ANBEFALING. Et af de 16 navne, Roskilde Festival annoncerede i går, har et liveshow ulig noget andet, jeg før har set. De er, i min optik, et absolut must-see. For at forklare hvorfor, må vi skrue tiden tilbage til Roskilde Festival 2019.
Det var lørdag. Denne afsluttende festivaldag ville om aftenen byde på blockbusterkoncerter fra både Janelle Monáe, Converge, The Cure og Cypress Hill. Men allerede kl. 14.15 skulle jeg opleve den koncert, der endte med at stå som mit utvetydige højdepunkt for årets festival.
Jeg skulle se et af tidens mest spændende rockbands.
Et kollektiv ved navn The Armed, der dengang havde udgivet tre bundsolide plader, der blandede metal, posthardcore og støjrock til en dejligt kaotisk cocktail, der føltes som en næve lige i fjæset.
Den beskrivelse indkapsler som sådan et utal af bands. Men The Armed var alligevel allerede dengang et anderledes bæst.
Dels havde de en form for skæv humor, man ikke ser ofte i deres ellers så ofte alvorsbetyngede genre – jeg lærte dem eksempelvis at kende, fordi Tommy Wiseau, stjernen og manden bag den famøst ringe kultfilm ‘The Room’, medvirkede i musikvideoen til deres sang ‘Role Models’.
Deres dengang tre album var også interessante, fordi de – trods en del fælles genretræk – lød, som om de var lavet af vidt forskellige bands.
Det er der en god grund til, for der er ingen faste medlemmer i The Armed, velsagtens med undtagelse af deres talsperson og kreative leder, reklamemanden Tony Wolski, der kun i begrænset omfang spiller instrumenter. Ellers består lineuppet af en roterende samling musikere, primært fra metal- og hardcore-miljøet.
Nå, men tilbage til den skæbnesvangre Roskilde-lørdag.
Det rene kaos
Jeg var gået mod den daværende Pavilion-scene (den der i dag hedder Gaia) relativt tidligt. Da jeg ankom, blev jeg mødt af, at der var to personer, der prøvede at placere to stole og et bord i midten af publikumsområdet.
Den ene af disse personer var desuden klædt i kunstigt grønt mos fra top til tå, så han lignede tegneseriefiguren Swamp Thing. Den anden var en lille kvinde, hvis outfit rettere var som snydt ud af ‘Tank Girl’.
En mand oppe på scenen begyndte at råbe ned til dem, at de ikke havde lov til at placere bordet og stolene dernede – at det udgjorde en publikumsrisiko. Det viste sig, utroligt nok, at skikkelserne med møblerne var medlemmer af bandet, og at det var meningen, at bordet og stolene skulle være en del af The Armeds sceneshow.
Bordet endte med at blive rykket op på scenen. Men der er video af møblerne i aktion blandt publikum fra andetsteds på turnéen.
Da 2019-koncerten startede, gik det op for mig, at Swamp Thing og Tank Girl var medlemmer af The Armed i denne konstellation.
Jeg har snust mig frem til, at Tank Girls rigtige identitet sandsynligvis er Cara Drolshagen. Til denne koncert rendte hun rundt blandt publikum og fyrede intens råbevokal af, mens bandet spillede på scenen.
Jeg har ikke kunnet regne ud, hvem Swamp Thing er, men han var utvivlsomt det underligste ved koncerten.
Han rendte rundt blandt publikum, uddelte krammere, tilbød folk en slurk champagne fra sin kop. Mens den mest emotionelt intense rockmusik bragede ud over scenekanten, gik han rundt og legede hyggeonkel i halloweenkostume.
Forsangeren – der altså er en anden sanger end Drolshagen – brugte også størstedelen af tiden blandt publikum. Han vraltede og faldt nærmest omkuld fra tid til anden, som om musikkens intensitet gjorde, at han ikke kunne stå oprejst.
Han hældte øl ud over sig selv. Han tog et barn fra publikum op i favnen, hvorefter det ganske fint blev leveret tilbage. På et tidspunkt begyndte han endda at bløde.
Jeg nød skam også dagens øvrige koncerter. Men det her var peaket for min festival i 2019.
Og nu er The Armed blevet inviteret tilbage til Roskilde!
Timingen er god, for siden 2019-koncerten har The Armed udviklet en lyd, der er noget mere spiselig for den almene rocklytter end det kaos-hardcore, der definerede deres tidligere output.
En spiselig lyd
Med 2021-albummet ‘Ultrapop’ fik de mere fokus på melodier, og de gav plads til nogle popstrukturer, der virkelig klædte dem.
Her i august fulgte de ‘Ultrapop’ op med et (ironisk nok) endnu mere poppet album.
‘Perfect Saviors’ lyder som, hvis tidlig Arctic Monkeys og tidlig The Strokes blev sat i en blender, og alle de stærke poprockmelodier blev bevaret, men lydbilledet blev flået fra hinanden i et overflødighedshorn af dissonante klangflader, hektiske rytmer og desorienterende riffs.
På ‘Perfect Saviors’ er The Armeds evigt roterende lineup desuden mere stjernespækket end nogensinde.
På albummet finder vi blandt andre Boygenius-medlem Julien Baker, Converge-sanger Jacob Bannen, Jane’s Addiction-bassist Eric Avery, David Bowie-trommeslager Mark Guiliana, tidligere Red Hot Chili Peppers-guitarist Josh Klinghoffer. Og Cara Drolshagen er faktisk stadig tilknyttet projektet, så vi kan håbe på, at hendes råben vender tilbage.
Der er selvfølgelig ingen garanti for, at nogen af dem er med på turnéen, når det bliver Roskilde-tid, men vi kan da håbe. I 2019 var trommerne leveret af Converge-trommeslager Ben Koller, så intet er umuligt.
Men det kommer ikke til at handle om kendis-spotting til den tid. Det kommer til at handle om en avantgardistisk oplevelse, som formentlig vil være ulig noget, du nogensinde har set – selv hvis du var der i 2019.