»What the literal fak«. »Hvad har jeg lige set?«. »Ad«. Og rigtigt mange dramatisk måbende ansigter.
Det er de mest udbredte reaktioner på ’Promising Young Woman’-instruktør Emerald Fennells aktuelle ’Saltburn’, hvis man spørger filmens mange fans på TikTok.
Der er de chokerede og de pirrede. Dem, der skriver »ærligt, hvis han ikke er så besat, vil jeg ikke have ham« om Barry Keoghans badekarsbesættelse. Og så er der de tændte, der nøjes med ordet »selfcare« og klip, hvor de lukker computeren efter en helt bestemt scene, hvor selvsamme irske skuespillerstjerne lyner sine bukser op på et ret morbidt tidspunkt.
De sidste tre måneder har ’Saltburn’ fået fans til at falde så meget i svime, at Sophie Ellis-Bextors ‘Murder on the Dancefloor’ fra 2001 er blevet en dansetrend rigere – og af samme årsag tilbage på de britiske hitlister efter 22 år.
@sophieebtiktok Heading into 2024 like… Happy Saltburn New Year! Xx #murderonthedancefloor #sophieellisbextor #saltburnmovie ♬ sophs awful edit thats gone viral – sophie
Filmen handler om Keoghans Oliver Quick, en taber med stipendieplads på Oxford University, der bliver så forgabt i den rige, populære Felix Catton (Jacob Elordi med øjenbrynspiercing), at han vil gøre alt for at blive i samme kredsløb som ham og hans aristokratfamilie. Hvilket tager nogle rimeligt vilde retninger, da Oliver får inviteret sig selv med hjem på deres gods Saltburn i sommerferien.
Men der er også dem, der synes, al den ophidselse er til grin.
»Hvad man får, når en rig instruktør født med en guldske i munden, og opkaldt efter en ædelsten, laver en ‘eat the rich’-film«, som en nedrakning fra TikTok-anmelderen Reel Takes lød, der hægtede sig fast i Emerald Fennells opvækst i den britiske elite (blandt andet Oxford University) som datter af en juveler med tilnavnet »kongen af bling«.
The New York Times kaldte filmen »den slags pinagtighed, man kan finde sig i i 75 minutter. Men ikke i 127«. På Metacritic har den en lunken score på 61.
’Saltburn’ har vakt både begejstring og vrede, men først og fremmest bare utroligt mange holdninger.
Til gengæld fortæller de 3,9 milliarder views, #saltburn har på TikTok, sin egen historie om, at ‘Saltburn’ er internettets yndlingsfilm lige nu.
Men måske også en af de første film, som er meget større der, end den egentlig er i virkeligheden?
Et parallelunivers af hype
‘Saltburn’ på TikTok er meget anderledes end ‘Saltburn’ i virkeligheden. På platformen føles fandyrkelsen næsten som ‘Barbie’ for digitalt indfødte, mens filmen i virkeligheden nærmest ikke eksisterer.
I Danmark fik ’Saltburn’ ikke engang fik biografpremiere og kan kun ses på Prime Video, hvilket normalt er lig med en vis usynlighed.
3,9 milliarder views er et højt tal, men på grund af TikToks algoritmesystem er det svært at definere, hvad der er meget, og hvad der er et bredt fænomen.
Det er kun halvt så mange views som #oppenheimer, der har 7,7 milliarder, og intet imod de knap 16 milliarder views, #barbiemovie har (derudover har #barbie også lige 102 milliarder views).
@alijhali Such a rollercoaster movie but SO good #fy #saltburn #jacobelordi #barrykeoghan ♬ original sound – Classic Tunes 02
Men det er ikke forkert at sige, at det er meget eksponering af en mellembudgetsfilm skabt af en instruktør, der ikke ligefrem er et mainstreamkendisnavn, og hvis budget ingenlunde kan konkurrere med blockbuster-maskineriet.
Det er ikke offentliggjort, hvad ‘Saltburn’ har kostet at lave, men den menes at have kostet mellem 10 til 30 millioner dollars (Gerwig og Nolan har haft mere 100 millioner og formentlig det samme til markedsføring). Det samlede billetsalg ligger på 20,6 millioner dollars internationalt.
Så selvom det er svært at afgøre, hvorvidt filmen er en økonomisk succes, tyder alt i diskursen omkring filmen på et kæmpehit.
Forargelse fra alle kanter
‘Saltburn’ nåede ikke engang at blive annonceret til dansk streamingpremiere, før de mest opsigtsvækkende scener gik viralt.
Du har formentlig allerede hørt om dem.
Et blødende skød, der bliver slikket. En grav, der bliver kneppet. Et badekar med sædrester, der bliver drukket. Vidnesbyrd om, at Barry Keoghans pik er enorm, og at han til sidst i filmen svinger den dansende rundt i Saltburn-godsets gange til tonerne af førnævnte 00’er-hit.
Det bugnede med badekar-emojis og forfærdede ansigter, mens en ny generation stiftede bekendtskab med indie sleaze og klubsangen ‘Perfect (Exceeder’) med Princess Superstar, som spiller i filmens fatale festscene.
@horrorwithme Stream Saltbun on @prime #saltburn #saltburnmovie #saltburngayscene #saltburnkissscene #saltburnfilm ♬ Call Out My Name – The Weeknd
I en tid, hvor der nærmest er gået inflation i brugen af arbitrære danse- eller karaoke-scener, er ‘Saltburn’ lidt til og meget mere.
På blot tre måneder har filmen affødt så mange TikTok-trends, diskussioner og internetdiskurser, at det er svært at kortlægge dem alle.
Det startede med unge lamslåede biografgængere, der »kom på grund af Jacob Elordi«, men bagefter var lige dele liderlige og i chok over at have haft deres livs mest vanvittige biografoplevelse.
@cornforthh @ emerald fennel what tha hell @noelle ♬ sophs awful edit thats gone viral – sophie
Det fik efterfølgende en del bedrevidende filmnørder til selfiekameraerne, hvor de argumenterede for, at man skulle tage sig sammen, hvis man kunne blive chokeret af den slags barnestreger. En anden variant af diskursen skelnede mellem homoreaktionen (upåvirket) vs. heteroreaktionen (chokeret).
Faktisk var ‘Saltburn’-hypen og den evigt lurende konflikt allerede godt i gang inden premieren, hvor folk dånede over kemien (og højdeforskellen!) på de unge stjerner Barry Keoghan og Jacob Elordi, der spillede overlagt med på filmens erotiske undertoner på den røde løber, hvor de flirtede for kameraerne og lod, som om de skulle lige til at kysse.
Nogle begyndte at kalde deres presseindsats for queerbaiting, hvilket Keoghan affejede i et GQ-interview: »Jeg flirter rigtigt!«.
Da filmen kom på streaming, gentog den nydelsesfulde forargelse sig med fornyet kraft. Her var folk nu i chok i sofaen i stedet for biografsædet, og nogle dystede om, hvem der kunne få de bedste reaktioner fra deres bedstemor eller deres uimponerede »filipino mom«. Andre anbefalede film man kunne se med samme stil, andre gjorde det samme bare med nedladende undertoner om, at ‘Saltburn’ var barnemad sammenlignet med deres favorit-Lanthimos-film, ‘Titane’ eller ‘Mother!’.
Det er nu nået et stadie, hvor man ikke er noget, før man mener noget om ’Saltburn’.
Jeg har bevidnet bullshit-indlæg a la »the pick me girl-ification of Saltburn« og set folk sørge ironisk over, at skuespilleren Archie Madekwe ikke vil indspille karakteren Farleighs cover af Pet Shop Boys ‘Rent’ fra filmen i fuld længde og udgive det (de ikke kan modstå hans måde at frasere ordet »restaurant«). Et klip der ifølge min for you–page ikke er en gængs trend, men en tegn på, at jeg er »deep into salburn/farleigh tok« (ikke har noget liv).
@celestial.esther Archie, give us the full version, please. #saltburn #saltburnmovie #saltburnfilm #saltburnedits #saltburnedit #archiemadekwe #archiemadekeedit #fyp ♬ Rent. Farleighs Version – ratpoop
Det hele peakede, da nogle ‘Saltburn’-seere med en speciel fortolkning af privilegieblindhed besluttede sig for at genopføre den afsluttende ‘Murder on the Dancefloor’-dans. På deres egne godser.
@meg_coombs1 Dancing round my fiancés family home like… #saltburn #statelyhome #murderonthedancefoor #dancing #saltburnmovie #fyp #foryoupage ♬ original sound – Prime Video
Og således beviste, at hvis filmen var en klassekritik, havde de ikke helt fattet den. Eller i hvert fald demonstreret, at de følte sig urørlige nok til at gøre sig til objekter for den.
Hvilket selvfølgelig udmøntede sig i endnu en kejserens nye klæder-debat fra både TikTok-kritikere og almindelige kritikere om, hvorvidt det er ‘Saltburn’, der er idiotisk, eller dem, der ser den.
2023’s mest splittende film
The Guardian argumenterede for, at ’Saltburn’ var 2023’s »mest splittende film«. Ikke fordi den har delt vandene på samme måde som ‘Barbie’ (der skilte feministerne fra kapitalisterne og kvindehaderne), men fordi den er blevet et spejl for hele måden, vi fordøjer popkultur på.
Det er en halvbagt klassesatire, selvom kritikken af Fennell og hendes opvækst er fyldt med misogyne undertoner. Men ’Saltburn’ er også mere end noget andet en film, der falder tilbage på vigtigheden af vibes. Kalkulerede kunstgreb. Det som The New Yorkers kritiker i sin anmeldelse beskrev som, at »den film, der antydes, er bedre end den faktiske film«.
Hvilket lader til at skabe stor forvirring omkring, hvorvidt ’Saltburn’ er instrueret af en kunstner og Oscar-belønnet manuskriptforfatter eller et eller andet leflende marketinggeni.
Det med stilen og stemningen er til gengæld ikke helt forkert. Det er sigende, at fortællingen er hensat til et så arbitrært årstal som 2006, hvilket absolut ingen rolle spiller for handlingen.
Det skyldes uden tvivl, at den 38-årige instruktør har været inspireret af sin egen tid som Oxford-studerende, men samtidig fornemmer man potentialet i midt-00’ernes musik og æstetik pre-smartphones, der ironisk nok appellerer voldsomt til 2020’ernes internetbørs og smag.
Slutresultatet er da også faldet i et meget specifikt publikums smag i en sådan grad, at ‘Saltburn’ hurtigt og helt af sig selv er blevet et internetfænomen fra en marketingschefs vådeste drøm.
Skabt til TikTok
Jeg har slubret af ’Saltburn’-tok med samme iver som Barry Keoghan næsegrus i Jacob Elordis afløb i månedsvis.
Men jeg fik også hurtigt en fornemmelse af, at ‘Saltburn’ var i en liga for sig. Kultdyrkelse i det spedup-tempo, TikTok-brugere har en helt særlig forkærlighed for.
I de fleste tilfælde er onlinediskurser og memes omkring populærkultur med til at gøre noget sjovt endnu sjovere, eller noget småt stort og meningsfyldt. Om det er folk, der viser deres kæresters virkelige mojo dojo casa houses frem a la ‘Barbie’, små sætninger som »you used to be nice, or did you never used to be« fra ‘The Banshees of Inisherin’ eller Paul Mescal, der danser i ‘Aftersun’.
Men lige med ‘Saltburn’s var det, som om filmen blev feticheret til døde.
Det er på sin vis ironisk, hvor glubsk et forhold ‘Saltburn’s dedikerede seerskare har til den. En film, der handler om at tørste efter et liv, der er så latterligt rigt, at ingen har fortjent det.
Hovedpersonen Oliver Quick er ikke vokset op i rendestenen, men håbløst almindelig og fra den mindst teatralske demografi af dem alle: middelklassen. Han er så desperat efter det ekstraordinære, at han forsøger at drikke de rige, direkte fra kropsåbningerne.
‘Saltburn’ er på mange måder den perfekte TikTok-film, fordi alt i dens gennemlækre udtryk, mennesker og humor er punchlines. Det er en film, der troller sit publikum ved at lade, som om den mener noget, selvom den måske slet ikke gør det.
Og på den måde mere eller mindre intentionelt udspekuleret udstiller, hvor håbløst tilbøjelige folk er til at lede efter mening i underholdning. Mere end tre milliarder gange.
’Saltburn’ kan ses på Prime Video.