Bermuda Triangle
Det norske musikkollektiv og pladeselskab ‘Planet Noise’ er hjemsted for trioen ‘Bermuda Triangle’, som består af producer Jan-Tore Diesen, DJ Nils Noa og DJ Ariane. Sidstnævnte er en af Skandinaviens fremmeste kvindelige DJs og DJ Nils Noas meritter er, blandt andet, at have spillet i Pete Tongs ‘The Essential Mix’ på BBC Radio 1, som den første nordmand – ever.
Debutalbummet ‘Mooger Fooger’ har efter sigende været to år undervejs, men har bestemt været ventetiden værd. Genren kan vel mest rammende betegnes som elektronica – præget af både house, breakbeat og meget andet. Bermuda Triangles eklektiske akustiske sammensætninger af alt fra fløjter, orgel og harper på underliggende elektroniske bas- og trommegange er befriende i forhold til de mere dystopiske og dunkle indgangsvinkler til genren. Oven i det er vokalerne sublime.
Tilsyneladende er albummets ni meget varierede numre placeret med en hvis intern logik. De to indledende numre, ‘Secret Pillow’ og ‘This Is Just (Another Song)’, bæres af gennemtrængende kvindelig vokal, der til tider fører tanken hen på islandske Björk, og fungerer som en mere poppet, downtempo indførsel i Bermudatrekanten. Albummets fjerde, femte og sjette track er værd at fremhæve, da de indeholder stabile bud på elektronica, house og breakbeat i international klasse. ‘Tay Do 22’ er vel et af albummets flotteste, hvilket James Zabiela også må have tænkt, da han udvalgte det til sin compilation ‘Sound in Motion’. Deres lækre debutsingle, ‘Mooger Fooger’, fra 2001, var ingen succes før John Digweed valgte at bruge den på sin compilation ‘MMII’ og den blev efterfølgende udgivet på Hooj Choons.
Alt i alt er ‘Mooger Fooger’ en flot debutplade, som sikkert vil skabe en masse opmærksomhed omkring trioen og Planet Noise-udgivelserne i almindelighed. Undertegnede skal under alle omstændigheder kaste anerkendende håndtegn op til de tre ret så sprøde fjeldaber (kærlig betegnelse for broderfolket i nord), når de indtager årets Roskildefestival.