Roskilde Festival: Startvanskeligheder spændte næsten ben for iB101
De sidste par år har iB101’s lyd udviklet sig fra lofi-knitrende soveværelsesproduktioner til mere gennemproducerede popballader. Spørgsmålet inden aftenens koncert var derfor, hvordan de to sider af musikeren med det borgerlige navn Martin Tangsgaard ville vise sig på scenen.
iB101 var iført knaldrøde bukser og en paillet-pyntet top med lange frynser. Sammen med det omfattende band-setup med tre korsangere var der lagt op til et brag af en start.
Under de indledende numre virkede sangeren dog en smule stiv og tilbageholdende bag sin guitar. Måske var det på grund af udfordringer med lyden, eller bare ren og skær nervøsitet, men man kunne ikke for alvor mærke hans tilstedeværelse.
Det hjalp ikke, at hverken hans eller korets vokaler virkede helt sikre. Frontmanden kom forkert ind til en håndfuld stykker og ramte ikke plet ved alle fraseringer. Til gengæld begyndte han efter den lidt sløje start at løfte sig som performer.
Det blev nemlig bedre, da iB101 til nummeret ’Joy’ stillede guitaren fra sig og tog mikrofonen ud af stativet. Pludselig viste han sig som en karismatisk og sassy karakter.
Han hoppede, vrikkede og fik publikum med på fællesklap – og straks efter sluttede to dansere sig til showet med en veltimet koreografi. Da energien var størst, råbte han ironisk »Nik & Jay who? Kesi who?«, hvorefter han begyndte at rappe med et sikkert flow.
Selvom iB101 endnu ikke har udviklet sig til den helt sikre popstjerne, endte han med at lande på benene til sidst.