30.000 røde krystaller bevægede sig langsomt og yndefuldt rundt i Paris’ januarfrosne gader efterfulgt af sortklædte bodyguards til dette års Schiaparelli-show under modeugen i Paris.
Krystallerne sad klæbet til Doja Cat, der stjal al opmærksomhed i den vintergrå franske hovedstad. Selv det løvehovedklædte internetikon Kylie Jenner sendte hende stjålne blikke.
Det var sådan et internetøjeblik, hvor man scroller. Stopper op. Og scroller tilbage. For hvad snøvsen var det lige?
Argh – det var bare Doja Cat being Doja Cat. En rødglitrende vindmaskine af gak og løjer, der blæste det sexsymbolsmærkat af, som ellers er blevet klistret på hende.
For selvom Doja er en fuldblods-weirdo, har folk offentligheden mænd haft travlt med at putte hende i en boks som full blown sexfantasi.
Men bare rolig. For hver gang nogen presser hende ned i en kasse, springer hun frem igen som en boss-bitch-trold fra en æske og nægter at lade sig reducere til simpelt sexsymbol.
Det har hun især vist i løbet af det sidste års tid. Doja Cat har altid været svær at putte i en kasse.
Doja Cat being Doja Cat
Den amerikanske e-girlpopstjerne fik hele internettets opmærksomhed med den rødglitrende, avatar-agtige gimmick til modeugen i Paris. Men det var langt fra første gang, hun blev talk of the town. Tidligere under samme modeuge skabte Doja Cat røre med guldfarvet kropsmaling, som billedet i toppen af denne artikel viser.
Men egentlig kan hendes sans for at skabe opmærksomhed spores helt tilbage til 2018, da hun gik viralt med ‘Mooo!’, en malkedyrs-feticherende sang med de uforglemmelige ord: »Bitch, I’m a cow«.
Sangen er et klassisk Doja-moment. For det foruroligende, freaky ved ko-kostume og pomfritter i næsen mixet med kavalergang og twerking manifesterede hendes hyper-outrerede udtryk.
Doja mixer sex med surrealisme, hvilket går igen i mange af hendes musikvideoer.
Der er ’Juicy’ fra 2019, hvor hun er klædt i vandmelons-latex, mens et animeret kirsebær censurerer hendes numse, og bananer regner ned over hende.
Der er ’Kiss Me More’ fra 2021, hvor hun sammen med SZA befinder sig i et pinkificeret parallelt univers. Og så er der ’Need to Know’ fra 2021, hvor Doja har forvandlet sig til en turkis alien og giver lapdance i det ydre rum.
Seksuelt? Helt sikkert. Men også tilsat noget andet: En helt vildt meme-sjov, kitsch-energi med wow- og wtf-faktor hele vejen igennem.
Ser man udelukkende videoerne som en fremstilling af sex, begår man en forsimplende forbrydelse mod Doja Cat. Man fejloversætter hendes frigjorte leg med seksualitet til et sexglaseret sell-out.
Og i takt med at hun er blevet en vaskeægte superstjerne, er det netop det, der er sket: Dem, der først nu har fået øjnene op for Doja, ser kun en sexet popstjerne. Ikke den originale ’Mooo!’-quirkiness.
Sex med Doja Cat
Det soleklare eksempel på, hvordan Doja Cat er blevet reduceret til todimensionelt sexsymbol, kommer, lidt overraskende, fra UK-drill-scenen.
Her hilser vi på rapperen Central Cee, som i 2022 udgav ’Doja’, der lagde sig som en objektiviserende skygge over popstjernen. »En eller anden sig til Doja Cat, at jeg vil have sex med hende«, lyder det – frit oversat – i sangen.
Den type sange var en udbredt musikalsk sygdom sidste år. Se også Jack Harlows ’Dua Lipa’, hvor han ligesom Central Cee tager en kvindelig kunstners krop til gidsel i en sangtekst for at styrke egen stjernestatus.
Det var, som om det helt blev overset, hvordan Doja Cat i virkeligheden legede med seksualitet i sine sange og videoer. I stedet blev hun – som ‘Doja’-sangen viser – reduceret til sex.
Men mens omverdenen havde travlt med at sætte Doja på fræk formel, var hun klar med sit næste move. Så nemt skulle det ikke være at låse Doja fast i rollen som sexsymbol.
Barbermaskinen mod the male gaze
Da hun gang på gang blev reduceret til konventionelt sexsymbol, kvitterede Doja Cat med en video, hvor hun ved en hjemmebarbering barberede både hår og øjenbryn af.
På sociale medier reagerede folk med chok og forfærdelse. Mange spekulerede på, om hun var okay. Eller om hun havde ‘lavet en Britney’.
Det er et sandt bevis på, hvor stærke kræfter det objektiviserende blik kan sætte i gang. Selv Doja Cats egne følgere var så inficeret af the male gaze, at de nu også forventede hende som en klassisk pæn popstjerne.
Doja Cat barberede ikke håret af, fordi hun var skør. Hun gjorde det heller ikke for at ‘blive grim’.
Kort og godt befriede Doja Cat sin krop, der var taget til sexet gidsel af omverdenen: Hun svingede barbermaskinen og barberede the male gaze af.
Få måneder senere troppede hun så op i Paris iført 30.000 røde krystaller. Doja som en rødglitrende vindmaskine af gak og løjer, så patriarkatet fik morgenkaffen galt i halsen. Øv-bøv, hvem skal de nu objektivisere?
Doja Cat gjorde dermed op med den forfladigende rolle som sexobjekt, hun var blevet forsimplet til at være. Og i stedet mindede hun os alle om, at det var high-class humor, frigjort seksualitet og digital dominans, der bragte hende til tops.