‘Bombshell’: Stjernebesat metoo-drama er flashy – men heldigvis uden Margot Robbie i boblebad
Det starter med en svimlende rundtur på Fox News-redaktionen. Det populære Fox-nyhedsanker Megyn Kelly (eller er det mon Charlize Theron i forklædning?) forklarer i skarpe vendinger, direkte henvendt til kameraet, hvordan den højreorienterede kanal er skruet sammen. Imens hvirvler billeder, mennesker, baggrunde og grafiske elementer forbi. Man får næsten fornemmelsen af at overvære en sensationsdrevet Fox-nyhedsudsendelse med blinkende grafik-skilte og breaking headlines.
Det går stærkt, og tonen er let – måske for let, det alvorlige emne, som ‘Bombshell – Opgørets time’ omhandler, taget i betragtning.
Jay Roachs (‘Trumbo’, Austin Powers’) seneste film er baseret på den virkelige historie om et opgør mod den sexistiske Fox-chef Roger Ailes, som igennem flere årtier har chikaneret kanalens kvindelige ansatte under mottoet: »If you want to get ahead you need to give a little head«.
Historien fokuserer på tre kvinder, hvoraf to er velkendte skikkelser fra virkelighedens skandale. Charlize Theron lægger imponerende vellignende krop, ansigt og gestik til vores tourguide og hovedperson Megyn Kelly, som følger trop, da den fyrede værtinde Gretchen Carlson, spillet af Nicole Kidman, sætter retssagen mod deres sexistiske chef i gang. De to får selskab af en blændende Margot Robbie i rollen som den upcoming skærm-aspirant Kayla Pospisil, som efter sigende er en sammensætning af flere af Ailes’ mange ofrer.
Genremæssigt befinder vi os et sted mellem komedie og drama, det følsomme og det flashy. Introens omtalte brud på den fjerde væg sender tanker tilbage til manuskriptforfatter Charles Randolphs forgænger ‘The Big Short’ og får mig en stund til at frygte, at vi skal føres igennem en masse flashcard-lignende demonstrationer af, hvordan sexchikane nu egentlig også fungerer.
Men Margot Robbie hopper gudskelov ikke i noget badekar for at guide os igennem den traumatiserende proces. I stedet demonstrerer hun med hjerteskærende præcision sexchikanens ødelæggende væsen i en af de mange potente scener, hvor tempoet er klædeligt sat ned.
Med tårer i øjnene og skuffelse malet i ansigtet trækker hun modvilligt kjolen op på beordring fra sit store forbillede. Måske er det bare, fordi jeg stadig er ør efter rundturen, men pludselig føler jeg mig overvældet af den hjerteskærende skildring af knuste drømme og betændt magtforhold.
Trods stor (og velfortjent!) ros til filmens kvindelige hovedrolleindehavere har ‘Bombshell – Opgørets time’ også fået hug fra flere amerikanske anmeldere for en overfladisk tone og et lemfældigt forhold til sandheden. The Guardian-anmelder Simran Hans kvitterer med to stjerner og langer ud efter filmens ukritiske heroisering af Fox-kvinderne, der på andre områder har været med til at opbygge og opretholde en diskriminerende kultur.
Jeg finder det også dybt problematisk, at Megyn Kellys voldsomme racisme nedtones til en enkelt hurtig reference til hendes »julemanden er og bliver en hvid mand«-kommentar, mens Gretchen Carlsons homofobi er helt fraværende. Selvom der ikke skal herske nogen som helst tvivl om vigtigheden i at understøtte kvindernes kamp, er det forkert at undvige ubelejlige sandheder i den gode sags tjeneste. Sandheder, der i sidste ende understøtter filmens påstand om, at sexisme og Fox’ giftige konservatisme jo grundlæggende er to sider af samme klamme sag.
Dermed ikke sagt, at ‘Bombshell’ ikke er en både seværdig og vigtig film. Der er noget betagende ved rutsjebaneturen, der i det ene øjeblik imiterer hastigheden i Fox’ eget sensationsflow for i det næste at sætte farten ned for at udfolde umådeligt sårbare scener med rystende, stærke skuespilpræstationer.
Dertil er filmens største bedrift, at den formår at trumfe en vigtig pointe igennem, så det kan mærkes: nemlig at magtanvendelse og uønsket grams bare aldrig er okay. Heller ikke på en arbejdsplads, hvor kvinderne går i miniskørt og stolt erklærer sig anti-feminister.
Kort sagt:
#Metoo-blockbuster i Fox-land undviger ubelejlige sandheder, men hamrer sin vigtige pointe igennem.
Se også: Interview: Hvad Charlize Theron og Margot Robbie lærte om seksuelle overgreb gennem ‘Bombshell’