Det teatralske og dystopiske aspekt har altid været et væsentligt element, når Han Kjøbenhavn har sat sit aftryk på den københavnske modeuge, hvor mærket med forstadsrødderne sæson efter sæson er en af de vigtige aktører på showkalenderen.
Men der var forandring at spore, da Han Kjøbenhavn viste deres SS19-kollektion i dag.
Godt nok blev Han Kjøbenhavns vigtige rolle på modeugeregi igen cementeret. Det vidnede det massive opbud af internationale modeprofiler foran lokationen i Nordhavnen om. Men en stor del af det teatralske aspekt var pillet ud af showet, ligesom mange af de showpieces, der normalt har fyldt meget på catwalken, umiddelbart også var skåret væk.
Det virkede faktisk, som om Han Kjøbenhavn valgte at skære helt ind til benet med kun 26 indgange og et drivhus viklet ind i ledninger og gamle computere som kollektionens bagtæppe.
Selve kollektionen bød også på forandringer. Fra første indgang viste Han Kjøbenhavn en kollektion, der udfordrerede kønsnormerne – eller i hvert fald opfattelsen af den mand, som chefdesigner Jannik Wikkelsø Davidsen normalt har ønsket at klæde på.
En mandlig model stylet i en gennemsigtig skjorte og ultrasmalle, blomstrede bukser åbnede showet, mens en anden var iført en silkeskjorte og en tredje et par gennemsigtige bukser, hvor det blomstrede univers ligeledes var videreført.
Det var dog ikke kun mænd i blomster som blev sendt ud på catwalken. Davidsen fusionerede også flere verdener, når han for eksempel tog udgangspunkt i en klassisk dobbeltradet blazer, men lavede den til et splitdesign med detaljer fra bomberjakken på ryggen.
Mens vi før har set, at Han Kjøbenhavn har lukket kvinderne ind i mændenes univers, når de langsomt har gjort kvindelinjen til et større element i mærkets dna, virkede det, som om SS19-kollektionen flere steder gik i modsat retning.
Flere steder omfavnede de kvindlige indgange tidens populære sportswear-look. Der var en teknisk anorak, et oversize sweatsuit med detaljer på ærmerne og HK broderet hen over brystet, og så var der også helt stramme trøjer, der trak referencer til cykelverdenen, hvor mange brands henter inspiration netop nu.
De gennemsigtige elementer og blomsterne fik dog også lov at gå igen i kvindekollektionen, hvor en kjole med fængende detaljer, der havde en silhuet som vinger, og flere helt kropsnære kjoler berettede historien om Han Kjøbenhavns mere feminine kvinder.
Det var langt hen ad vejen interessant, at Wikkelsø valgte at udfordre de kønsnormer, som mærket selv har været med til definere de sidste mange sæsoner. Men alligevel sad man også med en følelse af, at kollektionen stak i lidt for mange retninger – også selv om Han Kjøbenhavn valgte at skære helt ind til benet.
Læs også: Muf10 er mestre i historiefortælling – skruede op for det politiske ved Copenhagen Fashion Week