’Arctic’: Mads Mikkelsens mest fysiske præstation i karrieren er imponerende
Benhårde overlevelsesfilm er ganske vist velkendt territorium, men instruktør Joe Pennas spillefilmdebut udmærker sig ved, at alt andet end kampen for overlevelse er skrællet bort.
Vi ved nemlig kun meget lidt om hovedpersonen, som spilles af Mads Mikkelsen. Der står ’Overgård’ på hans frakke, han er strandet alene på Arktis, og ud fra den ødelagte flyvemaskine, han overnatter i, kan man gætte sig til, at han må være styrtet ned i den. Men atypisk for genren bliver selve ulykken aldrig vist.
Sikkert og vist er det, at Overgård er en kompetent herre udi overlevelsens kunst. Og han har tydeligvis været strandet i snelandskabet i et godt stykke tid, for han har lavet huller i den tykke is og opsat tre fiskestænger, hvor metalstykker på snørerne slår mod hinanden, når en fisk bider på.
Overgård er ikke just grebet af panik, for hans uheldige tilværelse er trods alt stabil, og som det går nu, kan han klare sig i lang tid endnu. Tålmodigt venter han på hjælp, mens han følger sine daglige rutiner: Han hakker og skraber kolossale SOS-bogstaver i sneen, drejer på faste tidspunkter i håndtaget på en nødsignalsender, nedfryser sine fisk i en plastikboks og besøger et hjemmelavet gravsted, der sandsynligvis tilhører en afdød medpilot.
Brasilianske Joe Penna er med ’Arctic’ gået i en helt anden retning, end den han for godt 10 år siden slog igennem med på Youtube under navnet MysteryGuitarMan. Dengang lavede han skæve, tempofyldte og musikalske videoer, hvor han især blev kendt for at spille melodier på alskens brugsgenstande.
’Arctic’ er langt mere lavmælt og nede på jorden, men det er ikke negativt. Instruktøren har valgt en rolig kameraføring, som virkningsfuldt fremhæver, hvor frygtindgydende stort og uforanderligt det snedækkede landskab er i forhold til lillebitte Overgård. Af og til, når Mads Mikkelsen stopper op og ser sig omkring, kan man også selv tillade sig at nyde de bjergtagende omgivelser (som i virkeligheden stammer fra Island).
I samme åndedrag kan man nyde det danske koryfæs fremragende skuespil. Kameraet rettes mod Mikkelsens ansigt, hvor reaktionerne på hver en lille op- og nedtur kan antydes, og straks forstår man ham.
Samtidig må man sige, at han her har begået karrierens allermest fysiske præstation. I interviews har skuespilleren flere gange fortalt om, hvordan de strenge vejrforhold tog på ham og ledte til forkølelser, som endda påvirkede stemmen i de efterfølgende optagelser til ‘Polar’. Man føler med Overgård – og så sandelig også med Mikkelsen.
På grund af hans skuespil bliver den relativt kønsløse underlægningsmusik nogle gange overflødig, når den med bløde synths og violiner forsøger at krybe ind under huden på én – specielt i starten. Det er trods alt svært at blive rørt over, at Mads Mikkelsen har fanget en fisk, selvom musikken vil det anderledes.
Det havde været et interessant eksperiment, hvis nu Overgård var forblevet mutters alene gennem hele fortællingen, men faktisk får han selskab allerede 15-20 minutter inde i filmen, hvor et andet menneske træder ind i fortællingen. En kvindelig helikopterpilot (Maria Thelma Smáradóttir) er blevet såret i maveregionen og kommer ikke til at overleve, med mindre Overgård transporterer hende til den nærmeste base, som ligger uoverskueligt langt væk.
Kvinden er i en halvt bevidstløs tilstand det meste af filmen, og deres interaktioner er få, men alligevel giver hendes tilstedeværelse den ellers ret forudsigelige film en vigtig nerve. Overgårds ansigt lyser betydeligt op ved den tiltrængte menneskelige kontakt, og i en særligt rørende scene kommer han til at give sin besvimede makker et lille kram, da han skal lægge hende ned på sit sengeleje.
Det giver både hovedpersonen og filmen drivkraft, når det pludselig også handler om et andet, langt mere hjælpeløst menneskes overlevelse. Nu begynder Overgård at satse. Da han forlader sin sikre base med den bevidstløse kompagnon i en slæde bag sig, kan man kun bekymre sig om, at der skal ske hende noget. For nok er Overgård dygtig, men han er ingen supermand.
Kort sagt:
Mads Mikkelsen imponerer med karrierens uden tvivl mest fysiske præstation i overlevelsesfilmen ’Arctic’, hvori alt andet en menneskets kamp mod naturen er skrællet væk.
Læs også: Anmeldelse af ’Polar’ – Fremragende Mads Mikkelsen svigtes af skinger svensker i Netflix-actionfilm