Kæmpe spoilers for ’Mare of Easttown’ afsnit 1-5 på HBO Nordic + ’Burn After Reading’, ’Hereditary’ og ’The Departed’.
»NEJNEJENEJ, GÅNUUDOGTILKALDFORSTÆRKNING!«
Jep, der blev råbt ad skærmen i angste versaler under HBO-serien ’Mare of Easttown’s femte, ulideligt intense afsnit mandag aften. Fældet en tåre. Måske sågar kastet med en sofapude.
Men lige meget hjalp det:
Bedst som Evan Peters’ unge efterforsker Colin Zabel havde vendt sin mindreværdsramte sjæl på vrangen og kejtet kurtiseret kollegaen Kate Winslets livstrætte Mare, fik ynglingen en kugle for panden af ét styks psykopatisk Fritzl-wannabe med kidnappede teenagepiger på loftet.
Et mysterium løst, en sjæl tabt og en kølig konstatering af, at Evan Peters-fans har haft et pænt stramt forår (hey, i det mindste fik Zabel ikke en penisjoke med på vejen).
Kunne Zabel og Mare – som tilmed var ubevæbnet, forchristssake – da ikke havde trukket sig langsomt tilbage og lagt en strategi, da pigernes banken på rørene afslørede, at noget var riv rav ruskende galt i barejerens snuskede baglokaler?
Selvfølgelig ikke.
En ægte helt handler i nuet, ligesom ægte ballsy film og serier ikke går af vejen for at chokere sokkerne af publikum, når de mindst venter det – hilsen Brad Pitt i ’Burn After Reading’, der på højest overraskende, sortkomisk vis blev aflivet i BFF George Clooneys tøjskab af selvsamme, Leonardo DiCaprio, hvis bratte elevatordød i ’The Departed’ fik biografpublikummer til at snappe efter vejret, og den lille pige i ’Hereditary’, der på lavpraktisk pædagogisk vis mindede os alle om, hvorfor man ikke skal stikke hovedet for langt ud ad vinduet, når man kører i bil.
Alle tre ovenud vellykkede og i dag noget nær ikoniske jumpscare-exits, der elegant tog røven på langt de fleste seere. Til sammenligning var Zabels død ikke meget mindre effektiv – men den var anderledes forudsigelig.
Skudscenens brutalitet fik hjertet til at slå et slag over, men at stopuret tikkede hastigt ned for karakteren, stod bøjet i advarselsblinkende neon, flere afsnit før skurken tog sigte. Lidt for søde sidekicks er og bliver omvandrende målskiver på film, og navnlig dead partner walking er en klassisk krimitrope: I det øjeblik, Zabel sågar introducerede Mare til sin meget bekymrede mor, var spillet definitivt ude.
Ikke ulig hvordan Eves partner Bill i første sæson af ’Killing Eve’ blev dolket ihjel af Villanelle på dansegulvet, umiddelbart efter han havde bondet med kollegaen: »Oh god, I’m going to die, aren’t I? Daddy’s going to die. It’s me«, kurrede staklen jokende et halvt afsnit forinden, og profetiens galgenhumoristiske metaklarsyn fik det til at løbe koldt ned ad ryggen på en.
Colin Zabel kunne meget vel have ytret noget lignende til Mare (havde serien haft en mere sadistisk nerve) i afsnit tre, hvor han fulde-akavet tabte professionalismen og facaderne i sin øl, alt mens vi mærkede den iskolde trækvind snige sig ind i stuen.
Det var suspense-opbygning af allermest prekære skuffe, der på udfordrende vis skulle munde ud i en bekræftigelse – og tilfredsstillelse – af vores værste bange anelser, samtidig med at payoffet for alt i verden ikke måtte føles som en gimmick. Eller at serien spillede sin hånd for tidligt.
Som poeten (nogenlunde) skrev: Hell hath no fury som en seer med glødende Twitter-fingre, der føler, at en fanfavorit er blevet kastet under bussen for ren chokværdis skyld.
Det mest opsigtsvækkende ved Zabels farvel var dermed ikke, at han misser finalen, men at ’Mare of Easttown’ detonerede bomben, uden at den symbolladede countdowns forudsigelighed mindskede den følelsesmæssige slagkraft.
Takket være tiltagende kalkuleret metikuløst, velskrevet karakterarbejde i timerne op til, der knyttede os stadigt stærkere til manden (spøjst nok var dødsøjeblikket, ifølge Peters selv, netop inspireret af Brad Pitts ovenstående endeligt i Coen-brødrene univers, om end det klovnede element selvsagt ikke var nær så udtalt i ’Easttown’).
Fra første færd har HBO-serien kælet overlegent for genrens gennemtærskede nodehæfte som en anden Mozart, hvorfor hver en velkendt kliché synger til krimihimlen – lige fra portrættet af den trætte kvindelige efterforsker med rod i privaten, til afdækningen af lillebyens råddenskab.
Men sløjfen på Zabels skæbnefortælling er alligevel det mest sigende bevis for seriens mesterlige kvaliteter til dato.
Vi kan dårligt vente på de sidste to kapitler.
‘Mare of Easttown’ kan ses på HBO Nordic, hvor der kommer et nyt afsnit hver mandag.