Fraads er virkelig velforberedte.
Både når det kommer til deres optræden til Crossover, hvor de har brugt exceptionelt lang tid på et nyfortolke en række af deres sange – producer David Engelbrecht har for eksempel øvet sig på de klassiske discipliner ved at genskabe brudstykker af symfonier fra bunden på sin computer.
Men også i forhold til dette interview. Jeg har således sendt en række spørgsmål til duoen på forhånd, og til min overraskelse har frontmand Papa Erotic og David Engelbrecht læst flittigt på lektien og forberedt kloge og gennemtænkte svar.
Faktisk er de så velforberedte, at de på et tidspunkt påpeger, at jeg har glemt et spørgsmål: »Vi havde ellers et virkelig godt svar lige til det«, lyder det fra Engelbrecht.
Det er altså ikke ofte, man interviewer et hiphopnavn, der ikke bare har læst de tilsendte spørgsmål, men rent faktisk har væbnet sig med velovervejede observationer til dem!
Nu lyder det måske som om, Fraads er lige lovlig alvorsfulde. Og det er de måske også. De tager i hvert fald deres kunstneriske virke seriøst.
Men de er samtidig alt andet end kedelige. De udstråler en nysgerrighed og legesyge, som man også kan høre i deres uforudsigelige og befriende genreløse musik.
Den blanding af seriøsitet og åbenhed stråler – synes jeg – konsekvent igennem, når jeg taler med Fraads om deres forhold til klassisk musik, og om hvad man kan forvente til deres optræden til Crossover den 6. september, hvor duoen sammen med musikere fra Det Kongelige Kapel giver koncert i foyeren på Operaen.
Hvad er jeres egen historie med klassisk musik? Er det noget, I er vokset op med, eller er det nyt for jer?
Papa Erotic: »Jeg har ikke det dybe bekendtskab med klassisk musik, men jeg har altid beundret det og haft nogle store oplevelser med det«.
David Engelbrecht: »Det er ret nyt for mig, men jeg har nørdet det intenst over en periode, fordi jeg følte, der var sådan et mysterium i klassisk musik. Der er en ny verden, der kan åbenbare sig. Så jeg har virkelig prøvet at åbne dørene ind til den. Jeg har siddet med Ableton og prøvet at tage stykker af symfonier og genskabe dem«.
I nævner, at I har haft store oplevelser med klassisk musik. Kan I give et eksempel?
Papa Erotic: »Jeg tror i høj grad, det har været igennem filmmusik. Som at se ’Space Odyssey’ af Kubrick og tænke damn. Det er de tidspunkter, hvor det virkelig har taget røven på mig, uden at jeg havde forventet det«.
David Engelbrecht: »Den film er et virkelig godt eksempel. Først er der bare vellyd med ’Also Sprach Zarathustra’ af Strauss, når de er ude og svæve i raketten, og så er der Ligeti, når stenen er der. Det lyder som døden eller ondskaben selv. Jeg trippede meget over, at man kunne sætte de to ting så hårdt sammen«.
Til jeres Crossover-koncert den 6. september kaster I jer så selv ud i en klassisk konstellation. Kan I fortælle lidt mere om, hvad der kommer til at ske?
David Engelbrecht: »Det bliver fem strygere, og så har vi også bandet med: Bassist, trommer og mig, der afvikler og spiller keys. Rent praktisk er vi blevet sat sammen med Christian Balvig. Han har et kæmpe overblik og et stort kendskab til klassisk musik. Vi har taget Fraads-numrene ét af gangen og sagt: Hvad kan vi gøre her?«.
Papa Erotic: »Vi er kommet helt ind i sangenes dna, og vi har forstået dem på en helt ny måde. Vi har brudt dem op og givet dem en ny størrelse, vi ikke vidste, de kunne have«.
Hvilke tanker har I ellers gjort jer omkring at blande hiphop med klassisk musik?
David Engelbrecht: »Det har været vigtigt for os, at det ikke bare er Fraads-sange og så to violiner ovenpå«.
Papa Erotic: »Man har tit set rappere, der bare står foran strygere, og så kommer der en eller anden balletdanser ind fra siden. Som ‘Paparazzi’ af Xzibit. Så står der en hiphopper i tungt tøj foran de gamle drenge i tuxedo«.
David Engelbrecht: »Det er sådan noget, vi ikke skal være! Vi skal ned og arbejde med materien. Vi skal omforme numrene og gentænke stilen«.
Papa Erotic, hvordan har koncertformatet haft indflydelse på den måde, du bruger din vokal på?
Papa Erotic: »I nogle af sangene har vi pillet trommerne helt ud, så min stemme pludselig står helt nøgen hen foran de her strygerflader. Det gør, at teksten kommer langt mere frem. Et nummer som ’Papa kommer tæt på’ er lidt af en banger på pladen, men her har vi fjernet trommerne. Det er bare blevet til noget real poetry i stedet for en banger«.
Har I før været inspireret af klassisk musik eller brugt klassiske elementer i jeres sange?
David Engelbrecht: »Det har vi gjort flere gange på pladen (albummet ’FRaaaDS’, red.). På ’Giv mig noget stærkere’ har vi en klassisk-baseret åbning med cello, og slutningen af ’Sku vi ta noget’ har et langt minimalistisk stykke, der er tyvstjålet fra den klassiske verden. Jeg har især været inspireret af kunstnere som Steve Reich, Philip Glass og Meredith Monk«.
Er der andre moderne artister, som I synes bruger klassisk musik på en spændende måde?
David Engelbrecht: »Kender du ham, der hedder Gaika? Han er et godt eksempel. Der er tit store orkesterting indeover«.
Papa Erotic: »Han har sådan en storladen sang, der hedder ’Seven Churches For St. Jude’, der er fuldstændig vanvittig«.
David Engelbrecht: »Den har en dramaturgisk opbygning, og så rammer den noget dancehall-agtigt – men det lyder samtidig som en symfoni«.
Papa Erotic: »Man kunne også nævne Oneohtrix Point Never, som også har lignende bevægelser i sin musik. Hvis man hører sangen ’Long Road Home’ er der store historiefortællinger i instrumentallyd, som ligner det klassiske«.
Er der andre specifikke sange, som I synes bruger klassiske elementer på en interessant måde? Strygere for eksempel?
David Engelbrecht: »Lad os bare tage en god gammel Lord Siva-sang: ’Vi ses’, som Carl Barsk har produceret. Når jeg hører de strygere, kommer jeg tilbage til dengang, hvor Lord Siva var det vigtigste for mig. Den sang får mig til at føle, at Lord Siva har set mig og ved, hvor jeg skal hen«.
Papa Erotic: »Det er også svært ikke at nævne Kanye. På ’Flashing Lights’ kommer strygerne virkelig frem og bærer hele nummeret. På ’Runaway’ fortæller han også en hel historie med meget lidt tekst«.
Fraads bliver den 6. september det første band i koncertrækken Crossover. Chinah er på plakaten 25. oktober. Soundvenue og Det Kongelige Teater præsenterer i alt fire unikke shows i foyeren i Operaen i løbet af efteråret 2021 og foråret 2022.