De fleste af os er ikke – og bliver aldrig – ekstremt berømte, så vi vil nok aldrig opleve, hvordan det føles at blive til et globalt meme.
Hvordan man har det, når nogen zoomer ind på dit mest akavede, uheldige øjeblik, og blæser det op til én stor joke. Når verden griner af dig.
Dua Lipa er til gengæld astronomisk berømt, og i 2019 skete det, de fleste af os nok frygter mere end død og katastrofer. Hun blev til grin. Godt og grundigt til grin.
Under en optræden med ’One Kiss’ dansede popstjernen på en måde, der siden er blevet døbt ‘the pencil sharpener’ – altså blyantspidseren. Fordi hendes noget mekaniske, drejende bevægelser mest af alt mindede om en blyant, der spidses.
Memet blev en viral sensation.
På den originale video på YouTube har en bruger skrevet: »Hver gang jeg tvivler på mine evner som danser, vender jeg tilbage til denne video. Så forsvinder al min tvivl«.
Hånen var intens, hvilket var en karrieretruende begivenhed for Dua Lipa. Det skete nemlig helt tidligt i karrieren, inden de store hits fra ’Future Nostalgia’ cementerede hende som en A-liste-popstjerne.
Hun var i fare for at blive kendt som sangeren, der ikke kunne danse til sin egen musik. Hvilket ville være ekstremt uheldigt for en kunstner som Dua Lipa, der jo netop laver musik til dansegulvet.
Det karrieretruende meme har Dua Lipa siden brugt en del krudt på at både owne og overvinde. Men det er først med hendes nye ’Houdini’-musikvideo, som landede i fredags, at hun endegyldigt har lagt blyantspidseren tilbage i skuffen igen.
»Jeg reclaimer den«
Vi behøver slet ikke at spekulere over, hvad det betød for Dua Lipa, at alle grinte af hendes dansemoves. Hun har nemlig selv fortalt om det flere gange.
Hos NPR har hun fortalt, at hun var nødt til at droppe sociale medier en overgang på grund af mobningen: »Jeg var nødt til at fjerne mig selv fra Twitter«.
Siden har hun forarbejdet det hele, har hun fortalt hos The Tonight Show med Jimmy Fallon i 2022.
»Det gav mig på et tidspunkt en masse ubehag. Jeg blev mobbet online. Det var ikke så rart«, fortalte popstjernen her.
»Men nu kan jeg se det på en anden måde. Jeg ser tilbage på det med glæde. For det hjalp mig med at blive den kunstner, jeg ville være. Det fik mig til at arbejde hårdere. Jeg øvede mere. Jeg ville være en ægte performer«.
Online-mobningen havde altså været ubehagelig, men den havde også skubbet hende til at blive bedre. Hvis man ser på Dua Lipas optrædener fra starten af karrieren, som for eksempel Brit Awards i 2018, er det også unægteligt, at memet jo bundede i noget virkeligt.
Dua Lipa bevægede sig dengang mere som en optrædende til en forårskoncert i folkeskolen end som den popstjerne, hun var ved at blive.
Siden er hun altså, som hun forklarer hos Fallon, blevet dygtigere. Allerede ved sin optræden til MTV European Music Awards i 2019 var der tydelige fremskridt. Siden er hun kun blevet bedre.
Og så har hun ownet memet ved at inkorporere den virale dans i sit liveshow: »Jeg har bragt dansen tilbage. Jeg laver den på min tour. Jeg reclaimer den«, som hun sagde hos Jimmy Fallon i 2022.
Det må siges at være ret mesterlig krisehåndtering. Og den dag i dag er Dua Lipa uigenkendelig fra sin blyantspidser-æra – nu til dags er det mere hendes udfordrende mikrofonstander-moves, der går viralt.
Fordi de er vovede og veludførte. Ikke fordi de er pinlige.
Dua Lipas endelige opgør med memet kom så i fredags.
R.I.P. til blyantspidseren
’Houdini’ er den første single i en ny kunstnerisk tidsregning for Dua Lipa. Hun har slået sig sammen med Kevin Parker fra Tame Impala på sangen, og resultatet er ret uimodståeligt.
Men vi er her ikke i dag for at snakke om sangen, men om videoen. For Dua Lipa har gjort noget, der i 2018 virkede cirka lige så urealistisk, som at Elon Musk skulle købe Twitter og ændre navnet til et enkelt bogstav.
Hun har lavet en danse-musikvideo.
Her mener jeg ikke bare en musikvideo, der inkorporerer dans. Men en video, hvor hele pointen er dans.
Én lokation, ét ouftit. Settingen er et klassisk danse-øvelokale. Outfittet ser selvfølgelig alt andet end sjusket ud, men ligner grundlæggende gymnastiktøj. Det hele er afslappet og gennemkoreograferet på samme tid.
Der er stedvis stroboskopisk lyssætning og et par effekter, når Dua Lipas spejlbillede har sit eget liv. Baggrundsdansere dukker op og forsvinder (som sangtitlens ’Houdini’).
Men helt grundlæggende er fokus gennem hele musikvideoens tre minutter og otte sekunder på videoens hovedperson.
Hun bærer musikvideoen alene, og hun lykkes med det. Hun er magnetisk på en måde, hun ikke var før – fra sangens behind the scenes-agtige øvelokale-shoot, der åbner videoen, til den obligatoriske slutning med tungt åndedræt efter veludført koreografi.
’Houdini’ er sådan en musikvideo, der skriver sig ind i en lang tradition af popstjerner, der bruger dansestudiet eller øverummet som intim setting for en koreografi-baseret musikvideo. Som Madonnas ’Hung Up’ eller Cassies ‘Me & U’.
Dermed er Dua Lipa gået fra at være en dansende joke til rent faktisk at placere dans centralt i musikvideoen til sin stort anlagte nye single. Blyantspidseren er væk, men Dua Lipa har aldrig været skarpere.