Roskilde Festival: Zar Paulo kan meget vel være Danmarks bedste liveband lige nu
Hvem er Danmarks bedste liveband?
I årevis har konsensusvalget været The Minds of 99 – og med god grund.
Men tillad mig at smide et andet navn i puljen: Zar Paulo.
Et band, som Niels Brandt og co. i sin tid selv var med til at fostre, da de tilbage i 2022 inviterede dem med som opvarmning på den største indendørsturné i dansk musikhistorie.
Allerede dengang viste de fem efterskolevenner fra Aarhus enormt potentiale som liveband. Og de seneste måneder har bandet gang på gang demonstreret, at deres charmerende, dansksprogede poprock tager sig mindst lige så godt ud i en festivalsammenhæng.
Tilbage i maj triumferede de på Spot Festival. En måned senere indtog de uden besvær den største scene på NorthSide. Og tirsdag aften gik de tre-for-tre, da Roskilde-drømmen endelig gik i opfyldelse.
En stor del af appellen har at gøre med forsanger Emil Vammen, hvis sceneoptræden tager sig ud som en slags akkumulation af rockhistoriens mest excentriske frontmænd.
Det ene øjeblik vrider han sig som Ian Curtis i et epilepsianfald. Det næste øjeblik kanaliserer han David Byrne-agtig mani.
Den slags gør ham svær at tage øjnene fra. Og det gør det ligeledes svært ikke at lystre som en agility-trænet Border Collie, når han giver publikum et lynkursus i at klappe i takt på gennembrudshittet ‘Klap for fædrelandet’, eller når han på samme nummer kommanderer hoppedans.
Men Zar Paulo er bestemt ikke noget one-man-show.
De er et hold, hvilket bandet gang på gang understregede ved at heppe på hinanden, når guitarist Johan Horsmans pludselig fandt saxofonen frem, eller når keyboardist Martin Kleberg kastede sig ud i en Depeche Mode-på-speed-agtig solo.
Roskilde-debuten var måske ikke det overvældende karrierehøjdepunkt, de leverede på Spot Festival, men det var fandeme tæt på.
Jeg havde egentlig tænkt, at Zar Paulo var malplacerede som en del af First Days-programmet på dette års Roskilde. At de slet og ret allerede havde vokset sig for store til vækstlaget, og at de i virkeligheden hørte hjemme i musikdagene på Avalon.
Men det viste sig at være den helt rigtige beslutning. For som opvarmningsnavn slap de for at konkurrere med internationale stjerner som Kendrick Lamar og Lizzo, og det tillod dem at samle et gigantisk publikum foran Eos-scenen.
Folk sad på skuldrende af hinanden i bar overkrop og svingede t-shirten, som var det verdensstjerner, der stod på scenen. Selv de bagerste rækker hoppede og sang med.
Zar Paulo var First Days’ uofficielle hovednavn, og tirsdag aften viste de hvorfor.