KOMMENTAR. På den amerikanske hiphopscene plejer udviklingen at gå sådan her: En ny rapper bryder igennem og er pludselig den, alle vil lave musik med. Derefter optræder rapperen på tonsvis af andre kunstneres sange og bliver – for en stund – universets centrum.
Nogle gange kan der udvikle sig et momentum, hvor hvert nyt gæstevers overgår det forrige, hvilket igen øger hypen, og fører til endnu flere features. Der skabes en slags selvforstærkende mekanisme, hvor en rapper føles uundgåelig.
Eksemplerne er mange. T.I. i 2004. Nicki Minaj i 2010. Drake i 2012. Quavo i 2016. Gunna i 2020.
Det allermest legendariske feature run er dog – synes jeg – Lil Wayne i 2007, der på DJ Khaleds ‘We Takin’ Over’ rappede, at han bare ville fodres med rappere og beats, og så skulle han nok æde dem op råt. Hvilket han så gjorde. Om nom nom.
Den type gæsterapper-hype er udbredt i USA, men en sjældenhed i Danmark. Men lige nu er sådan en dynamik ved at opstå omkring Lamin, der flyver fra det ene fantastiske gæstevers til det næste.
Normalt er den danske scene for opdelt og for lille til, at én rapper kan dominere på alle sendeflader. De fleste større artister laver som regel musik med et mindre, fasttømret hold. Men Lamin samarbejder med alle for tiden.
I løbet af de sidste tre måneder har han optrådt med Stepz på ’Drop Top’ af produceren Mike Lowrey, lavet et remake af 2006-hittet ’Kig forbi’ med Johnson, rappet side om side med Tessa og Benny Jamz på ’Betalt’ og senest besøgt Molo-rapperne Gilli og Stepz på ’Spørgsmål’.
Han er tydeligvis manden, man ringer til, hvis man mangler det sidste touch på et potentielt hit. Og det forstår man godt. For på alle de fire sange rapper Lamin, som om det er hans eneste chance for at vise verden, hvad han kan. Som om hvert vers er hans »one shot«, som Eminem siger på ’Lose Yourself’.
På ’Drop Top’ skaber han en slags metafortælling ved at se, hvor mange Ukendt Kunstner-referencer han kan indbygge i sit vers. På bare et par linjer får han namedroppet ’Fortæl dem’, ’Mand over bord’, ’Boulevarden’, ’Lørdag aften’, ’Søndag morgen’, ’Lange nætter’ og ’Daglige brød’. Det er en lyrisk magtdemonstration.
Helt lige så teknisk bliver det ikke på ’Kig forbi’, men på den sang imponerer Lamin ved, hvor stilrent han bruger Johnsons 2006-flow. Inklusive det klassiske hviskeflow, som Johnson i sin tid lånte fra Ying Yang Twins.
Indsatserne er lidt højere på Tessas ’Betalt’, hvor en højintens Tessa og en ordekvilibristisk Benny Jamz tager deres vers i to meget forskellige retninger.
Men Lamin formår næsten at stjæle sangen med et vers, der blandt andet nævner en række 2010’er-hits – lidt på samme måde som han namedroppede Ukendt-sange på ’Drop Top’.
»Hevet ’Skejs’ ind siden ’16 / ramt af ’Følelsen’ før ’17«, lyder det blandt andet.
Det seneste gæstevers, Lamin har lagt, er på Stepz-singlen ’Spørgsmål’, der også får besøg af Gilli. Det er noget af en A-liste-collab, og Lamin leverer i dén grad. Hans gæsteoptræden på ‘Spørgsmål’ er den foreløbige krone på feature-værket.
Det 00’er-agtige beat og den ’21 Questions’-agtige tematik passer perfekt til den unge rappers charmeur-persona: »Lav lige en 360 som en skater / Jeg fornemmer, du elsker din krop ligesom Jada«, lyder det blandt andet.
Jep: Lamin dukker simpelthen op med Jada-bars. Hvis det ikke er årets popkulturelle punchline, så ved jeg ikke!
De fire sange, den unge rapper har gæstet de seneste tre måneder, lyder alle meget forskellige, men Lamins styrke er også, at han har en kamæleonisk kvalitet. Hans glatte flow og levering gør, at hans tekster fremstår mindre komplekse, end de rent faktisk er. Lamin passer ind over alt.
Den rapper, han minder mest om, er i virkeligheden Kesi, der har en lignende evne til at passe ind hos både Molo-rappere og popstjerner – og til at få ambitiøse tekster til næsten at virke som talesprog.
I efteråret interviewede jeg produceren Anton Westerlin om hans samarbejde med Lamin, og han fremhævede faktisk noget af det samme. Nemlig rapperens evne til at dukke op alle steder og passe ind.
»Lamin er danmarksmester i at være på det rigtige sted på det rigtige tidspunkt«, fortalte Westerlin. »Det er som om, han kan mærke, hvor der bliver lavet noget fed musik, og så kommer han bare derhen«.
Det er jo en god evne at have. Men lige nu er det ikke så meget Lamin, der opsnuser gode sange. Det er mere sådan, at sangene finder vej til ham. For lige nu er der ingen, der lægger bedre gæstevers end Lamin.