ANBEFALING. For nylig skete der noget, der sker forholdsvist sjældent, men som altid føles ret specielt: Jeg fik af YouTube-algoritmen anbefalet noget musik, som jeg aldrig nogensinde havde hørt om, og som viste sig at være godt.
For en der skriver om musik, sker det ellers virkelig sjældent, at man falder over noget og tænker ‘hvorfor fanden har jeg ikke hørt det her før?’. Men det var netop den følelse, jeg havde, da jeg så musikvideoen til ‘Teenager’ af de danske rappere Skomager og Chrome.
De to rappere er ikke signet på et label, de laver noget som ingen andre i Danmark rigtig laver, de gør det godt og har gjort det i noget tid.
Det er spændende, fordi det er anderledes. Og i en genre som dansk rap, hvor den ene rapper beskylder den anden for at være en kopivare, sker det ikke hver dag, at man støder på noget, der lyder som noget helt andet.
Skomager og Chromes omtågede, druggy, tunge rap lyder som et smeltedigel af Playboi Carti, Yeat, Lil Uzi Vert og Young Thug. Og så er niveauet højt.
Den slags hiphop kan hurtigt komme til at lyde kikset, rodet eller ensformigt, men det er tydeligt, at de her ved, hvad de laver.
En anden verden
Det viser sig, at Skomager og Chrome udgiver musik under kollektivet 100barZ, og at de – på trods af kun at have været i gang i cirka to år – har udgivet en del.
Deres seneste mixtape, ‘USL’ (en forkortelse for ’ung stener liv’, en reference til Young Thugs ’Young Stoner Life’) udkom tidligere på måneden.
Deres videoer, udgivet på 100barZ’ YouTube-kanal, er filmet på ret uglamourøse lokationer, er fyldt med hurtige klip, mærkelige effekter og føles i det hele taget undergrund på en måde, man ikke ser så tit længere. Man har en følelse af at se nogen, der bare har det for sygt.
Musikken lyder lidt hen ad af de Soundcloud-ting, der var at finde i Danmark for nogle år siden – Baby Bino og hele crewet omkring hedengangne Pizzagang, 25/8 og Lillebittebock, som både Skomager og Chrome har arbejdet sammen med.
Men det er alligevel noget helt andet.
Hvor 25/8 var inspirerede af tidlig Soundcloud-rap, er Chrome og Skomager mere influerede af de ting, som Soundcloud-rap sidenhen udviklede sig til – det, som nogen kalder for rage rap, og som er kendetegnet af meget overdrevne synthesizer-leads, tunge, forvrængede beats og vokaler, der skubber til grænserne for, hvornår noget er rap, og hvornår noget er … lyde.
På den gode måde, vel at mærke. På Playboi Carti-måden. Både Chrome og Skomager er mestre i adlibs, og de går virkelig til ekstremerne i forhold til, hvordan de bruger deres stemmer.
Det danske sprog hakket i småstumper
Mixtapet ‘USL’ er et godt sted at starte med de to. Det består mest af trappede, dystre beats, og produktionsniveauet er generelt højt.
På ‘Livsstil’ – endnu en Young Thug-reference – lyder de af netop Young Thug, når han er allermest uregerlig. ‘Flocka’ og ‘Oktober’ er trappede ting, der lyder lidt hen ad Yeats hårde beats. ‘GP/Crack’ er mere melodisk, mens ‘Alien’ er mere eksperimenterende med strygere og en storladen produktion.
Teksterne handler selvfølgelig om stoffer – om man vil tage dem, hvornår man vil tage dem, og også lidt om piger. Vokalerne sejler i effekter, og deres flows er både udsyrede og aggressive.
De har også udgivet spændende ting solo. Chrome udgav i november den stærke ‘Chrome’s Heart’, som er mere melodisk og melankolsk. Skomager er mere flow-orienteret. Han udgav i januar ‘Midnat musik’, og for nylig udkom singlerne ‘Corny’ og ‘DM’, der igen leder tankerne mod Cartis nyere ting.
Jeg kan allerede høre folk spørge: ‘Men hvorfor skulle man lytte til det her i stedet for Playboi Carti eller Yeat?’. Mit svar ville være, at det er interessant at høre nogen gøre på dansk, hvad Carti og Yeat har gjort på engelsk. Jeg har ikke hørt nogen ramme den stil på dansk før nu.
Som første vers på titeltracket ‘USL’, hvor det danske sprog bliver hakket i småstumper. »Tror du, vi forstår, hvad vi siger?«, som det selvbevidst lyder fra Skomager (hvis det altså er det, han siger … ). Eller når det lyder, at man er »god til kemikalier, men fik 02 i kemi« på ‘Beskidt Sprite’.
Kan man ikke lide den rapstil på engelsk, så skal man nok styre udenom. Men hvis man som jeg gang på gang fascineres af Playboi Cartis kreative, nogle vil sige destruktive tilgang til rap, så er Skomager Chrome altså værd at stifte bekendtskab med.