Ganni er den københavnske modeuges helt store darling. Det bevidnede det enorme bifald om, da det stærke model-cast dansende indtog catwalken til tonerne af Nirvanas ‘Smells Like Teen Spirit’ ved finalen under mærkets SS19-show i går aftes.
Igen føltes modeshowet som en magtdemonstration i det, Ganni-designeren Ditte Reffstrup mestrer så fint: At skabe kollektioner, som både henriver modebranchens it-girls som Veronika Heilbrunner og Blanca Miró (som da også havde travlt med at kaste kærlighed efter brandet og kollektionen på de sociale medier under og efter showet), mens kollektionerne samtidig er så tilpas tilgængelige og brugbare, at de fleste kvinder ubesværet kan klæde sig på i næsten alt det, som bliver vist på catwalken.
Det er et ganske unikt mix, der gør Ganni enormt powerfulde og relevante.
Reffstrups designmæssige styrke er især evnen til at bruge stærke farver og mønstre og formidle dem på silhuetter, der rammer ind i tidsånden. Som i denne sæson, hvor hun tilsyneladende fandt rave-inspiration med en nærmest batikmalet dragt i gul og lyserød, som havde flere af de tidstypiske lynlåsdetaljer, vi ser så mange af på streetwear-scenen lige nu.
Der var også flere bud på den feminine buksedragt i silke med de 90’er-inspirerede spaghettistropper med leopard- og blomstermønstre, hvilke stod i skærende kontrast til den store, industrielle hal på Refshaleøen, hvor containere med Ganni logoer fungerede som en setting, der gav ekstra kant til det samlede indtryk af SS19-showet.
Hele funktions- og trail-elementet, som ligeledes fylder meget i modelandskabet, blev også dyrket fuldt ud, når Reffstrup tog os med på vandretur. For det var, som om to verdener mødtes, når vandrestøvler blev stylet med med en leopardkjole og toppet med en fleecevest, som viste sig at være et nyt samarbejde med islandske 66°North, som Soulland også samarbejder med.
Netop samarbejdet mellem Ganni og 66°North inkluderede også en teknisk jakke, som var åbningslooket på catwalken, hvor puffede ærmer, en smal talje og en stærk styling med cowboystøvler med skaft til op over knæerne, fik samarbejdet til at fremstå cool og ultrafeminint frem for praktisk.
Udover altid at levere stærke kollektioner, så er stylingen noget af det, som binder hele Ganni-universet så godt sammen. Som når striktrøjen er stylet under kjolen med print, eller når en kort læderkjole kan fungere som et lag over en silkeskjorte og et par trackpants. Ja, det kan lyde vildt, men hos Ganni fungerer det, og mærkets tilgang har da også spredt sig som ringe i vandet på især den danske modescene. Vi har allerede skrevet om Ganni-effekten.
Det er imponerende at se, hvordan Ditte Reffstrup og co. har formået at opbygge en intens og vedvarende hype omkring mærkets Scandi-æstetik, og den bliver tilsyneladende ved med at vokse – præcis som virksomhedens salg både herhjemme og på det internationale marked, hvor mærket for alvor har fået hul igennem.
Og mon ikke nogle af kollektionens øvrige statements-pieces som den beige og grønne trenchcoat eller kjolen i samme farver med aftagelige ærmer og utility-inspirerede lommer nok skal være nogle af de items, der skubber Ganni endnu mere fremad på især den internationale modescene.
Læs også: Showanmeldelse: Heliot Emil har styr på detaljen – bare ikke deres Copenhagen Fashion Week-show