Spids Nøgenhat – det psykedeliske lydtapet
Selvom forsanger Guf nok har solgt flest plader med Baby Woodrose, er det alligevel som om, at Spids Nøgenhat-inkarnationen af hans psykedeliske vision er den, som folk har det tætteste forhold til. Måske det skyldes de danske tekster, eller måske skyldes det bare, at Spids Nøgenhat er fuldstændigt fabelagtige til at fremmale en massiv mur af syrerock, som man skal være ualmindeligt viljestærk for ikke at blive revet med af.
Med autentiske visuals og sikre hits som ’Hvad har du taget?’ og ’En gennemsigtig mand’ var det aldersmæssigt meget blandede publikum hypnotiserede fra start til slut. Lorenzo ’Guf’ Woodrose kæmpede en lille smule med at få vokalen til at trænge igennem overfor den massive lyd i Amager Bio, men det var ikke noget som en weissbier og lidt hjælp fra lydmanden ikke kunne råde bod på.
Koncerten var et led i et CPH PIX-arrangement, hvor Elevatorfører og de gendannede legender i Young Flowers havde leveret glimrende underholdning. Men hvor sidstnævnte gav en velspillende opvisning i klassisk dansk syre-bluesrock, var det Spids Nøgenhat, der gav den totale ud-af-kroppen-oplevelse.
Ligesom på Roskilde Festival i sommers fik vi covers af Gasolins ’Langebro’, der fungerede fint som en trippet opdatering af en slidt klassiker, og Røde Mors ’Lil’ Johnnys mund’., som Spids Nøgenhat virkelig fik foldet ud som et episk, musikalsk Vietnamkrigs-mareridt. På papiret lyder Spids Nøgenhat som en gimmick, men når man først har taget en bid af den euforiserende svamp, vil man bare have revolutionær underholdningsmusik til man er det sidste menneske på jorden.