Det var en særpræget oplevelse, da nattens Emmy-priser blev uddelt ved et show, der mestendels udspillede sig virtuelt, dog med vært Jimmy Kimmel fysisk på scenen for et tomt publikum med besøg undervejs af Jennifer Aniston og Jason Bateman.
Men selve priserne? De var faktisk langt hen ad vejen til at blive glad i låget af. Vi var i særdeleshed glade for de her:
Zendaya slår rekord
Zendaya blev den yngste Emmy-vinder nogensinde i kategorien bedste kvindelige hovedrolle i en dramaserie, da hun tog stikket hjem for sin hovedrolle i HBO’s ungdoms-, misbrugs- og kærlighedsserie ’Euphoria’.
Og det var ikke så få rutinerede stjerner, den 24-årige stjerne overhalede inden om: Olivia Colman, Jennifer Aniston, Laura Linney samt ’Killing Eve’-frontfigurerne Sandra Oh og Jodie Comer.
Det var overraskende og positivt, at Emmy-akademiet valgte at hylde et ungt talent for en serie, der åbenlyst ikke er for alle med sin æstetisk lækre og eksplicitte skildring af sex og stoffer. Men enhver kunne heldigvis se, at Zendaya bar ’Euphoria’ flot på sine skuldre.
’Watchmen’s triumf
Damon Lindelof satsede stort, da han skabte sit radikale twist på den hyldede graphic novel-klassiker ved at forflytte handlingen til nutiden, sætte den ind i et raceperspektiv og introducere adskillige på papiret umulige drejninger undervejs, særligt mod slutningen.
Men satset betalte sig, og ’Watchmen’ hev Emmy-priser for bedste miniserie og manuskript, mens Regina King og Yahya Abdul-Mateen II vandt for deres rolle som ægtepar (med visse hemmeligheder i skabet!) i serien. Damon Lindelof takkede sin psykolog i sin takketale, mens Regina King havde en Breonna Taylor-støtte-t-shirt på, og Abdul-Mateen holdt en af aftenens bedste taler. Holdet udnyttede med andre ord deres øjeblik til fulde. Det var i øvrigt Regina Kings fjerde Emmy.
I alt nuppede ’Watchmen’ – inklusive de tekniske priser, der blev uddelt tidligere på ugen – 11 statuetter. Fortjent!
Kærlighed til ’Unorthodox’
Der var nok ikke mange, der på forhånd havde levnet mange prischancer til en serie, der primært udspiller sig på yiddisch, og ingen kendte skuespillere har i rollerne, men Netflix’ ’Unorthodox’ havde alligevel raget en pæn portion nomineringer til sig.
Og fortællingen om en ung kvinde, der bryder med sit ultraortodokse miljø i Williamsburg for at rejse til Berlin, blev da også hædret med én af de helt store priser, nemlig for instruktion i en miniserie. Den gik til tyske Maria Schrader, der instruerede alle fire afsnit med elegant hånd. Særligt introduktionen til det hassidische miljø i New York var betagende og mystificerende.
’Succession’ vinder arvesølvet
Med sæson 1 havde man en oplevelse af, at HBO’s dramasatire over de ultrarige ikke rigtigt fik den anerkendelse, den fortjente. Men med sæson 2 bragede Jesse Armstrongs fortælling om arveopgøret i familien Roy igennem, og det blev i nogle kredse dén serie, man talte om hver tirsdag også herhjemme.
I Danmark virker det stadig, som om mange flere stadig har til gode at komme med om bord på det festfyrværkeri af geniale svinere, bedrag og kynisme, der gennemsyrer ’Succession’. Måske Emmy-sejren er det, der skal til?
’Succession’ vandt for bedste dramaserie, bedste mandlige hovedrolle (danskgifte Jeremy Strong) og for instruktion og manuskript til to af de absolut mest mesterlige afsnit, ’Hunting’ (»boar on the floor«) og ’This Is Not for Tears’ (det nervevridende sidste afsnit).
Og så var der ’Schitt’s Creek’…
Det var egentlig lovlig kedsommeligt: ’Schitt’s Creek’ vandt stort set alle priserne i komediekategorien: Bedste komedieserie, mandlige hovedrolle, kvindelige hovedrolle, kvindelige birolle, mandlige birolle, instruktion og manuskript.
Et vanvittigt sweep, som nok skal ses i lyset af tre ting: 1) At komedieserien om en familie af eks-rige, der skal bygge et nyt liv op i det titulære Schitt’s Creek, i år sluttede med sin sjette sæson. 2) At serien aldrig tidligere havde vundet i Emmy-regi. Og 3: At det var et lidt tyndt år på komediefronten, hvor de øvrige nominerede blandt andet var gamle travere som ’The Marvelous Mrs. Maisel’, ’The Good Place’ og ’Curb Your Enthusiasm’.
Men nu skulle det altså være. Dan og Eugene Levys serie ryddede bordet, og det positive er jo, at det kan få flere til at opdage den herhjemme, hvor den lige er kommet ud i sin helhed på CMore. Forleden skrev vores anmelder Jannie Dahl Astrup begejstret om, hvorfor du også vil komme til at elske ’Schitt’s Creek’.