’er-r’n’b i mange retninger på samme tid.