Kali Uchis
Allerede i 2018, samme år som hun brød igennem med debutalbummet ‘Isolation’, gæstede Kali Uchis for første gang Roskilde Festival. Det var også hendes første gang i Danmark. Dengang var det med en tidlig eftermiddagstid på Apollo, hvor hun ikke helt levede op til sit ellers åbenlyse potentiale.
Meget er sket for den colombianske r’n’b-kunstner siden da.
Hun har fået karrierens største hitlistesucces med den tosprogede TikTok-sensation ‘Telepatía’. Hun har udgivet to stærke album med ‘Sin miedo’ fra 2020 og ‘Red Moon in Venus’ fra 2023. Og hun har fået betydeligt mere live-erfaring.
Anmeldelserne fra hendes seneste turné varsler i hvert fald om et hedt, dampende show, der nærmest minder om en hiphopkoncert, sådan som det hastigt svinger fra én sang til den næste.
Til sommer har Kali Uchis desuden endnu et album i bagagen. Til januar udgiver hun nemlig det spansksprogede værk ‘Orquídeas’. Roskilde lover en større scene denne gang – mon ikke det bliver Arena, der bliver hjemsted for Uchis’ blot anden danske koncert nogensinde?
PJ Harvey
Altrock-legenden PJ Harvey er noget oftere i Danmark. Faktisk gæstede hun Falkoner Salen så sent som sidste uge, hvor især hendes indignerede protestsange viste sig at være mere aktuelle end nogensinde.
Harvey har et bagkatalog af albumklassikere på linje med Radiohead og Nick Cave. Vi nævner i flæng: ‘Rid of Me’, ‘To Bring You My Love’, ‘Stories From the City, Stories From the Sea’, ‘Let England Shake’. Her i 2023 fik hun forlænget diskografien med endnu et pragtværk, den artrockede singer/songwriter-skive ‘I Inside the Old Year Dying’.
Harvey og Roskilde Festival er altid en kærkommen kombination. Da hun i 2011 gæstede Arena med mesterværket ‘Let England Shake’ i ryggen, var det en vellydende mavepuster af en koncert, og da hun i 2016 vendte tilbage til samme scene med opfølgeren ‘The Hope Six Demolition Project’, var det muligvis festivalens allerbedste koncert det år.
Romy
Okay, okay, okay. The xx-forsangerens debutalbum var måske ikke den helt store triumf, vi havde håbet på. Men Romy er alligevel et utvetydigt scoop.
For det første har hun aldrig givet en koncert som solist i Danmark før. Eller, det vil sige, hun gæstede festivalen O Days som dj i 2022. Men på Roskilde skal vi endelig høre hendes overdådige stemme folde sig ud uden xx-kumpanerne ved sin side.
For det andet har hun gang på gang vist, at hun er en formidabel livekunstner. Da The xx senest gæstede Danmark, var det netop på Roskildes ikoniske Orange Scene. Det var en overdådig koncert, ikke mindst takket være Romys fortræffelige kontakt med sit publikum.
Giv hende en midnatstid på Arena, og mon ikke det vil resultere i, at sangene fra debutalbummet pludselig klikker alligevel?
The Armed
Hvordan ville det lyde, hvis du spillede The Strokes’ ‘Room on Fire’ og Arctic Monkeys’ ‘Favourite Worst Nightmare’ på samme tid?
Det ville nok lyde af noget værre støj, hvor det ikke ville være til at finde hoved og hale i, hvor ét riff starter og ét riff slutter. Men fra tid til anden ville der – som en lille statistisk anomali – nok opstå små øjeblikke, hvor noget skønhed opstår ud af det kaos.
The Armeds seneste album, ‘Perfect Saviors’, skaber netop den slags sensationer.
Gennem tiden har kollektivets lyd ofte udviklet sig, da de ikke har nogen faste medlemmer, men blot et gradvist roterende udpluk af musikere.
På det seneste album talte de blandt andre Boygenius-medlem Julien Baker, Jane’s Addiction-bassist Eric Avery, Converge-sanger Jacob Bannon og tidligere Red Hot Chili Peppers-guitarist Josh Klinghoffer! Om nogen af dem er en del af bandets Roskilde-opsætning ved vi ikke, men da en inkarnation af The Armed gæstede festivalen i 2019, var det intet mindre end vanvittigt.
Omah Lay
Afrikansk musik har altid fyldt en del på Roskilde Festival, men op gennem 00’erne og 10’erne stod den primært på traditionsrig regional afrikansk folkemusik og eventuelt nogle bands, der fusionerede de toner med rockmusik.
Men de seneste par år har Roskilde gjort en indsats for også at omfavne den storhittende, unge afrikanske popmusik.
Sidste år skete det med nogle stærke navne i afrobeats- og amapiano-genrerne, og efter succeskoncerter med Burna Boy, Rema og Adekunle Gold er nigerianske Omah Lay et af det mest velvalgte bud på et navn til at fortsætte den igangværende stime af behagelige, sveddryppende afrobeats-fester.
Omah Lay har en stemme, der det ene øjeblik kan være fløjlsblød, men som det næste øjeblik kan slå over i en smertelig, Post Malone-esk vibrato eller i rockstjerneagtig hæshed. Tilsæt en samling groovy, velproducerede instrumentaler og et gedigent øre for gode melodier, og vi har opskriften på en uforglemmelig fest, formentlig på Arena.
Se alle dagens Roskilde Festival-bookinger her.