København har fået en ny filmfestival med det specifikke formål at sætte asiatisk filmkunst på dagsordenen i de danske biografer.
Copenhagen Asian Film Festival (CAFF) vil over otte dage fylde Empire Bio, Grand Teatret, Cinemaxx og Cinematekets sale med alt fra ’Parasite’-aktuelle Bong Joon-hos tidligste mesterværker til bloddryppende gangsterfilm og undergrundsklassikere, som ellers ikke aldrig ville få chancen på det gængse repertoire.
Startskuddet til festivalen lyder søndag den 9. februar i Cinemaxx med IMAX-oplevelsen ’Shadow’. Instruktør Zhang Yimou – manden bag ’Hero’ og ’House of Flying Daggers – udfordrer her endnu engang de fysiske love i et delvist sorthvidt og med garanti gudesmukt drama om et ældgammelt kinesisk dynasti, hvor man trænede tophemmelige ’skygge-soldater’ til at tage pladsen for velhavende, der ellers ville risikere at falde i kamp.
Timingen for festivalen kan næsten ikke være bedre i tråd med koreanske Bong Joon-hos globale fænomen ’Parasite,’ der med Guldpalme-sejr, box office-succes og seks Oscar-nomineringer har bragt asiatisk film i fokus hos et bredere publikum.
Kendte man ikke i forvejen den erfarne Joon-ho, får man nu chancen for at se alle hans tidligere koreanske film, og de er forrygende alle som én: Debuten ’Barking Dogs Never Bite’ fra 2000, seriemorderkrimien ’Memories of a Murder’, thrilleren ’Mother’ og katastrofemonsterfilmen ’The Host’.
Du kan læse mere om Joon-hos film vores oversigt over instruktørens karriere de seneste to årtier.
Sætter man pris på kinesiske martial arts-film, er CAFF også værd at svinge forbi.
Instruktør Gordon Liu modtager nemlig en Lifetime Achievement Award for sit arbejde inden for genren, og hans fem yndlingskampfilm bliver derfor vist i løbet af festivalen.
I en sjov kontrast til de ældre kinesiske klassikere kan man også finde Jung Byung-gils roste ’The Villainess’, der er en af flere nyere actionfilm med kvindelige hovedrolleindehavere i CAFF’s program. Den mystiske heltinde Sook-hee tager hævn over alt og alle i den sydkoreanske ’The Villainess’, hvor den står på hæsblæsende stunts, motorcykler og våben en masse.
Torsdag den 13. februar venter et lignede mekka af actionspækket kaos med ligeledes koreanske Lee Won-Taes ’The Gangster the Cop and the Devil’, der i 2019 imponerede på festivalen i Cannes.
Ud af ren og skær desperation må en PTSD-ramt gangster slå sig sammen med den værst tænkelige samarbejdspartner, en politibetjent, for at få skovlen under en sadistisks morder kendt som ’K’, der tidligere prøvede at slå gangsteren ihjel.
I 2014 imponerede den kinesiske instruktør og skuespiller Diao Yinan på Berlinalen, hvor han med sin gennembrudsfilm ’Black Coal, Thin Ice’ vandt topprisen Guldbjørnen. En film, vi hidtil har været snydt for i de danske biografer.
I filmen forsøger en tidligere detektiv halvhjertet at leve en tilværelse som civil, efter en voldsom ulykke fik ham til at lægge karrieren på hylden. Men da en hændelse, som til forveksling ligner hans egen ulykke, dukker op, kan han ikke modstå fristelsen for at undersøge sagen. Yinans næste film, den Cannes-udtagne ‘The Wild Goose Lake’, kan også ses på det store lærred under CAFF.
På festivalens næstsidste dag kan man til et såkaldt Zombie Saturday-event lade tænderne løbe i vand over en bunke forholdsvis ukendte zombie-apokalypser. Heriblandt en zombie-undergrundsdarling, som fortjener al den kærlighed, den kan trække.
Med en one shot-indstilling på 37 minutter tog ’One Cut of the Dead’ – optaget af et hold højskoleelveler fra Japan – hjemlandet med storm, da den udkom i 2017. Siden da har rygtet spredt sig, og remake-rettighederne er nu blevet solgt til USA.
Jo mindre man ved om filmen desto bedre, men kort fortalt handler ’One Cut of the Dead’ om et lavbudget-filmset, hvor man under optagelsen af en zombiefilm uheldigvis vækker en gammel forbandelse til live. Panikken er dog længe om at tage fat, for på komisk vis tror alle, at de omvandrende zombier bare er en del af kulissen.
Du kan se hele programmet for Copenhagen Asian Film Festival her.