Den indiske filminstruktør Payal Kapadia vandt på filmfestivalen i Cannes den prestigefyldte Grand Prix for sin første fiktionsfilm ‘All We Imagine As Light’.
Fortællingen følger tre unge kvindelige medarbejdere på et hospital i Mumbai og deres valg i kærligheden og livet.
Soundvenues Jakob Freudendal fremhævede filmen som en af de bedste på årets Cannes-festival, hvor han kaldte den »en smuk fortælling med et bankende hjerte og et stilsikkert formsprog, som mod slut løfter sig med et lille filmmirakel«. Filmen har også fået topkarakterer i blandt andet Indiewire og The Guardian.
Traileren er lige landet og her kan man allerede mærke, hvad der er på spil.
Her modtager kvinden Prabha en riskoger med posten fra sin mand, hun ikke har set i årevis, efter han flyttede til Tyskland. Hendes nye kollega Anu skjuler sin forelskelse i en muslimsk mand fra sin familie, som er hinduer, mens den ældre Parvaty er ved at blive smidt ud af sin lejlighed.
Kapadia har tidligere lavet dokumentarfilmen ‘A Night of Knowing Nothing’, der vandt dokumentarprisen i Cannes i 2021, og hendes nye film blander træk fra virkeligheden med fiktion.
Mange havde håbet, at ‘All We Imagine as Light’ ville blive Indiens Oscar-kandidat til næste år, men instruktørens hjemland har ikke indstillet den, da landets jury ikke så den som indisk nok, men i stedet »en europæisk film der foregik i Indien, ikke en indisk film der foregik i Indien«. Det udtalte formanden for landets jury til The Hollywood Reporter. De valgte i stedet det kommercielle hit ‘Laapaata Ladies’, hvor to brude bliver forbyttet af deres ægtemænd på en togtur, fordi de er dækket af såkaldte ghoonghat-slør.
‘All We Imagine as Light’ var i stedet blandt Frankrigs Oscar-shortlistede film, da dens producere er franske, landet valgte dog i stedet musicalen ‘Emilia Pérez’, der til gengæld delte vandene ved Cannes-festivalen.
‘All We Imagine as Light’ får heldigvis stadig dansk biografpremiere 4. september 2025.