2023 tilhører ’M3GAN’.
Gyserfilmen, hvor en overbeskyttende dræberdrukke går lidt for vidt med at beskytte en forældreløs pige, er braget ind i det nye år som en af januars mest populære film i biograferne, hvor den kun trumfes af ’Avatar: The Way of Water’.
Omsætningen lyder lige nu på mere end 600 millioner kroner blot to uger efter premieren, og en efterfølger har allerede fået grønt lys.
Men imens ’M3GAN’ udrydder konkurrenterne på det store lærred, har selve dukken M3gan fået sit helt eget liv online, hvor hun ikke kun er ved at skrive sig ind i historiebøgerne for slasher-ikoner, men også som en forskruet skytshelgen for unge og seksuelle minoriteter.
Succesen skyldes i høj grad promoveringen af filmen online, som har ramt sociale mediers – især TikToks – treenighed af svagheder: Virale dansetrin, Taylor Swift og morderiske tendenser.
Den virale opskrift
Hvor overskrifterne lige nu fokuserer på ’M3GAN’s evne til at trække folk ind i biograferne (filmen har især slået kløerne i unge kvinder, som ellers er notorisk svære at lokke ind i mørket), så blev populariteten allerede grundlagt i efteråret.
Det skete en dag i oktober, da traileren landede ud af det blå og øjeblikkeligt gik viralt med en nøje udvalgt koreografi sat til tonerne af Taylor Swifts ’It’s Nice to Have a Friend’ i en særdeles dyster udgave.
Præmissen for filmen lød nærmest komisk tåbeligt: En piges familie dør, hun flytter ind hos sin moster, som har udviklet en dukke med kunstig intelligens, der bliver pigens nye ven – og så går det hele galt, da dukken får en fri vilje og som en anden manisk hønemor dræber, som hun lyster, for at beskytte sin substitut-datter.
Det forunderlige ved internettet er dog, at mange ting, som umiddelbart lyder kitsch, faktisk viser sig at være ganske populære, især hos unge, hvis bare det bakkes op af en skarp promoveringsmaskine, hvor alt planlægges ned til mindste detalje.
Så hvad gør man, når man har en dukke med seriemorder-tendenser, der går usædvanligt godt klædt og samtidig danser lige så godt, hvis ikke bedre, end Jenna Ortegas TikTok-virale Wednesday?
Man udnytter det. Man laver happenings med M3gan-kloner i New Yorks gader, i metroen, på lægterne til fodboldkampe og til filmens premiere, så alle finder telefonerne frem og uploader deres videoer, indtil alle snakker om dræberdukken.
Men hvorfor stoppe der? Man opretter naturligvis også en Twitter-konto til M3gan (altså dukken selv) med profilteksten »din nye bedste ven«, så hun kan få liv online, som var hun en hvilken som helst anden ung kvinde, indtil selv Megan Thee Stallion lægger mærke til én.
Og når man har gjort det, så napper man lige en AMA på Reddit, kalder en anden ikonisk dræberdukke for boomer og starter en beef med ens nærmeste dansekonkurrent i form af Jenna Ortegas førnævnte Wednesday.
Mere end en dræberdukke
Én ting er at blive et kortvarigt meme på sociale medier, som alle har glemt efter få dage, hvilket i sig selv er en bedrift. En anden ting er at komme ud over døgnflueeffekten og holde kedlerne i kog i et helt kvartal fra trailerens lancering i oktober 2022 til biografpremieren i januar 2023.
Dette var dog bevidst planen med ’M3GAN’, hvilket Universal Pictures’ marketingchef Michael Moses forklarer i podcasten ’The Town’, hvor han understreger, at hele pointen med filmens trailer var at gå viralt, fordi »unge mennesker er virkelig gode til at undgå reklamer i fjernsyn«.
Strategien har tydeligvis virket, for ’M3GAN’ har skabt buzz i tre måneder og nu ramt guld i biograferne. Men et interessant aspekt er samtidig, at promoveringen har været så succesfuld, at M3gan i sig selv er blevet et ikon online.
Imens filmen er god i sig selv (Soundvenue gav den fire stjerner og fremhævede dens kultpotentiale), har den drabelige dukke markeret sig som Gen Z’s første slasher-ikon, der ikke kun taler de unges sprog, men også afspejler nogle af de værdier, heriblandt en ’ingen fucker med mig’-attitude og en næsten grænseløs sans for retfærdighed, som dele af den nye generation bringer ind i verden.
Samme fænomen gør sig gældende i queer-miljøet, der ligeledes har taget M3gan til sig, hvor hun med sine formidable outfits og sin overbeskyttende tilbøjelighed til mord hyldes som legemliggørelsen af et matriarkalsk forbillede.
Som LGBTQ+-mediet Them forklarer: »Det er et queer instinkt at identificere sig med monsteret og drømme om en beskytter, som kan straffe dem, der overskrider ens grænser«.
Netop derfor har ’M3GAN’ cementeret sig som en så stor viral succes. Filmen træder ikke kun ind på horrorscenen som en seværdig titel, hvor både indhold og markedsføring går op i en højere enhed.
Den træder også ud i den virkelige verden, hvor M3gan personificer rollen som en forkæmper for de fællesskaber, der føler sig udsatte – også selvom (eller måske netop fordi) hun udsletter enhver trussel.