TRACK REVIEW. Tobias Rahim og D1ma er to af de største nye stjerner på den danske musikscene, og begge har de seneste par år udgivet det ene hit efter det andet.
Så selvfølgelig har deres første fælles sang, ’Bellevue’, enormt succespotentiale.
Sangen lyder allerede som et sommerhit, og der er stadig skidekoldt udenfor. Men der er også noget andet på spil. Nummeret følger på overfladen et klassisk poptema: Længslen efter solskin. Det er der lavet utallige sommerhits om.
Men Rahim og D1ma giver savnet til solens stråler en dybere dimension. Det føles, som om de ikke bare savner sommermånederne, men solen, der skinner på de lande, som deres forældre er immigreret fra.
Den side af sangen bliver især bliver tydelig, hvis man ser musikvideoen. Den er nemlig optaget i Marokko og rodfæster dermed sangens solskin et sted uden for Danmark.
I videoen er der ikke fokus på de luksusbiler, Rahim et sted synger om. I stedet placerer den de to popstjerner i ydmyge rammer i lokale biler og busser samt på marker og i småbyer. Rahim får lov til at flashe brystkassen, men stemningen er mere familieferie, end den er ’Ibiza’.
I den kontekst får teksterne om sorg og savn en ny dimension, der handler mindre om at glæde sig til sommermånederne og mere om en slags næsten eksistentiel længsel.
»Sommeren giver mig deja vu / som om alle de bliver frie / føler mig heldig, jeg kom igennem det mentale mørke / har savnet solen alt for længe«, synger Tobias Rahim og bruger solen som kur mod sine mentale dæmoner.
»Søn af immigranter, familier, der er flygtet / hellere ydmyg end at være rig og berygtet«, synger D1ma som et omvendt ekko af Ukendt Kunstners ’Neonlys’.
En kompleks længsel
Begge artister har før brugt deres traumer til at skabe festmusik. Her bruger de sommerhittet som trojansk hest for at udtrykke en kompleks længsel.
Begge bruger billedet af at køre langs kysten, hvilket – igen – er et klassisk billede i pop- og hiphopsange. Men destinationen er mere uvis: Går køreturen bare til stranden eller hele vejen til Marokko, hvor bilernes nummerplader afslører, at videoen er optaget? Måske til et helt andet sted?
Den eksistentielle dimension af sangen fremhæver Tobias Rahim også via en pressemeddelelse, hvor han udtaler:
»Sangen repræsenterer frihed. At ånde op og se, hvor langt man er kommet. Det er en mulighed for at reflektere over sin rejse, ikke kun fra sin egen start, men også fra generationerne før«.
Teksterne og videoen skaber en interessant spænding i sangen, men musikalsk er der ikke meget nyt under solen (pun intended).
Vi er i klassisk Rahim-territorie med opløftende fløjter og sommerlig guitar. Det hele er behageligt og velkendt. Hvis man har hørt Tobias Rahims musik før – og findes der en person i Danmark, der ikke har det? – vil man ikke blive overrasket.
Det eneste sted, hvor følelserne for alvor bryder igennem det glatte lydbillede, er på D1mas vers, hvor en akut smerte pludselig skær igennem solskinsstemningen. Det er dog en undtagelse, for ‘Bellevue’ føles klart som en Tobias Rahim-sang med en snert af D1ma.
Men selvom ’Bellevue’ ikke ligefrem overvælder rent musikalsk, er den et spændende eksempel på, hvordan D1ma og Tobias Rahim skaber popmusik ud af følelser som savn, sorg og længsel.