KOMMENTAR. Det føles forkert at sige, at Pop Smoke gæster ’Light It Up’ af Migos og ’Clueless’ af Polo G.
Både fordi den karismatiske New York-rapper blev dræbt i februar 2020 og derfor ikke egentlig er med til at udgive sangen.
Men også fordi ordet ’gæster’ implicerer, at Pop Smoke er på visit. Som en høflig, tilbageholdende besøgende, der er kommet forbi til en kop kaffe hos Migos og Polo G.
Og det er virkelig ikke den energi, man mærker, når den afdøde artist dukker op på de to sange. Tværtimod. Så snart Pop Smoke ytrer sine første ord – eller bare annoncerer sin tilstedeværelse med ad-libs som i starten af ’Light It Up’ – er han sangens midtpunkt.
Han besøger ikke noget som helst. Rapperen lyder mere som om, han ejer det hele.
Pop Smoke havde den der helt særlige form for karisma, hvor han altid føltes som den vigtigste person i lokalet – og som den mest dragende stemme på sangen.
Det er faktisk også som om, de andre rappere ved det. Migos-sangen ’Light It Up’ (fra det nye album ‘Culture III’) er for eksempel et fuldkomment favntag med UK drill-genren, som Pop Smoke var USA’s vigtigste repræsentant for.
I stedet for at rykke gæsteartisten over i Migos’ sædvanlige trapæstetik, er det trioen der besøger Pop Smokes univers.
‘Light It Up’ er oven i købet produceret af newyorkerens faste producer 808 Melo, hvilket bidrager yderligere til, at det nærmest føles mere som en Pop Smoke-sang end et Migos-nummer.
Så snart det tunge, onde beat lander, er man derfor ikke i tvivl om, hvem sangen egentlig tilhører. Selv om han kun har et enkelt vers, er det Pop Smokes 16 linjer, hele sangen drejer sig om.
Newyorkerens stemmeføring er langt tungere og mindre akrobatisk end Migos-rappernes finurlige flows. Men netop fordi Quavo, Offset og Takeoff fræser rundt på beatet som skolebørn i sukkerchok, får Pop Smokes slæbende stemmeføring endnu mere tyngde.
’Clueless’ af Polo G er ligesom ’Light It Up’ produceret af en britisk UK drill-pioner, der før har lavet beats til Pop Smoke – nemlig AXL beats. Og ligesom på ’Light It Up’ er det den afdøde rappers stemme, man hører som det første i form af et storladent omkvæd, der er sangens omdrejningspunkt.
Men derudover er ‘Clueless’ (fra det nye album ‘Hall of Fame’) faktisk interessant, fordi Polo G og nummerets anden gæst, Fivio Foreign, så tydeligt havde en klar forbindelse til Pop Smoke. Der er på en måde det tætteste, han kommer på efterkommere, der bærer hans stil videre.
Fivio Foreign er også fra New York og samarbejdede allerede flittigt med Pop Smoke, inden han døde. Siden samarbejdspartneren døde, har Fivio været drillscenens vigtigste stemme i New York.
Polo G er normalt en mere sørgmodig stemme, men her er det som om, han fester med sine venner fra New York. Han bruger endda Pop Smokes faste udtryk og citerer dennes hit ’Christopher Walking’: »We on some woo shit / and we really outside and my crew lit«.
Der er en følelse af ægte kammeratskab og en kreativ dynamik i de tre rappere, man sjældent ser i posthume udgivelser. Sangen er tydeligvis lavet i fællesskab, for alle rapperne ad-libber hinanden og namedropper hinanden i deres tekster.
Migos-samarbejdet er i øvrigt også opstået organisk, selv om det måske ikke lyder helt lige så naturligt. Den afdøde rapper havde nemlig et ret tæt venskab med Quavo i tiden lige før sin død.
Det føles derfor som to reelle samarbejder, der er udkommet nu, og ikke et resultat af den slags kyniske gravrøveri, der tit opstår, når en populær rapper dør ung.
De her Pop Smoke-sange fortjener at se dagens lys. De minder os endnu engang om, hvor stor en stemme hiphopscenen har mistet.