Det værste: Vi er live! Eller hvad?
For første gang siden 2020 blev P3 Guld i år sendt direkte, hvilket i sig selv er glædelige nyheder. For prisuddelinger skal bare realtid, ikke? Det er jo derfor, vi hvert år sidder vågne det halve af natten for at se Oscars.
I sidste ende havde det dog ikke gjort den store forskel, om du sad limet til skærmen fredag aften klokken 21.30 eller fangede årets P3 Guld på DRTV med tømmermænd dagen efter.
En stor del af showet bestod nemlig af præ-optagede sketches (dem vender vi tilbage til…), der således endte med at udgøre en disproportional stor del af showet, der i forvejen ikke ligefrem overskred besøgstiden.
Er det virkelig så svært at udfylde en time med en indhold uden at optage halvdelen i forvejen? Hvorfor ikke bare lade Blæst og Kind Mod Kind komme til orde på en livetransmission, når de alligevel var til stede?
Det bedste: Prisen for årets bedste optræden går til… Kind Mod Kind!
Én ting, der til gengæld var live, var koncerterne – og var man bare det mindste i tvivl, mindede Saint Clara os om det, da hun grundet teknisk bøvl måtte genstarte sin fremføring af ‘Oh My God’.
Den danske popsanger viste enormt overskud og kom stærkt igen, men prisen for årets bedste optræden går alligevel til Kind Mod Kind, der leverede en vanligt hæsblæsende udgave af debutsinglen ‘Du gør mig blind’.
Det siger sig selv, at et enkelt nummer i DR Koncertsal aldrig ville kunne blive den smadrede energiudladning, femkløveret tidligere i år leverede på Roskilde Festival. Men deres bankende klubpop føltes alligevel som et friskt pust i aftenens show, der indtil da havde spillet overvejende sikkert.
Det værste: Andrew Moyos terapisession
En tilbagevendende sketch var en slags terapisesssion med Andrew Moyo, hvor vi som seere fik et indblik i både hans døgnrytme og hans tilsyneladende umulige beslutning om at takke ja til værtsrollen en gang til. Det havde alt at gøre med ham og intet at gøre med musikken.
Årets P3 Guld varede som sagt kun en time. Hvorfor skulle så meget af tiden bruges på en psykologbriks med Moyo?
Det bedste: Når Andrew Moyo faktisk var vært
Noget bedre gik det, når Moyo rent faktisk fik lov at agere vært. Havde vi behøvet at se Pil tylle Gajol-shots? Måske ikke. Men i det mindste var der interaktion med de musikere, som showet rent faktisk handler om.
Særligt vellykket var vinderinterviewet med Guldimund, der gang på gang måtte skuffe radioværten ved at fortælle, at samtlige af hans koncerter altså er udsolgte et halvt år i forvejen. Dybt iscenesat, men også ret charmerende.
Det værste: Årets helt store gennembrud var ikke til stede
Særligt én person glimrede ved sit fravær: Nemlig D1ma, der må siges at være årets helt store gennembrud på den danske musikscene, og som ganske fortjent også var nomineret til prisen P3 Talentet.
Særligt tydeligt blev fraværet i Pelle Peter Jencels videopræsentation af de nominerede i P3 Talentet-kategorien, hvor Blæst ovenikøbet også måtte undvære forsanger Fernanda Rosa. Snak om at være underbemandet.
Det bedste: P3-kæk musikquiz
Moyos briks var ingen succes, men der var til gengæld én sketch, der fungerede efter hensigten.
Nemlig en P3-kæk musikquiz med Helin Erdem og Adnan Al-Adhami, hvori sidstnævnte ud fra guldhalskæder i munden (get it?) og andre rekvisitter skulle gætte de nominerede i kategorien P3 Lytterhittet. Simpelt, men sjovt.
Det værste: Ukendt Kunstner i Aarhus
P3 Guld ville meget gerne have Ukendt Kunstner med i årets show. Faktisk så meget, at de tog til takke med en livetransmission fra Aarhus, hvor duoen spillede sommerhittet ‘Uden dig’ for et udsolgt Djursland Bank Arena.
Det virkede som et desperat forsøg på at inkludere dem i udsendelsen. Det kunne Moyos påtvungne entusiasme ikke ændre på.
Det bedste: Den helt rigtige vinder af P3 Prisen
Aftenens hovedpris uddeles som bekendt hvert år til en kunstner, der ikke alene er et af de største danske navne i øjeblikket, men som også tør at gå sine egne veje, og som har sat sit aftryk i såvel musikken som i os.
Ingen lever lige nu bedre op til den beskrivelse end Artigeardit, der tidligere i år udgav det skelsættende hovedværk ‘Længe leve’. Som idolet Sivas formulerede det, da han overrakte ham prisen:
»En gang imellem kommer der nogle artister, som er kompromisløse. Som ikke bare følger trends, men skaber trends«.
Sådan en artist er Artigeardit.