TRACK REVIEW. Tobias Rahim kunne sagtens have hvilet på laurbærene nogle måneder endnu.
Hans D1ma-samarbejde ‘Bellevue’ fra februar har stadig ikke forladt top-10’en af den danske Spotify-chart, og så sent som i sidste uge udnævnte vi den til at være et af de bedste bud på årets sommerhit.
Men Tobias Rahim er øjensynligt villig til at give sig selv konkurrence, og denne gang har han slået sig sammen med Icekiid. Deres samarbejde hedder ‘Dark Room’, og det kan meget vel blive (endnu) en af de festsange, der kommer til at være uundgåelige til sommer.
Icekiid har som sådan heller ikke den store grund til at jagte flere hits lige for tiden. Han udgav ep’en ‘Afro dansker II’ for blot en måned siden, og særligt sangen ‘Cartier linser’ derfra har hittet stort.
Men det er måske netop det, der får sangen til at fungere så godt. De to kunstnere er på toppen af gamet, og derfor lyder ‘Dark Room’ passende nok som en bekymringsløs, feststemt og ikke mindst liderlig sejrsrunde.
80’er-lyd og svenskerhår
Sangen er et højenergisk, funky club-jam med en kraftig, teksturrig synthbas, der faktisk ikke er helt ulig den sang, TikTok-sensationen Tommy Richman hitter med for tiden.
Men det kraftige beat – leveret af Rahims hofproducer Arto Eriksen i samarbejde med Nordsø-tvillingerne – klinger også overraskende meget af 80’ernes electro-musik. Ikke ligefrem en genre, der nogensinde har gjort et effektivt comeback, men måske er det på tide?
Der er særligt én synthlyd, der ikke fylder det store i mixet, men som ikke desto mindre emmer af 80’er-stemning. Det lyder nærmest som den samme lyd, der spiller det centrale riff i Grandmaster Flashs ‘The Message’.
Og er man for alvor nostalgisk, kan man med fordel se den Instagram-video, Rahim og Icekiid har delt. Her ser man dem lipsynce til nummeret, mens en kvinde iført zebrastribet kropsmaling danser imellem dem. Tro mod sangens 80’er-lyd er begge artister klædt i klassisk svenskerhår.
Lyder vokalmelodien i omkvædet i øvrigt ikke også lidt bekendt? Det er i hvert fald ikke svært at synge »jeg er en levende legende ligesom Burhan G«, når Rahim synger »alle er fucking liderlige og rowdy herind’«.
Selv hvis der er tale om genbrug, fungerer det gnidningsfrit. Måske man endda kan lave et fedt mashup mellem de to Rahim-bangers til koncerter?
Mangfoldighed og tæmmet liderlighed
‘Dark Room’ er ikke blot en dansabel banger med en særegen lyd – det er også en hyldest til mangfoldighed. Eller, det er i hvert fald en sang om, hvordan Rahim er vild med, at de er til fest med kvinder fra både Ghana og Kenya, mens Icekiid fortæller, at kvinderne »fester som i Kingston«, og at »vi har alle slags nationaliteter, når vi’ til party«.
Men det er måske at oversælge meddelelsen. Den primære vibe på nummeret er nemlig utæmmet liderlighed til en fest, hvor de flotte kvinder er i overtal. Eller som Icekiid formulerer det: »Mand, der’ overtal med punani herinde«. Stay classy, gutter …
Men hvad skulle man ellers forvente af en sang ved navn ‘Dark Room’? Til de uindviede refererer titlen til et lokale på en natklub, en swingerklub eller lignende, hvor kunder kan gå hen for diskret at have sex med hinanden.
Rahim og Ice synger altså her om en fest, hvor stemningen er så hed, at selv dansegulvet føles som et dark room. Alle er »fucking liderlige«, som der bliver sunget i omkvædet.
Der er god stemning i lange baner – modsat netop ‘Bellevue’, der var præget af en længsel og et tomrum i sjælen.
Den slags filosoferen er der ikke plads til på den tempofyldte ‘Dark Room’. Det lyder derimod som en sang, man spiller på Soundboksen for at få alle i festivalcampen til at bevæge sig.
Mon ikke det nok skal blive endnu et sommerhit?