ANBEFALING. Kiggede man for et par uger siden på Billboard Hot 100-hitlisten, kunne man se alle de forventede navne.
I toppen fandt man Taylor Swifts ‘Fortnight’, og lidt længere nede knap så etablerede navne som Teddy Swims, Benson Boone og Shaboozey – kunstnere, der flere uger tidligere startede længere nede på hitlisten og gradvist var klatret op.
Men på andenpladsen fandt man et navn, der aldrig havde strejfet hitlisten før. ‘Million Dollar Baby’ af Tommy Richman havde fundet viral TikTok-succes og var skudt op ad hitlisten.
Det er som sådan ikke opsigtsvækkende. Jovist, sangen klarer sig bedre, end de fleste TikTok-trends kan prale af, men det for alvor imponerende skete først i de efterfølgende uger: ‘Million Dollar Baby’ hang nemlig ved.
Lige siden debuten har den figureret i Billboards top-3 side om side med Kendrick Lamars ‘Not Like Us’ og Post Malones ‘I Had Some Help’ – endda konsekvent højere placeret end Sabrina Carpenters ellers allestedsnærværende ‘Espresso’.
‘Million Dollar Baby’ har transcenderet at være en TikTok-dille og er blevet et fuldblods hit. I skrivende stund er den sågar på 10. pladsen på den danske Spotify-hitliste og helt oppe i toppen af den globale. Det ligner et solidt bud på årets store sommerhit.
Men hvad er det, der har gjort denne sang så succesfuld?
Hiphoppet klubfunk
Produktionen på ‘Million Dollar Baby’ er meget hiphoppet, men den minder ikke det store om tidens populære trap-, drill- eller rage-lyde.
I stedet trækker beatet tråde til den electro-inspirerede klubrap, der dominerede Memphis-scenen i midt-90’erne, men pakket ind i en skramlet, Dirty South-klingende DIY-udgave. Den bouncy basgang – det måske mest uimodståelige ved sangen – lyder som en overgearet udgave af Bay Areas mobb music-produktioner fra 90’erne. Tænk en hyperaktiv udgave af bassen på Luniz’ ‘I Got 5 On It’.
Det vilde er, at det ikke er en hiphopsang. Det er en funky r’n’b-sang anført af en kølig vokal, der af og til slår over i en Pharrell-klingende falset. Pharrells glæde for at sammensætte et væld af produktionstraditioner til en helt unik lyd har nok også sat sit præg på Richman, der i et interview har henvist til Pharrell som sit idol.
Det er svært ikke at komme lidt i godt humør af den. Som de fleste TikTok-hits er den ikke særlig lang – reelt kun ét vers i en sandwich mellem to omkvæd – men det er passende.
Der er så meget energi og dynamik, at et andet vers nok havde været udmattende. Især når han i bedste hiphopstil tilføjer ad-libs efter de fleste linjer, så der aldrig er et kedeligt øjeblik. Det er bare en dosis konstant sjov og ballade kogt ind til to og et halvt minut.
Den foreløbige kulmination
Richman er ikke et helt ubeskrevet blad. I sommeren 2023 var han nemlig det første navn til at blive signet på pladeselskabet ISO Supremacy, der bliver drevet af den etablerede r’n’b-hitmager Brent Faiyaz.
Faiyaz har længe været Richmans helt store støtte, og Richman var således også supportnavn på Faiyaz’ seneste turne. Han optrådte desuden på Faiyaz’ nummer ‘Upset’ med sin idiosynkratiske vokal.
Men allerede inden Faiyaz kastede sin kærlighed over Richman, udgav han spændende musik.
Richman har været aktiv siden 2016, hvor han har forsøgt sig med både 90’er-boombap, Mac DeMarco-indiepop og Frank Ocean-r’n’b. Tommy Richman anno 2016-2020 lyder som en kunstner, der har mange gode idéer, men som ikke nødvendigvis er i stand til at krystallisere dem i gode sange.
Men fra 2021 og frem har han knækket koden – måske med hjælp fra lidt mere erfarne folk, idet han kortvarigt signede med Universal i forbindelse med den energifyldte ep ‘Paycheck’.
Richmans personlige mantra, som han benytter med lidt ironisk distance, er »Everything Is Punk«. Det betyder nogle gange, at han bringer punket aggression til hiphop og r’n’b, og det betyder andre gange, at han synger med hiphoppet coolness over punkede riffs. Det er særligt tydeligt efter 2022-ep’en ‘Alligator’, hvorfra vildskaben blev skruet et par niveauer op.
Omkring 2023 begyndte han at lege med mere klubbede lyde for at få denne punkede fandenivoldskhed frem i en hiphoppet r’n’b-kontekst. ‘I Got The Love’ med den tidligere Brockhampton-rapper Merlyn Wood er et stærkt track fra denne rejse, og 2023-ep’en ‘The Rush’ er en kæk lille forsmag på mange af de lyde, han arbejder med på ‘Million Dollar Baby’.
Funken viste sig tidligere på året på den charmerende Prince-pastiche ‘Selfish’, og herfra havde Richman de ingredienser, der var nødvendige for at kunne skabe sit megahit. ‘Million Dollar Baby’ er nemlig kulminationen på alle de lyde, han hidtil har leget med: Den punkede vildskab, den funky frækhed, den r’n’b-agtige coolness og den hiphoppede overlegenhed.
Mange kunstnere har de seneste år fået et TikTok-gennembrud blot for sidenhen ikke at være i stand til at skabe endnu et hit: Arizona Zervas, StaySolidRocky, Powfu, SoFaygo, og listen kunne blive ved.
Men jeg håber virkelig ikke, at Tommy Richman blive endnu en døgnflue. For denne gang har TikTok faktisk gravet et stortalent frem.