ANBEFALING. Øverst på plakaten til årets Roskilde Festival finder man de allestedsnærværende rapstjerner Doja Cat, Ice Spice og 21 Savage. Det kan derfor måske være gået nogens næse forbi, at en anden prominent amerikaner huserer i programmet med lidt mindre skriftstørrelse.
Young Nudy hedder den 31-årige rapper, som indtager Eos-scenen fredag aften – dagen efter hans fætter har spillet på Orange Scene. Young Nudy er nemlig fætter til 21 Savage, der er født godt to måneder før ham i 1992 i samme by, Atlanta.
Det kan ikke være en ulempe at være i familie med en af tidens mest hypede rappere, som også med jævne mellemrum agerer musikalsk samarbejdspartner. Savage er da også gæsterapper på nærmest alle Nudys største hits.
Det ville dog være fejlagtigt at reducere Young Nudy, der bærer det borgerlige navn Quantavious Tavario Thomas, til en nepo cousin, der rider på 21 Savages succes. For den 31-årige rapper er mere end det. Han skiller sig ud som en spændende artist i egen ret, der har gjort sig fortjent til en tiltagende stor plads på hiphopscenen.
Hektisk horror-stemning
Ligesom sin jævnaldrende fætter var Young Nudy ifølge et sjældent interview med Rolling Stone en slags lokal kendis i East Atlanta, inden han slog igennem på nationalt og sidenhen internationalt plan.
Det gjorde han med en stribe af mixtapes, indledt af ’Slimeball’ i 2016 med gyserfilmdukken Chucky på coveret.
Den gennemgående horrorikonografi, som man finder på flere af Nudys covers, passer godt til det dunkle og bastunge trapunivers, der dominerer flere af hans første sange – en lyd, som de fremtidige trap-stjerneproducere Metro Boomin og Pi’erre Bourne i høj grad var inde over.
Særligt sidstnævnte (der har været en vigtig bannerfører for mumble rap og rage rap sammen med blandt andre Playboi Carti) har løbende bidraget til Nudys lyd som hyppig samarbejdspartner, ikke mindst på duoens fællesalbum ’Sli’merre’ fra 2019.
Gyserstemningen står omvendt i kontrast til Nudys raplevering, som lyder mere finurlig, fjollet og skinger end mørk og skræmmende. I stil med 21 Savage befinder Nudys rapstil sig et idiosynkratisk sted mellem halvironisk legesyge og gravalvorlige kendsgerninger fra gadelivet. Nudys stemme er imidlertid mere lys og hans flow mere energisk end Savages famøst nasale røst.
De to fætres sammenlignelige og alligevel forskelligartede rapudtryk og Pi’erre Bournes eksperimenterende produktion gik i 2017 op i en højere enhed på kæmpehittet ’EA’ (opkaldt efter hjemstavnen East Atlanta). Sangen var at finde på Young Nudys andet mixtape, ’Slimeball 2’, og blev hans helt store gennembrud.
Bournes hektiske beat kører op og ned i tempo, mens den samme klaver-rundgang gentages igen og igen over en skinger synth-tone i baggrunden. Over den ustyrlige instrumental ligger Nudy sit medrivende flow, der alligevel på mærkværdig vis fremstår temmelig afslappet.
Nok har 21 Savages medvirken fået ’EA’ ud til ekstra mange lyttere. Men da han rammer sangen i andet vers, har Nudy allerede – ikke mindst gennem det catchy, eksalterede omkvæd – overbevist om sine kvaliteter som rapper og livlig hitmager.
Fjollede sexlyde giver nyt hit
Mens 21 Savage senest forsøgte sig med det personlige og undertiden soulede album ’American Dream’ om opvæksten som gadedreng, er Young Nudy fortsat i en mere udsyret retning.
På sidste års ’Gumbo’, lavede Nudy – i stil med den afdøde kultrapper MF Dooms ’Mm..Food’ fra 2004 – et helt album udelukkende bestående af sange med mad i titlerne.
’Gumbo’ er rapperens fjerde soloalbum og hans mest helstøbte af slagsen. Vanen tro bliver teksterne om gadeliv, kriminalitet, stoffer og sex akkompagneret af minimalistiske trapbeats med tung bas og lunefuldt lyse synths. Denne gang er hovedparten af sangene produceret af det nye navn Coupe, hvis helt simple, men effektive og opfindsomme beats giver god plads til Nudys flow.
Blandt de nye sange har Young Nudy formået at lave endnu et stort streaminghit i form af sexhymnen ’Peaches & Eggplants’, gæstet af – du gættede det – fætter 21 Savage (senere også remixet med Latto og ligeledes Roskilde Festval-aktuelle Sexyy Red).
Coupes underspillede synth-struktur giver sangen et ulmende udtryk. Imens trækker Nudy sangen i en anderledes catchy og ekspressiv retning med sine fjollede »boaw, boaw, boaw«-lyde i omkvædet, der skal lyde som sex med »your ho« i doggy-position, simpelthen.
Det bliver spændende at se, hvordan det syrede hiphopunivers og Young Nudys energiske vokal fungerer i livesammenhæng, når han om to uger er stjernen til sin første danske koncert.
Young Nudy spiller på Roskilde Festival fredag 5. juli.