Uafrystelig abortfilm vinder Guldløven i Venedig – se alle vinderne

Uafrystelig abortfilm vinder Guldløven i Venedig – se alle vinderne

Det syntes umuligt at spå en klar vinder forud for prisuddelingen i Venedig lørdag aften, efter en hovedkonkurrence præget af politiske, europæiske film og stærkt imødesete Hollywood-titler á la ‘The Power of the Dog’ og ‘Spencer’.

I sidste ende valgte årets jury, anført af Bong Joon-ho, enstemmigt at uddele hovedprisen, den prestigiøse Guldløve, til den franske film ‘Happening’ af Audrey Diwan.

Filmen fortæller historien om den unge, begavede studerende Anne, som bliver gravid i 1960’ernes Frankrig, hvor et barn betyder udelukkelse fra uddannelsen og hvor abort er ulovligt. Det er en barsk film til tiden med nogle uafrystelige scener, hvor Anne forsøger at fremkalde en abort. Den vækker mindelser om ‘4 måneder, 3 uger og 2 dage‘ og ‘Never Rarely Sometimes Always‘ – uden helt at nå samme niveau.

Gudløven er de sidste fire år gået til store (mestendels amerikanske) Oscar-vindere som ‘The Shape of Water’, ‘Nomadland’, ‘Roma’ og ‘Joker’, men den tradition bryder juryen altså nu med – selvom der næppe er tvivl om, at ‘Happening’ står stærkt som Frankrigs Oscar-bud efter aftenens sejr.

Paolo Sorrentino, som jeg selv ville have spået som aftenens helt store vinder, modtog Sølvløven, The Grand Jury Prize, for sin mirakuløse Netflix-film ‘The Hand of God’, baseret på det år i hans eget liv, hvor han mistede sine forældre som kun 16-årig.

Guldpalmevinderen Jane Campion modtog prisen for bedste instruktion for sin Netflix-western ‘The Power of the Dog’ med en glimrende Benedict Cumberbatch i front – Campions første film i 12 år.

Penélope Cruz vandt fortjent prisen for bedste skuespiller for Pedro Almodóvars glimrende ‘Parallel Mothers’, mens prisen for bedste mandlige skuespiller noget overraskende gik til filippinske John Arcilla for den 3,5 timer lange politiske thriller ‘On the Job 2: The Missing 8’. Italiens svar på Timothée Chalamet, Filippo Scotti, vandt prisen for bedste unge skuespiller for sin pragtpræstation i ‘The Hand of God’.

Maggie Gyllenhaal, der debuterer som instruktør med den noget ujævne Netflix-film ‘The Lost Daughter’, baseret på Elena Ferrantes roman, modtog prisen for bedste manuskript.

Der var også en pris til den danske VR-film ‘Nattens ende’, der fører publikum tilbage til det nazibesatte København, og udfolder en gribende fortælling om den jødiske mand Josef, som må flygte til Sverige med sin familie. Filmen modtog prisen for bedste VR-historie.

Helt forbigået blev Paul Schraders fremragende ‘The Card Counter’ og Pablo Larraíns medrivende Lady Diana-film, ‘Spencer’.

Årets hovedkonkurrence-jury bestod af jurypræsident Bong Joon-ho (‘Parasite’), den italienske instruktør Saverio Constanzo, skuespilleren Virginie Efira, skuespiller og sanger Cynthia Erivo (‘Harriet’), skuespiller Sarah Gadon (‘Enemy’), instruktør Alexander Nanau (‘Collective’) og instruktør Chloé Zhao (‘Nomadland’).

Se den fulde vinderliste herunder:

Hovedkonkurrence

Guldløven for bedste film: ‘Happening’ af Audrey Diwan
Sølvløven: Juryens store pris: ‘The Hand of God’ af Paolo Sorrentino
Juryens særpris: ‘Il Buco’ af Michelangelo Frammartino
Sølvløven for bedste instruktion: Jane Campion for ‘The Power of the Dog’
Bedste kvindelige skuespiller: Penélope Cruz for ‘Parallel Mothers’
Bedste mandlige skuespiller: John Arcilla for ‘On the Job 2: The Missing 8’
Bedste manuskript: Maggie Gyllenhaal for ‘The Lost Daughter’
Bedste unge skuespiller: Filippo Scotti for ‘The Hand of God’

Sidekonkurrencen Orrizonti og øvrige

Bedste film: ‘Pilgrims’ af Laurynas Bareisa
Bedste instruktør: Eric Gravel for ‘À Plein Temps’
Juryens særpris: ‘El Gran Movimiento’ af Kiro Russo
Bedste kvindelige skuespiller: Laure Calamy for ‘Á Plein Temps’
Bedste mandlige skuespiller: Piseth Chhun for ‘White Building’
Bedste manuskript: Péter Kerekes og Ivan Ostrochovský for ‘107 Mothers’
Bedste kortfilm: ‘Los Huesos’ af Joaquín Cociña og Cristóbal León
Publikumsprisen: ‘The Man Who Did Not Want To See Titanic’ af Teemu Nikki
Bedste debutfilm: ‘Imaculat’ af Monica Stan og George Chiper
Bedste VR-historie: ‘Nattens ende’ af David Adler
Bedste VR-oplevelse: ‘Le bal de Paris de Blanca Li’
VR-juryens store pris: ‘Goliath: Playing with Reality’

Sponsoreret indhold
Features

Gå ikke glip af