Golden Globe traf et pinligt valg – og det gik ud over ’The Square’

The Hollywood Foreign Press Association valgte den med længder dårligste film i kategorien Bedste Udenlandske Film. Det gjorde deres ry endnu mere blakket.
Golden Globe traf et pinligt valg – og det gik ud over ’The Square’
Diane Kruger og Fatih Akin, der vandt en Golden Globe for 'In the Fade' – ifølge vores filmredaktør feltets dårligste film. (Foto: Kevin Winter/GettyImages)

KOMMENTAR. Op til nattens Golden Globe-uddeling havde sitet Goldderby opsat odds for vinderchancer i alle kategorier baseret på 2500 vurderinger fra eksperter og brugere med en stærk track record.

Man havde fået pengene 40 gange igen, hvis man i kategorien bedste udenlandske film havde spillet på den tyske ’In the Fade’, som blev vurderet til at have klart færrest vinderchancer.

Men hvad skete der? Fatih Akins drama med Diane Kruger i hovedrollen overraskede alt og alle og vandt foran favoritten ’The Square’, Angelina Jolies ’First They Killed My Father’, den chilenske ’En fantastisk kvinde’ og den russiske ’Loveless’, der er aktuel i de danske biografer.

Som regel er overraskelser kærkomne ved prisoverrækkelser, der ofte træder ned i akkurat den skabelon, eksperterne har skitseret forinden. Men denne gang stopper festen. Valget af ’In the Fade’ er alt andet end kærkomment. Det er pinligt. Faktisk så pinligt, at det kaster en skygge over alle andre vindere på aftenen, for når man kan være så galt afmarcheret i én kategori, må det betyde, at de øvrige valg også skal tages med et gran salt. Eller bare at det er et lykketræf, når de rammer skiven!

’In the Fade’ handler om en tysk kvinde, Katja, der er gift med en tyrkisk mand, som har afsonet en fængselsdom for narkohandel og nu har fået sit liv på fode igen. De har en femårig søn sammen. Men en dag bliver manden og søn dræbt ved et bombeangreb, og da politiet lader sig forblinde af narkosporet, sendes Katja ud på et determineret hævntogt.

Bag filmen står tysk-tyrkiske Fatih Akin, der har en filmproduktion af meget varieret kvalitet bag sig med det energiske gennembrud ’Mod muren’ fra 2004 som højdepunktet.

Hans nye film var udtaget til hovedkonkurrencen på festivalen i Cannes sidste år, hvor den fik en hård modtagelse i flere toneangivende medier. Fortjent. I konkurrence med egentlige kunstværker – som netop ’The Square’ og ’Loveless’ – blev den afsløret som det, den er: En veleksekveret tv-film.

Dramaet har ingen filmkunstneriske ambitioner, men er drevet af et intetsigende billedsprog og en klodset budskabshistorie om radikalisme og hævn. Heroverfor er ’The Square’ en både afsindigt sjov, skarp og overrumplende satire, ’Loveless’ en barsk, sublimt iscenesat fortælling fra et depraveret Rusland og ’En fantastisk kvinde’ en overraskende og indfølt film om en transkønnets kamp for sin sorg i et intolerant samfund efter kærestens død.

Det er alle film, hvor form og indhold – for nu at bruge en fortegnet modstilling – går op i en højere enhed, og hvor budskaberne ikke kan koges ned til en bouillonterning. Det er ambitiøse, subtile kunstværker.

Så hvorfor vandt tv-filmen en Golden Globe?

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

En del af årsagen skal nok netop findes i, at mange af de stemmeberettigede netop ser den på… tv. De får screeners af de nominerede film, og hjemme i stuen – hvor de samtidig ser de mange æstetisk uimponerende tv-serier, som de også stemmer om – kan det være sværere at skille snot og kanel, hverdagsunderholdning fra varige værker. Ser man ’In the Fade’, ’The Square’ og ’Loveless’ i en biograf klods op og ned af hinanden, skal man være mere end almindeligt gumpetung, hvis man ikke kan se, hvilken film der trækker det korteste strå, når det kommer til kunstneriske aspirationer.

Måske er Golden Globe-medlemmerne blevet forblændet af, at filmen var udtaget til Cannes. Med denne kunstneriske blåstempling må det betyde, at den er kunst? Kunst vi forstår – dét må være godt!

Det har nok også spillet en rolle, at den amerikanske distributør har kørt en effektiv awards-kampagne for Diane Kruger, der tilmed bliver nævnt som en outsider til en Oscar-nominering for bedste kvindelige skuespiller. Og endelig er tematikken omkring terror og radikalisme selvfølgelig oppe i tiden.

‘The Square’ blev forbigået ved Golden Globes’.

Golden Globes er herostratisk umulig at forudsige, fordi den bliver uddelt af de omkring 100 medlemmer af The Hollywood Foreign Press Association. Den består, som navnet antyder, af ikke-amerikanske journalister, som bor i USA, dækker Hollywood og plejer omgang med stjernerne i interviews året rundt. De har ry for indimellem at stemme mere efter stjernestøv end kvalitet. Og de er således hverken kritikere, der lever af at anmelde film, eller filmfolk, som laver film. Mens stjernerne utvivlsomt er glade for deres Golden Globes, er prisen indimellem en stående joke blandt brancheinsidere.

Deres blakkede ry blev kun værre i nat. Hollywood Foreign Press Association valgte feltets absolut dårligste film som vinder af Bedste Udenlandske Film, og nu må man bare håbe, at Oscar ser mere klart, når de uddeler den tilsvarende pris 4. marts. Her er ’In the Fade’ inkluderet på den shortlist på ni film, som skal dyste om de fem nomineringer og siden om Oscar-statuetten. Det er ikke altid, der er overlap mellem Golden Globe og Oscars valg, men det har dog været tilfældet i fem ud af de sidste syv årgange.

Nu er det tid til at stole på jeres egne kvalitetsbetonede sensibilitet, Oscar-medlemmer. Ind i skyggen med ’In the Fade’. For filmkunstens skyld. Men da især for jeres eget ry og rygte.

Læs også: Oprah Winfrey blev Golden Globes dronning med dundertale for #Metoo – se hele højdepunktet her

Læs også: Her er de store vindere af årets Golden Globes

Sponsoreret indhold

Gå ikke glip af