KOMMENTAR. Dette er den ultimative ‘bedre sent end aldrig’-booking. Det er faktisk i virkeligheden snarere en ‘bedre virkelig sent end aldrig’-booking. Eller en ‘bedre cirka 10 år for sent end aldrig’-booking.
Roskilde Festival har – endelig, endelig, endelig – annonceret, at landets største rap- og popstjerne besøger Dyrskuepladsen.
Efter over et årti som dansk musiks mest succesfulde og retningsvisende musikstjerne skal Gilli for første gang spille på festivalen i 2024.
Det er ikke kun mig, der synes, det er en stor samtidskunstner, der skal spille på Orange til sommer. Her er Anders Wahrén, Roskilde Festivals programchef, via en pressemeddelelse:
»Gilli er en gigant inden for dansk musik. Han er en banebrydende musiker og en storslået liveoplevelse, og vi har fulgt ham tæt i mange år. Nu er tiden inde til at lade ham indtage Orange Scene og blæse Roskilde Festivals publikum bagover, og det er en stor fornøjelse for os at kunne danne rammerne om hans hidtil største show«.
Det opsigtsvækkende er dog ikke først og fremmest, at Gilli spiller på Roskilde, men at det først sker nu. At dette bliver Gillis første koncert på Roskilde Festival.
Hvordan kunne musikfestivalen, der ellers bryster sig af at være så fremadsynet, være så ude af takt med tidsånden, at man forbigik Gilli i så mange år?
Det skyldes en årelang misforståelse.
Rapperne udenfor
Det er ikke kun Gilli, der har været fraværende på Roskilde Festivals musikprogram de seneste mange år. Det er hele den scene, han var en del af.
I løbet af 2010’erne, hvor dansk hiphop blev landets dominerende genre takket være en bølge af nye talenter, spillede mange danske rappere i opvarmningsdagene. Men de fik sjældent lov til at komme ind på musikprogrammet i hoveddagene.
De var ligesom parkeret udenfor. På campen.
Derfor har Gilli de seneste år spillet overalt – Smukfest, Tinderbox, NorthSide – men ikke på Danmarks største festival.
I 2019 skrev jeg her hos Soundvenue en artikel, hvor jeg undrede mig over manglen på dansk hiphop på Roskilde-plakaten – der var på daværende tidspunkt kun en enkelt dansk rapper på programmet.
Her medgav Roskilde Festivals programchef, der også dengang hed Anders Wahrén, at der var et problem i forhold til at rumme dansk hiphop:
»Vi skal have knækket koden på, hvordan vi gør det. Jeg synes, vi har været gode til det i warmup-dagene. Men vi skal finde en vej, hvor vi kan præsentere nogle flere af dem fremover«.
Problemet var, at rapperne ikke accepterede Roskildes plan om at parkere dem i warmup-dagene. Kesi luftede dengang sin frustration i podcasten ‘Programmet om Ingenting’:
»Jeg synes, vi er større end det. Vi er større end at hjælpe jer med, at der skal trækkes folk til i opvarmningsdagene«.
Den grundlæggende misforståelse var altså, at Roskilde Festival troede, at man kunne rumme dansk hiphop i opvarmningsdagene, mens rapperne selv følte, de havde fortjent en plads i musikprogrammet. Udviklingen var gået så hurtigt, at Roskilde ikke kunne følge med.
Den misforståelse har Roskilde Festival rettet op på den seneste tid.
Kursskifte i 2023
Det store kursskifte skete allerede i år.
Kesi fik Orange Scene, D1ma fik Arena. Benny Jamz åbnede festivalpladsen, Ukendt Kunstner lukkede den. De danske rappere fyldte mere end nogensinde.
D1ma fik en stor scene, selvom han kun havde udgivet musik i et års tid. Det er den type spring fra talent til festivalscene, som ikke skete før.
Kesi var den første repræsentant for 2010’ernes gyldne hiphopgeneration, der fik Orange – det var den anerkendelse, rapperen længe havde krævet af Roskilde Festival.
Nu får vi altså den koncert, der længe har stået som en elefant i Roskilde-rummet: Gilli på Orange Scene. Landets største musikstjerne på den mest berømte scene.
Timingen er i virkeligheden perfekt: Gilli har taget et kunstnerisk kvantespring som liveartist det seneste år. Der er ingen tvivl om, at han er klar til opgaven.
Dermed er den kolde krig mellem hiphopscenen og Roskilde Festival ved at være forbi. Der er rådet bod på en årelang misforståelse, og Gilli har fået den scene, han har fortjent.