PORTRÆT. Den biografaktuelle ’Reality’ præsenterer Sydney Sweeney, som vi ikke har set hende før.
’Euphoria’ og ’The White Lotus’ gjorde Sweeney til en af de hotteste unge skuespillere i Hollywood.
Men den 26-årige amerikaner har også allerede mærket slagsiderne af berømmelsens tendens til at sætte folk i bås, og det biografaktuelle, underspillede whistleblower-drama uendeligt langt fra topløse scener og jacuzzi-opkast er et meget tydeligt signal om, at hun agter at bryde ud af de kasser, folk allerede har sat hende i.
Hendes karriere før ’Euphoria’ understreger faktisk, at talentet har større vingefang og dybde, end nogle måske ville fristes til at tro.
Her tegner vi et portræt af Sydney Sweeney gennem otte nedslag i en stadig ung karriere.
1. Det lange forarbejde
’Euphoria’ virkede måske som et pludseligt gennembrud for Sydney Sweeney, men der lå et langt forarbejde bag succesen.
Hun voksede op i byen Spokane i staten Washington, med en far i restaurationsbranchen og en hjemmegående mor. Da en indie-produktion en dag skulle filme i hendes hjemby, bønfaldt hun sine forældre om at få lov til at gå til audition. Om hun fik rollen, melder historien ikke noget om, men det blev starten på hendes karriere.
Derfra gik det stærkt. Et par år senere pakkede familien deres liv sammen, og flyttede sydpå til Los Angeles, så pigen kunne forfølge sine skuespillerdrømme. Det blev i starten til små roller i serier som ’Grey’s Anatomy’ og ’Pretty Little Liars’ og en større birolle i Netflix-serien ’Everything Sucks!’.
2. Det lille gennembrud
Det var dog som den autoritetstro barnebrud Eden i anden sæson af ’The Handmaid’s Tale’, at Sydney Sweeney for alvor vakte opsigt. Den dystopiske dramaserie, baseret på Margaret Atwoods populære roman, var i forvejen en big deal.
Sweeney leverede en kraftpræstation som den 15-årige Eden, der giftes bort til Nick Blaine (Max Minghella). Uheldigvis forelsker hun sig i (den jævnaldrende) Isaac, og parret forsøger at stikke af sammen.
Den tragiske kærlighedshistorie afsluttes i sæsonens næstsidste afsnit, da parret tilfangetages. De kan undslippe deres henrettelse, så længe de bekender deres synder. Med et subtilt spil, der skulle blive karakteristisk for resten af hendes karriere, indfangede Sweeney fornemt Edens indre kamp før skæbnens time.
3. Den nye HBO-darling
Sydney Sweeney kom på alles læber gennem HBO-serierne ’Euphoria’ og ’The White Lotus’, men mange har nok glemt, at hendes samarbejde med streamingtjenesten, startede tilbage i 2018 med ’Sharp Objects’.
Sweeney imponerede i den Emmy-nominerede serie om den psykisk sårbare journalist Camille (Amy Adams), der tager tilbage til sin hjemby for at udforske et mord. Seriens tredje afsnit foregår til dels i flashbackscener fra Camilles tid på et psykiatrisk hospital.
Her mødte hun den selvmordstruede teenager, Alice, spillet af Sweeney. Med en fintfølende sårbarhed beviste hun, at hun som dramatisk skuespiller kunne måle sig med titanen Amy Adams.
Nok var det en mindre rolle, men Sweeney tog den meget alvorligt. Hun har beskrevet, hvordan hun forberedte sig til rollen ved at skrive sidevis af notater om sin karakter:
»Jeg gør det med alle mine karakterer, og de er alle helt forskellige. Jeg bygger dem op, fra den dag de blev født til manuskriptets første side«, har hun fortalt The Last Magazine.
4. Serierne, der gjorde hende til superstjerne
Derefter nåede Sydney Sweeneys popularitet astronomiske højder. Da anden sæson af ’Euphoria’ og første sæson af ’The White Lotus’ afløste hinanden i 2021, blev det den perfekte storm, der blæste Sweeney op på stjernehimlen.
I Sam Levinsons mørke high school-drama spiller Sweeney skolens populære, men dybt usikre pige Cassie, der bruger sex til at udfylde en indre tomhed. Hun er ikke just den mest elskværdige karakter. Som når hun starter sin skønhedsrutine klokken fire om morgenen for at få sin bedste venindes voldelige ekskæreste til at lægge mærke til hende.
Men Sweeneys affinitet for de komplicerede kvinder tilføjer en empatisk dimension til Cassies frustrerende (og ofte ynkelige) optrin. Hun er ikke nem at holde af, men nem at forstå.
Sweeneys topløse scener i serien gjorde, at hun blev affejet som en blond bimbo. Så hendes rolle i ’The White Lotus’ kunne ikke være timet bedre.
Som den privilegerede woke-queen/mean-girl Olivia blev hendes status som Hollywood it-girl cementeret. Den satiriske eat the rich-serie gav hende mulighed for at udfolde sit talent med en isnende præstation som den skræmmende teenager.
Olivias karakter er ikke det længste fra Cassie, man kan forestille sig, men eksponerede alligevel den brede befolkning for hendes rå skuespiltalent.
5. En stjerne siger fra
Hvor mange nyetablerede stjerner blot ville nyde succesen trods stigmatisering, har Sweeney valgt en anden vej.
Hun har flere gange talt ud om, hvor forskelligt henholdsvist Cassie og Olivia blev modtaget: »Jeg tror ikke, at så mange mennesker tog mig alvorligt i ’Euphoria’, fordi jeg tog min trøje af«, har hun sagt til Cosmopolitan:
»Med ’The White Lotus’ kommer der lige pludselig alle de her mennesker ud af ingenting og siger: »Du er den mest fantastiske…«. Men jeg har det sådan: Jeg gennemgik den vildeste følelsesmæssige rutsjebanetur i ’Euphoria’. Så tak?«
Hun etablerede sig som en del af en ny generation af unge kvindelige skuespillere, der siger fra over for urimelig behandling, særligt i forhold til deres kroppe.
Sweeney har også været åben omkring den stigmatisering, hun oplevede efter ’Euphoria’. Hun har blandt andet afsløret, at internetbrugere tog screenshots fra scener, hvor Sweeney var nøgen, og sendte dem til hendes familiemedlemmer.
»Når en fyr laver en sexscene eller viser sin krop frem, vinder han stadig priser og modtager ros. Men i det øjeblik en pige gør det, er det fuldkommen anderledes«, sagde hun til The Independent.
6. Privatliv under lup
Med berømmelsen kommer også en intens opmærksomhed, og det har Sydney Sweeney også måttet erfare.
Da hun postede billeder på sin Instagram af en fødselsdagsfest, hun holdt for sin mor, gik der ikke lang tid, før internetbrugere bemærkede, at gæster til festen var iført røde kasketter med teksten »Make 60 Great Again«.
En gæst iført en »Blue Lives Matter«-t-shirt vakte også harme, og fans satte spørgsmålstegn ved Sweeneys politiske ståsted. Ifølge Sweeney var hele situationen »misfortolket«, og MAGA-kasketterne var en del af en joke, som hendes mors L.A.-venner havde planlagt, fordi festen foregik i den republikanske stat Idaho.
Sweeneys kærlighedsliv har også vakt sladderspalternes interesse. Under optagelserne til Sweeneys selvproducerede romcom ’Anyone But You’ begyndte rygter om hendes forhold til medspilleren Glenn Powell at florere. På baggrund af en række behind-the-scenes-billeder spekulerede fans i, om der var tale om mere end en fiktiv romance mellem de to stjerner, der begge var i forhold.
Rygterne er et udtryk for en grænseoverskridende snagen i de kendtes liv – men også et udtryk for, at Sydney Sweeney nu har a-list-status.
7. Sagen i egen hånd
Biografaktuelle ’Reality’ er Sweeneys første projekt, der for alvor er født, efter hun har fået stjernestatus og dertilhørende magt og indflydelse. Derfor siger det en del om hendes karriereaspirationer.
Den festivalroste film indvarsler en ny æra for Sweeney, der måske forsøger at følge i kollegaen Margot Robbies fodspor. I en post-’Barbie’-verden kan det være svært at huske, men Robbie måtte i sin tid også kæmpe mod overdreven seksualisering indtil den totale transformation i ’I, Tonya’ fra 2017, som hun selv var med til at producere.
På samme måde er ’Reality’ et nyt skridt for Sweeney. I et nervepirrende katten-efter-musen-drama forsvinder hun ind i NSA-whistlebloweren Reality Winner (yes, det er hendes rigtige navn), der med sin skjorte og halvkiksede knold er så langt fra Cassie, man kan komme.
Her er ingen bikiniscener eller ekskæreste-drama, blot naturalistisk lavmælt drama i realtid. Sydney Sweeney forlanger tydeligvis, at et voksent publikum også skal tage hende alvorligt, og hun har talentet til at bakke det op.
8. Fremtiden: Hjerteblod + superhelte
Margot Robbie måtte starte sit eget produktionsselskab for at få de roller, hun drømte om.
Og Sweeney gør hende kunsten efter med produktionsselskabet Fifty-Fifty Films, som hun grundlagde i 2020. Selskabet fokuserer særligt på at filmatisere kvindelige, uetablerede forfatteres bøger. »Jeg er stor fortaler for, at alles stemmer bliver hørt«, har hun fortalt til Teen Vogue om selskabet.
På tapetet er den føromtalte rom-com ’Anyone But You’, gyserfilmen ’Immaculate’ og mordmysteriet ’The Players’ ‒ der alle har hende selv som hovedrolleindehaver.
Og ligesom Robbie fik mainstreameksponering som Harley Quinn i ’Suicide Squad’, supplerer Sweeney snart også hjerteblodsprojekterne med superhelteeksponering i den kommende Spiderman-film ’Madame Web’.
Sydney Sweeney er kommet for at blive. Men på sine egne præmisser.
’Reality’ kan ses i biograferne fra 2. november.