Det kan være en kunst at indgå en kommercielt samarbejde for en musiker uden at miste noget af sig selv og sin integritet. Men det er en kunst, som Kendrick Lamar synes at mestre i sit fortsatte parløb med Reebok.
Igennem tre sneaker-releases og kampagner har han formidlet et budskab, der lægger i forlængelse af hans musik med en visuel side, der er lige så down-to-earth, som han selv virker.
Og den stil fortsættes med en ny kampagne, der er skudt af Nabil Elderkin, som blev kendt, da han skød nogle af de første pressebilleder af Kanye West, ligesom han siden har lavet musikvideoer for Kanye, Frank Ocean, James Blake, FKA Twigs og mange andre.
»Reebok spurgte, om jeg ville skyde Kendrick, og jeg sagde, hell yeah, fordi jeg har altid gerne ville arbejde med ham. [Reebok] ville gerne holde det klassisk og originalt, så jeg skød alt på forskellige typer film. Jeg har stadig de her ældgamle kamera, som jeg har ikke har brugt i evigheder, men gerne ville. Vi holdt det helt simpelt – ingen retouch, ingen digitale rettelser. Hvad du ser, er hvad du får. Det passede perfekt til Kendrick«, siger Elderkin til Billboard.
De nye billeder blander polaroider med nedtonede, sort/hvide studiebilleder af Kendrick i Reeboks Classic Leather fra den såkaldte ‘Perfect Split‘-pack. Mens nogle af billeder blev frigivet, da skoene blev sat til salg for ti dage siden, har flere nu ramt internettet som led i kampagnen.
»[Kendrick] er den her autentiske, klassiske fyr, der er som en frisk pust. I musikbranchen, især i hiphop, bliver vi bombarderet med manglende kvalitet og tilsat digitalstøj. Jeg kan godt lide at tænke på Kendrick som finkornet, nogle gange grovkornet, men ægte – ligesom film«, siger Elderkin til Billboard om Reebok-samarbejdet.
Der skulle også være en ny kampagnevideo på vej, som Elderkin også er afsender på.
Læs også: Kendrick Lamars samarbejde med Reebok er en naturlig forlængelse af hans budskab